دکتر جواد نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: اجرای برنامه تحول سلامت در چهار سال اخیر موجب شدکه منابع مالی حوزه بهداشت روستایی و اعتبارات برنامه پزشک خانواده در سطح روستاهای استان سه برابر افزایش یابد که خدمتی بزرگ محسوب می شود.
وی توضیح داد: افزایش ماندگاری و جذب پزشکان خانواده در روستاها از برنامه های مهم در دولت یازدهم بود که پی گرفته شد به طوری که از 82 نفر در سال 92 به 104 نفر در سال 95 رشد یافته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: اعتبارات برنامه پزشک خانواده روستایی از 80 میلیارد ریال در سال 92 به بیش از 300 میلیارد ریال در سال 95 افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت تنها درمان محور نبود و توانست به سرعت ماموریت های مهم و اثرگذاری را در حوزه بهداشت رونمایی کند که یکی از این خدمات تقویت مالی برنامه پزشک خانواده بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: برنامه ها ابلاغی از سوی معاونت بهداشت وزارت در سطح معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با برنامه ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی در روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر آغاز شد به طوری که 284 هزار و 951 نفر جمعیت روستایی تحت پوشش دانشگاه و جمعیت شهری زیر 20 هزار نفر نیز 154 هزار و 303 نفر تحت پوشش قرار گرفت.
نظری بیان کرد: کل جمعیت تحت پوشش برنامه پزشک خانواده روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفردر این استان 439 هزار و 254 نفر است که 306 هزار و 543 نفر برابر با 69 و هفت دهم درصد آنان دارای دفترچه بیمه روستایی هستند.
وی، شمار مراکز روستایی وشهری مجری برنامه را به ترتیب 57 و 38 مرکز عنوان کرد و گفت: در مجموع 95 مرکز در این راستا به اجرای برنامه اشتغال دارند.
وی بیان کرد: تعمیر 57 مرکز و تجهیز 58 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده، تعمیر و تجهیز 59 محل زیست پزشکان خانواده، ساخت 9 باب خانه بهداشت روستایی، تامین خودرو جهت دهگردشی مراکز مجری برنامه پزشک خانواده به طوری که در حال حاضر 100 درصد دهگردشی ها انجام می شود از جمله شاخص ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشتی است.
دکتر نظری گفت: اجرای برنامه تحول نظام سلامت تاثیر بسیاری در ارتقا خدمات کیفی بهداشتی و درمانی داشته است و فعال سازی 49 آزمایشگاه، 34 مرکز نمونه گیری و امضای قرارداد همکاری با 2 مرکز بخش خصوصی، افزایش و بهبود خدمات پاراکلینیک ها از مزایای آن در استان بوده است.
وی اظهار کرد: از سال 93 سالانه بیش از 10 میلیارد ریال به منظور تامین مکمل گروه های هدف و تحت پوشش در این استان هزینه شده است و 36 واحد ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در سطح مراکز مجری برنامه نیز فعال شده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به برنامه های ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی در مناطق حاشیه نشین شهرهای 20 تا 50 هزار و شهرهای بالای 50 هزار و کلانشهرها اشاره کرد و افزود: جمعیت تحت پوشش برنامه تحول نظام سلامت شهری در استان مرکزی 739 هزار و 741 نفر است که با سرشماری جمعیت حاشیه شهر در نقاط شهری، اطلاعات افراد پنج شهرستان اراک، خمین، محلات، دلیجان و شازند در سامانه یکپارچه سلامت (سیب)وارد شده است.
وی ادامه داد: به کارگیری و آموزش 363 نفر نیروی بهداشتی در رشته های مختلف، راه اندازی 100 درصد واحدهای پیش بینی شده در مناطق شهر و حاشیه شهر، راه اندازی 38 پایگاه سلامت جدید که 24 پایگاه حاشیه ای است، راه اندازی 8 مرکز خدمات جامع سلامت جدید که هفت مرکز مستقر در حاشیه شهر، تبدیل 18 مرکز و 33 پایگاه موجود به مرکز خدمات جامع و پایگاه سلامت و تعمیرو تجهیز کلیه مراکز قدیم و جدید در مناطق شهری از شاخص ترین اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه تحول نظام سلامت در نقاط شهری است.
دکتر نظری تصریح کرد: اقدامات راه اندازی پرونده الکترونیکی سلامت(سامانه یکپارچه بهداشت) انجام گرفته و در حال حاضر بیش از 90 درصد از واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی سطح یک به سامانه سیب متصل شده اند و بیش از 85 درصد جمعیت در سامانه وارد شده است.
وی عنوان کرد: برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی در زمینه خودمراقبتی فردی نیز در این سال ها اجرایی شده و تاکنون برای 13 و چهار دهم درصد از خانوارها، سفیر سلامت شناسایی و جذب شده در صورتی که براساس راهبردها تا پایان سال 95 میزان جذب و شناسایی سفیران سلامت 10 درصد بوده است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: 108 طرح نوسازی ساختمان و تجهیزات واحدهای بهداشتی در سال گذشته در سطح دانشگاه علوم پزشکی انجام شده که بخشی از آن ها به بهره برداری رسیده است.
در راستای برنامه تحول نظام سلامت به ازای هر 800 تا هزارو 500 نفر یک خانه بهداشت، به ازای هر چهار تا پنج هزار نفر یک مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و به ازای هر 25 تا 50 هزار نفر یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر 25 مرکز خدمات جامع سلامت و 68 پایگاه سلامت در استان مرکزی فعال است که از بین 68 پایگاه سلامت 38 پایگاه در دولت یازدهم احداث و 30 مرکز نیز نوسازی و بهسازی شده است.
از آغاز استقرار دولت تدبیر و امید و در راستای برنامه تحول نظام سلامت 375 نفر به عنوان کارشناس بهداشت محیط، تعذیه و روانشناس جذب این مراکز و پایگاه ها شده اند که همه خدمات خود را به صورت رایگان به مراجعان ارائه می کنند.
/6013/6992خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.