محمد بهاروند روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان متوسط بارندگی در ساوه 60 تا 80 میلیمتر بوده که در سال زرعی جاری به 200 میلیمتر افزایش یافت و موجب ارتقا ذخیره آبی سد الغدیر شد.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته میزان ذخیره سد تا کمتر از یک میلیون متر مکعب نیز کاهش یافته بود که با لایروبی و بهسازی مسیر سد و وقوع بارندگی های مناسب، ذخیره سازی مناسبی صورت گرفت.
وی اظهار کرد: از مجموع 40 میلیون متر مکعب ذخیره کنونی، 22 میلیون متر مکعب قابل استفاده است و مابقی باید به صورت ذخیره نگهداری شود.
فرماندار ساوه با اشاره به سرریزی سد اکباتان همدان تا بالادست سد الغدیر بیان کرد: با توجه ویژه استاندار مرکزی به موضوع، از استان همدان خواسته شده اجازه ورود آب به حوزه سد الغدیر داده شود.
به گفته بهاروند حوزه آبریز سد ساوه در استان مرکزی درمحدوده شهرستان شازند، خنداب، کمیجان، فراهان و تفرش قرار گرفته و رودخانه قره‌چای نیز که در حوزه استحفاظی این شهرستان‌ها قرار دارد در اخر به دشت ساوه وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه سد الغدیر ساوه همچنان با بحران آب مواجه است گفت: حجم دریاچه سد بیش از 200 میلیون متر مکعب است و ذخیره کنونی تنها در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته اما در قیاس با ظرفیت سد و استفاده مردم از ان، همچنان کافی نیست.
سد دوقوسی بتنی الغدیر ساوه با هدف تامین آب کشاورزی وتولید نیروی برق آبی، متوسط حجم آورد سالانه 45 میلیون متر مکعب و حجم مخزن 271 میلیون متر مکعب در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.
7269/3075/خبرنگار: الهام بابایی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.