به گزارش ایرنا، مزیت های سرمایه گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که این صنعت می تواند جایگزین اقتصاد تک محصولی شود.
شهر اراک از دیر باز به دلیل قرارگرفتن در مسیر ارتباطی با استان های جنوبی و غربی ایران نقش بسیار مهمی را در توسعه تبادلات کالا، تجارت و فرهنگ ها داشته است.
بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی به لحاظ کمی و کیفی نشان دهنده اهمیت و ویژگی خاص این شهرستان است و از جمله این بناها می توان به بازار اراک به همراه کاروانسراها و سراهای متنوع، کلیسای مسروپ، مدرسه امام خمینی(ره)، مقبره آقا نورالدین عراقی، بنای تاریخی کاروانسرا، امامزاده عبدالله (کودزر)، امامزاده حوا خاتون(ع)، مسجد سید ها، امامزاده محمد شهسواران، امامزاده احمد هزاوه، امامزاده 72 تن ساروق، بقعه پیر مراد آباد، امامزادگان سنجان، امامزاده ابراهیم (ع)(مشهدالکوبه)، امامزاده محمد عابد (مشهد میقان)، منزل تاریخی و موزه صنایع دستی حسن پور، حمام تاریخی چهار فصل موزه مردم شناسی، موزه سلطان آباد، منزل تاریخی خاکباز اشاره کرد.
شهر اراک به علت آب و هوای کوهستانی با زمستانهای سرد و تابستان های معتدل، دارای چشم اندازهای طبیعی متنوع و جذاب است که از جمله این جاذبه های طبیعی می توان به تالاب و کویر میقان، غار سفید خانی(عین هو)، روستای انجدان همراه با بافت تاریخی و چشمه ها و غارها، چشمه چپقلی، منطقه حفاظت شده هفتاد قله، دره گردو، باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر و پارک جنگلی شهید رجایی اشاره کرد.

*** تالاب و کویر میقان
تالاب و کویر میقان در شمال شرقی اراک در دشت فراهان واقع شده و گیاهان قره داغ در ضلع جنوبی این مسیر نمایان است.
این تالاب با وسعتی حدود 25 هزار هکتار در 15 کیلومتری شمال شرق اراک و در جنوب غربی شهر داود آباد واقع شده و یکی از 10 تالاب مهم کشور است.
یکی از ظرفیت های بکر تالاب میقان اراک مهاجرت شمار بسیاری از پرندگان در فصل سرد سال است که چشم اندازی دیدنی را ایجاد می کند.
تالاب میقان هر ساله بین 12 تا 30 هزار انواع پرندگان مهاجر از جمله درنا را میزبانی می کند.
بیش از 60 درصد پرندگان استان و 16 درصد پرندگان کشور در این تالاب زندگی می‌کنند و می توان گفت که میقان یکی از کانون های قوی پرنده نگری است.
آب دریاچه میقان شور است، طوری که در هر لیتر آن در فصل تابستان 50 گرم، در فصل بهار 38 گرم و در زمستان 28 گرم نمک وجود دارد و این مقدار نمک در ایام خشکسالی به صورت لایه ای سطح تالاب را می پوشاند و از فاصله دور سفید رنگ و برفی جلوه می‌کند.
علاوه بر این منظره بکر،آب تالاب نیز آبی متمایل به قرمز رنگ است که دلیل آن وجود نوعی جلبک تک سلولی به نام دونالیلا است که مقاومت بالایی نسبت به شوری آب دارد.
ظرفیت های دیدنی تالاب میقان اراک به اندازه ای است که در هر ساعتی از شبانه چهره ای منحصر به فرد را فرارو می نهد و
طلوع و غروب خورشید در این منطقه شگفت انگیز است.

*** بازار اراک
مجموعه ارزشمند بازار اراک ؛ یکی دیگر از جاذبه های مهم تاریخی استان مرکزی است که در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست سپهدار اعظم ساخته شد.
این بازار که به عنوان آخرین نمونه معماری و شهرسازی اسلامی در دوره قاجاریه مطرح است، دو محور عمود بر هم دارد و در آن اصناف و مشاغل مختلف از دیرباز فعالیت داشته اند.
بازار تاریخی اراک یک مجموعه 55 هکتاری است با بدنه و بافت شطرنجی به طول یک کیلومتر و با احتساب راسته ها 250 متر عرض دارد.
این بنا مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول 880 متر و یک راسته شرقی غربی به طول 600 متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
علاوه بر 2 راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود 20 سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است.
18 واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرارگرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.

*** موزه های اراک
موزه و حمام چهار فصل یکی از 12 موزه زیبا و دیدنی استان مرکزی است که درآن اشیای باستانی و مردم شناسی به نمایش درآمده است.
موزه های سلطان آباد، حسن پور (صنایع دستی) و مفاخر اراک از جمله موزه هایی است که در ایام مختلف سال از جمله نوروز میزبان مسافران و گردشگران است.

