علی امیری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: شهرستان آشتیان از نظر شمار بناهای تاریخی ثبت شده در جایگاه چهارم استان استان مرکزی است و از این حیث حفظ و احیای ابنیه ها اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی آشتیان منزل عبدالعظیم قریب پدر ادبیات پارسی است که در اختیار فرهنگستان ادب پارسی قرار داشت اما، به دلیل بی توجهی به الزامات حفاظتی از بنا با روند تخریبی مواجه شده بود و در سال 94 با توجه به وضعیت بحرانی بنا به میراث فرهنگی شهرستان تحویل داده شد.
امیری گفت: آسیب ها ی وارده به این بنای ارزشمند تاریخی گسترده بود و سقف تخریب شده این بنا با کمک اعتبارات ملی به میزان 2 میلیارد ریال مرمت صورت گرفت و در حال حاضر 30 درصد مرمت انجام شده عملیات مرمتی برای سه نقطه دیگر این منزل تاریخی با قدرت در حال انجام است.
وی بیان کرد: در کنار این بنا که با 250 سال قدمت دارد یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی این شهرستان آسیاب جفتی است که در معرض تخریب شدید و خطر قرار داشت.
سرپرست نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان آشتیان اظهار کرد: آسیاب جفتی آشتیان مربوط به دوره قاجار است، یکی از آسیاب ها در اواخر دولت دهم با خرید از شهرداری تحت تملک میراث فرهنگی قرار گرفت و دیگری دارای مالکیت شخصی است.
وی افزود: برای مرمت و بهسازی آسیاب تحت مالکیت میراث فرهنگی 200 میلیون ریال با کمک خیران هزینه شد و فضای بیرونی و محوطه سازی انجام گرفته است اما، برای راه اندازی کامل آسیاب 100 میلیون ریال منابع مالی نیاز است.
امیری گفت: یکی دیگر از بناهای مرمت شده شهرستان بازسازی و بهسازی منزل میرزا هدایت الله وزیر دفتر آشتیانی پدر دکتر مصدق است که به موزه آشتیان تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: این عمارت که متعلق به دوره قاجار است با بیش از 600 متر عرصه و عیان، در بافت قدیمی بازار آشتیان قرار گرفته که به دلیل موزه بودن سالانه مورد مرمت قرار می گیرد اما ، به تازگی با اعتبار 170 میلیون ریال، اتاق مخزن برای آن ایجاد شده است و مرمت های جزئی نیز به صورت مستمر انجام می شود.
سرپرست نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان آشتیان بیان کرد: منزل معتمدالایاله نیز دیگر بنایی است که به تازگی کار مرمت آن با اعتبار 130 میلیون ریال انجام شده است و این امور نقش بسیاری را می تواند در توسعه گردشگری و جذب گردشگران تاریخی برای شهرستان آشتیان داشته باشد.
امیری اضافه کرد: این خانه وسعتی در حدود 500 متر مربع دارد و هم اکنون به عنوان مرکز اسناد آشتیان شناخته شده و به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.
شهرستان آشتیان با جمعیت بیش از 16 هزار نفر و مساحت هزار و 239 کیلومتر مربع به عنوان کوچکترین شهرستان استان مرکزی در مرکز استان و شمال شهرستان اراک قرار دارد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.