رضا باجلان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 181 واحد صنایع تبدیلی در زمینه نگهداری، عمل آوری و بسته بندی مواد خام کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که 88 واحد آن در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این واحدها با سرمایه گذاری 2 هزار و 130 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و حمایت های موثر و کارشناسی دولت از این بخش در این استان به ثمرنشست که با فعالیت این واحدها زمینه جذب، فرآوری و بسته بندی یک میلیون و 700 هزار تن برای محصولات خام کشاورزی در استان فراهم شده است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: تا قبل از بهره برداری این واحدها، تنها ظرفیت نگهداری و جذب 280 هزار تن محصولات خام کشاورزی در استان فراهم بود و با راهبری اصولی و حمایت دولت ظرفیت های صنایع تبدیلی استان به یک میلیون و 980 هزار تن افزایش یافته است.
باجلان گفت: حمایت های دولت از بخش خصوصی، ایجاد بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران در این بخش، شفاف سازی در قانون صنایع تبدیلی عملکرد صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی، تعیین تکلیف و واگذاری کلیه وظایف ایجاد و واگذاری جواز بهره برداری از واحدهای فرآوری به وزارت جهاد کشاورزی و نزدیکی این استان به تهران از جمله عوامل افزایش عملکرد استان در این زمینه بوده است.
وی، ذخیره سازی مواد غذایی شامل ایجاد سیلوها و سردخانه ها برای جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی و ارایه محصولات کشاورزی در زمان مناسب برای جلوگیری از ضرر و زیان به کشاورزان را اولویت مهم و اصلی مدیریت صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی و اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
باجلان گفت: با توجه به حمایت های دولت از این بخش تا حدودی مشکل ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر در استان برطرفشده است و در حوزه ذخیره سازی گندم نیز بیش از تولید گندم در استان سیلو نگهداری گندم وجود دارد.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یاد آوری وجود ظرفیت 600 هزار تن سیلو و انبار نگهداری نگهداری مواد خام کشاورزی در استان مرکزی، افزود: از مجموع ظرفیت های ایجاد شده، 450 هزار تن سیلو، 30 هزار تن سرخانه زیر صفر و بالای صفر و 20 هزار تن انبار نگهداری مواد خام کشاورزی است و سازه های زیربنایی در این هوزه به میزان 100 هزار تن نیز در مرحله پیگیری و اجرا قراردارد.
باجلان گفت: از 30 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی سرخانه های زیر صفر و بالای صفر خدمت رسان برای نگهداری میوه ها و مواد خام پروتئینی در استان مرکزی حدود 15 هزار تن در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از صدور 113 فقره جواز بهره برداری از واحدهای صنایع تبدیلی با پیش بینی سرمایه گذاری چهار هزار و 360 میلیارد ریال در سال 95 در این استان خبر داد.
وی گفت: با بهره برداری از این واحدها برای 2 هزار 80 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است و زمینه جذب یک میلیون تن انواع محصولات خام کشاورزی در این واحدها فراهم می شود.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، ایجاد واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تکمیلی در روستاها و قطب های تولید محصولات کشاورزی را از برنامه های سال جاری این مدیریت عنوان کرد.
باجلان گفت: ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، اشتغالزایی، ایجاد درآمد و تمرکز جمعیت در روستاها، کاهش هزینه انبار داری، حمل و نقل، فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی از جمله مزایای استقرار این واحدها در روستاها و قطب های تولید محصولات کشاورزی است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
هم اکنون 172 واحد فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که سالانه یک میلیون و 700 هزار تن محصولات کشاورزی را فرآوری می کنند و یک میلیون و 300 هزار تن محصول قابل عرضه برای بازار ارائه می کنند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.