سعید محمودی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: این عملیات با منظور تثبیت کانون های فرسایش بادی منطقه با هدف کاهش گرد و غبار ناشی از اراضی تالاب صورت گرفت.
وی افزود: در سال 94 نیز حدود 55 هکتار ازاین اراضی زیر کاشت نهال قره داغ قرار گرفت و مجموع اراضی تثبیت شده به بیش از 179 هکتار رسید.
محمودی تصریح کرد: گیاه قره داغ مقاوم به شوری، کم آبی و محدوده بالای حرارتی است به گونه ای که دامنه دمایی بین 40 سانتیگراد زیر صفر تا 50 درجه سانتیگراد بالای صفر را به راحتی تحمل می کند.
وی اظهار کرد: این گیاه دارای ریشه مستحکم عمیق است که گسترده آن تا سطح سفره های آب زیرزمینی دیده می شود و در خاک های ماسه ای به خوبی رشد می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گف: از آنجایی که بیشتر تپه های ماسه ای مجاور دریاچه ها از شوری بسیار بالایی برخوردارند قره داغ می تواند به عنوان یکی از بهترین گیاهان تثبیت کننده خاک در چنین رویشگاه هایی مورد استفاده قرار گیرد.
محمودی افزود: تاج گیاه بسیار وسیع است و در خاک های عمیق و سبک که رشد ریشه زیادتر است به قطر حدود چهار متر نیز می رسد و گنبدی شکل می شوند که علاوه بر فراهم کردن اکوسیستم مناسب به حیات وحش تالاب می تواند در جذب طبیعت گردان نیز نقش به سزایی داشته باشد.
تالاب میقان اراک با 25 هزار هکتار مساحت در 15 کیلومتری کلانشهر اراک واقع شده است که گیاه قره داغ بومی این تالاب بوده و به قهرمان کویر شهرت دارد.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.