به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز یکشنبه در دیدار با سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، گفت: پیش از برجام کالاهای استان مرکزی به صورت محدود و تنها به 30 کشور جهان صادر می شد اما درحال حاضر 74 مقصد پذیرای تولیدات این استان است کهموفقیتی بزرگ است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مقوله برجام فرهنگ و اخلاق غالب کشور را به جهانیان ثابت کرد و به تبع آن ملت ایران مورد اعتماد جهانیان قرار گرفتند.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی اظهار کرد: پس از توافق هسته ای، متقاضیان خارجی متعددی از نقاط مختلف جهان برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی به استان مرکزی سفر کردند که تعداد قابل توجهی از این تقاضا ها امروز در این استان به ثمر رسیده و یا در دست پیگیری است.
وی اضافه کرد: استان مرکزی از ظرفیت های چشمگیری در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی برخوردار است و بسیاری از کالاهای مصرفی در ارمنستان از قبیل انواع مواد پتروشیمی و پالایشگاهی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فلزات و انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
زمانی قمی تاکید کرد: با توجه به تسهیل در روند حمل و نقل ایران و ارمنستان، صنعتگران و بازرگانان ایرانی می توانند در کوتاهترین زمان ممکن کالاهای مصرفی ارمنستان را تامین کنند.
وی یادآوری کرد: صاحبان صنایع استان مرکزی محصولات خود را با بهره گیری از مدرن ترین دانش و فناوری روز دنیا تولید می کنند و کالاهای این استان قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی است.
استاندار مرکزی، نیروی انسانی کارآمد را یکی دیگر از مزیت های این استان معرفی کرد و گفت: مهندسان و تکنسین های این استان توانایی ساخت صفر تا 100 کارخانه های صنعتی را دارند.
وی تاکید کرد: برای تسهیل در روند توسعه روابط تجاری و صنعتی استان مرکزی با جمهوری ارمنستان نیاز است کمیته مشترکی از نمایندگان 2 کشور تشکیل شود.
سفیر جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار گفت: در تاریخ 2 هزار ساله ارمنستان، اسناد و مدارک زیادی در خصوص روابط حسنه ارامنه با ایرانیان وجود دارد و قرابت های فرهنگی دو ملت سرمایه بزرگی است.
آرتاشس تومانیان بیان کرد: سفر به استان مرکزی در راستای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی و بهره گیری از سوابق درخشان صنعتی این استان تدارک شده است.
وی بیان کرد: اگر چه ارمنستان یکی از کشورهای کوچک جهان محسوب می شود اما، بازار مصرف قابل توجهی دارد که برای جذب این بازار ارزشمند، می طلبد روابط صنعتی و اقتصادی استان مرکزی با صنعتگران ارمنستان گسترش یابد.
در سال گذشته هشت میلیون و 219 هزار تن انواع کالای فرآورده های پتروشیمی، پلی اتیلن، شیشه، آرگون، کاشی و سرامیک، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به ارزش حدود پنج میلیون دلار از استان مرکزی به ارمنستان صادر شد.
همچنین در سال گذشته 213 هزار و 287 دلار انواع لوازم بهداشتی از ارمنستان وارد استان مرکزی شده است.
نشست با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، دیدار با شهردار کلانشهر اراک، نشست مشترک با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان و بازدید از واحدهای تولیدی صنعتی استان از برنامه های سفر 2 روزه سفیر ارمنستان به استان مرکزی است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.