دکتر حمید زارعی روز چهارشنبه به مناسبت روز دندانپزشکی (23 فروردین ماه) در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت یازدهم در حوزه سلامت تحول بزرگی ایجاد کرد که یکی از مصادیق ارزشمند آن در حوزه درمانی و آموزشی دندانپزشکی است و توانسته با تمرکز بر بهداشت دهان و دندان و تاکید بر پیشگیری شرایط نگران کننده و بحرانی سلامت دهان و دندان جامعه را مهار کند.
وی گفت: نبود حمایت های زیرساختی و پایه ای بیمه از دندانپزشکی و هزینه های درمانی سنگین در سال های قبل باعث شده بود که این بخش مهم در سلامت به اولویت دست چندم مردم تبدیل شود و دولت یازدهم با اجرایی کردن برنامه تحول سلامت و برنامه های هدفمند توانست اهمیت مباحث پیشگیری و حمایت در درمان را به طور عملیاتی در حوزه دندانپزشکی ایجاد کند.
دکتر زارعی افزود: هزینه های بازسازی دندان بسیار بالاست و تمرکز برنامه های محوری دولت در حوزه دندانپزشکی بر موارد پیشگیرانه از سنین پایین گذاشته شده تا علاوه بر صرف جویی در هزینه ه،این بعد از سلامت آگاهانه راهبری شود.
وی خاطرنشان کرد: تغذیه سالم، آگاهی رسانی از ضریب آسیب مصرف مکرر مواد قندی و نشاسته ای از محورهای مهم در بسته های خدمتی رایگان دولت در گام دندانپزشکی است که نشان از آینده نگری و راهبری درست موضوعات این حوزه دارد.
رئیس دانشکده دندانپزشکی اراک گفت: با اجرایی شدن گام دندانپزشکی برنامه تحول نظام سلامت، حوزه آموزش و تربیت دندانپزشکان رشد کیفی پیدا کرد و تربیت دندانپزشک از تئوری محوری خارج شد و دانشجویان با کلینیک های دندانپزشکی امکان تجارب و تبحر در این رشته را یافتند که سرمایه بزرگی برای کشور است.
دکتر زارعی تاکید کرد: سیاست های غلط گذشته موجب شده که حوزه دندانپزشکی در کشور به اشباع برسد و افزایش تعداد دندانپزشکان رقابت منفی ایجاد می کند که این امر می تواند افت خدمات رسانی را به همراه داشته باشد چراکه ممکن است نرخ خدمات بیش از این کاهش یافته و کیفیت تجهیزات و مواد را متاثر کند که در این میان مردم متضرر می شوند و دولت به درستی راهبری امور دندانپزشکی را در برنامه تحول نظام سلامت دید.
رئیس دانشکده دندانپزشکی اراک اضافه کرد: علاوه بر دانشجویان دندانپزشکی در داخل کشور، حدود 6 هزار دانشجوی این رشته در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند که با بازگشت آنان به وطن تراکم تقاضای شغلی با شرایط جامعه خودنمایی خواهد کرد.
وی، دیگر مشکل جامعه دندانپزشکی کشور را هزینه بالای تجهیزات و کیت های دندانپزشکی دانست و اظهار کرد:نابسامانی قیمت ارز فشار بالایی به این قشر وارد می کند و علاوه بر آن به دلیل تصورات نادرست نسبت به درآمد دندانپزشکان، مالیات های سنگینی برای شاغلان این حرفه داده می شود که این امر نیاز به بازنگری دارد.
رئیس دانشکده دندانپزشکی اراک اظهار کرد: این دانشکده فعالیت خود را از سال 91 آغاز کرد و با وجود تلاش های دانشگاه علوم پزشکی برای تامین تجهیزات و فضای مناسب هنوز با استانداردها فاصله وجود داردو با توجه به هزینه های سنگین دندانپزشکی و تجهیزات مورد نیاز این رشته،نیاز است که حمایت خیران و ارگان های و سازمان ها تقویت شود.
وی بیان کرد: این دانشکده علاوه بر تربیت دانشجو، خدمات درمانی دندان را با کمترین هزینه ارائه می کند و برای توسعه بیشتر فعالیت های خود و هم رده بودن با دانشکده های موفق کشور نیازمند پشتیبانی فوق العاده است.
دکتر زارعی گفت: این دانشکده دندانپزشکی از مراکز موفق دولتی در کشور است که 11 گروه تخصصی دندانپزشکی را راهبری می کند اما، تصمیم سازان این رشته آشنایی کاملی با ساختار دانشگاه ندارند و دانشکده را کلینیک می دانند.
وی توضیح داد: این دانشکده یک بیمارستان دندانپزشکی است که باید کلیه متخصصان را در اختیارداشته باشد ولی هم اکنون فضای فیزیکی موجود اجازه ارائه بسیاری از خدمات را نمی دهد.
وی تصریح کرد: فضای فیزیکی دانشکده تنها 2 هزار و 700 متر مربع است در صورتی که بسیاری از استان های دیگر نظیر دانشکده دندانپزشکی بروجرد که جمعیتی کمتر از اراک را تحت پوشش دارد، فضایی هفت هزار و 800 مترمربعی در اختیار دارد.
رئیس دانشکده دندانپزشکی اراک تاکید کرد: برای ایجاد یک دانشکده پایدار و موفق دندانپزشکی باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد که این امر تنها از عهده دانشگاه علوم پزشکی اراک ساخته نیست و باید با همکاری سایر بخش های استان محقق شود.
170 دانشجو در دانشکده دندانپزشکی اراک زیر نظر 28 عضو هیات علمی در 11 گروه تخصصی به تحصیل اشتغال دارند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.