علی زینی وند روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با پیگیری های مستمر مسئولان شهرستان و انتقال مستندات و درخواست قانونی مردم به مسئولان ذیربط وزارت نیرو با امتیاز حقابه این شهرستان از رودخانه قمرود موافقت کرد.
وی بیان کرد: بند تاریخی نیم ور با قدمتی بیش از 2 هزار ساله سندی جدی برحقابه این شهرستان از رودخانه قمرود است.
فرماندار محلات ادامه داد: بر اساس اسناد قانونی معتبر مبنی بر حقابه کشاورزان این شهرستان از رودخانه لعل بار به دلیل برداشت‌های غیر قانونی و نبود برنامه ریزی در رها سازی آب در رودخانه لعل بار، دشت نیم ور محلات، از این منابع آبی بی نصیب شده بود.
زینی وند اظهارکرد: دشت نیم ور که در گذشته بیش از هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز داشت و از رودخانه لعل بار(قمرود) سیراب می‌شده در سال های اخیر در معرض تهدید جدی قرار گرفته بود.
فرماندار محلات افزود: در سال های پس از انقلاب به علت احداث دو سد در بالا دست و دریافت مجوز حفر چاه توسط عده‌ای سود جو در مسیر این رودخانه، کشاورزان این شهرستان قادر به دریافت سهم خود از این رودخانه نشدند.
وی بیان کرد: دشت نیم ور به استناد اسناد موجود، یک هزار و 500 لیتر در ثانیه از رودخانه قمرود، سیراب می شده که با خشک شدن رودخانه و احداث سد، کشاورزان قادر به برداشت سهم آب خود از این رود نمی شدند.
زینی وند گفت: هر ساله به مدت 10 روز آب سد رها سازی می‌شد که به علت دبی زیاد و حجم عظیم آب قابل استفاده کشاورزان نبود.
فرماندار محلات افزود: با ارائه اسناد قانونی حقابه محلات از رودخانه لعل بار (قمرود) با تایید وزارت نیرو اکنون آب در بازه زمانی بیشتر و با دبی کمتر و تنظیم شده رها سازی می شود تا کشاورزان با بهره برداری و استفاده از حقابه قانونی خود به کار کشاورزی بپردازند.
رودخانه لعل ‌بار یکی از زیرشاخه‌های اصلی قمرود است که شاخه اصلی این رود که از مناطق جنوبی گلپایگان و غرب خوانسار سرچشمه می‌گیرد و بعد از پیوستن با رودهای خرقاب و رود خمین، لعل بار نام می‌گیرد.
این رود که به نام‌های اناربار و لعل ‌رود نیز معروف است، در شمال نیم‌ور به قمرود می‌ریزد.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی دارای دو شهر، یک بخش مرکزی و دو دهستان با جمعیت 55 هزار نفر است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.