*** غار سفیدخانی
یکی از مکان های جذاب در اراک غار سفید خانی(عین هو) واقع در کوهی به همین نام در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر اراک در کوه سفیدخانی از توابع شهر سنجان است.
در بالای دهانه غار یک عارضه به نام دودکش وجود دارد که طول آن 3 متر، عرض آن 2/5 متر و ارتفاع آن 8 متر است.
در داخل غار سفیدخانی ستون‌های آهکی استالاکتیکی فراوان و زیبا دیده می‌شود که در نتیجه ورود آن و انحلال سنگ‌های آهکی به وجود آمده‌اند، همچنین در داخل این غار یک منبع آب وجود دارد که از نظر ذخیره آب اهمیت ویژه‌ای دارد.
وجه تسمیه این غار به وجود برف‌های فراوان کوه سفیدخانی بازمی‌گردد که در تابستان نیز در برخی قسمت‌های سایه‌گیر آن دیده می‌شود، دسترسی به این غار از طریق روستای رباط میل و روستای خانه میران میسر است و پیمایش آن نیازمند در اختیار داشتن ابزارهای فنی است.

*** غار انجدان
غار انجدان به عنوان بخشی از مناطق گردشگری اراک در 37 کیلومتری جنوب شرق این شهرستان واقع در روستای انجدان، در دامنه کوه چشمه بین واقع شده است.
انجدان‌ از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک، مرکز استان مرکزی است.
این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف‌شاه در اطراف آن واقع شده است و غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن خودنمایی می کند.
ارتفاع انجدان از سطح دریا 2هزارمتر تخمین زده شده و انجدان در واقع معرب واژه انگدان‌ و نام گیاهی است که ماده انگرود یا آنغوزه‌ را از آن می‌گیرند.
این گیاه در اطراف روستای انجدان به فراوانی می‌روید و بدین سبب این روستا را بدین نام خوانده‌اند.
بر اساس مستندات تاریخی، به ویژه سنگ نوشته‌ها و سنگ‌های قبر موجود، قدمت این روستا به قبل از اسلام برمی‌گردد.
روستای انجدان آب و هوای مناسب و فضای سبز کم‌نظیر و امکان انجام ورزش صخره ‌نوردی همیشه مورد استقبال گردشگران، ورزشکاران و اهالی منطقه بوده است.
جاری بودن چشمه‌ی جوشانی در محله‌های این روستا و بافت مسکونی متراکم که در شیب و دامنه استقرار یافته، مکانی مناسب برای گردشان و مسافران است.

*** روستای قینرجه خنداب و چشمه آبگرم
این روستا قدیمی در بخش مرکزی اراک با جمعیت بالغ بر 800 نفر و با قدمتی بیش از 500 سال دارای مردمانی با گویش ترکی است که در حدود 12 کیلومتری شهر خنداب واقع است.
این روستا با جاذبه های بکر و چشمه های آب طبیعی استعدادهای لازم را در زمینه های مختلف کشاورزی دارا است، وجود چشمه‌ای جوشان در مرکز روستا، یکی از ویژگی‌های روستای قِینَرجه شهرستان خنداب است.
آب این چشمه از مرکز روستا به بقیه محله‌ها جاری می‌شود و منظره زیبایی را بوجود می‌آورد، آب این چشمه که از صخره‌ای بیرون می‌آید، آبی گرم است و نام این روستا احتمالا برگرفته از گرمی آب این چشمه است.

*** چشمه چپقلی
این چشمه زیبا در دامنه شمالی ارتفاعات باغ بر آفتاب در جنوب سه راهی (اراک- شازند واقع شده و به اعتقاد مردم آب این چشمه برای دفع سنگ کلیه مؤثر است.

*** روستای انجدان
روستای انجدان، از توابع بخش مرکزی در31 کیلومتری جنوب شرقی شهر اراک واقع شده است که آب و هوای گرم و خشک است.
غارهای دیدنی انجدان در اطراف روستای انجدان واقع شده و مجموعه غارهای آسیلی ، میلانون یا کلوچه، طاق رچه، گیوه کیش و شغال دره را در خود جای داده است.
چشمه های آب متعددی در داخل و اطراف روستا جریان دارد و از جمله چشمه آبسرد که در دره ای به همین نام واقع شده است.
از چشمه های معروف روستای انجدان، چشمه فضل علی و چمن دره است که در دره بید واقع شده که در آن درختان سرسبز بلند گردو و بادام سر به آسمان دارد.

*** روستای هزاوه
این روستا از از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک، در 16 کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد.
آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است و آثار تاریخی بر جامانده در این روستا به دوره های اشکانی و ایلخانی مربوط می شود.
روستای هزاوه از مراکز تولید انگور در استان مرکزی به شمار می رود که تاکستان های انبوه آن در فصل تابستان جذابیت خاصی به این روستا داده است و در داخل روستا، درخت سرو کهنسالی با قدمت بسیار زیاد وجود دارد.
آرامگاه شاهزاده احمد از بناهای قدیمی روستاهای هزاوه است این آرامگاه بر روی بلندترین ناحیه روستا بنا شده است.
تاریخ ساخت این آرامگاه به دوره ایلخانی مربوط می شود و در دوره صفوی تعمیرات و تغییرات اساسی در آن صورت گرفته است.
این منطقه به سبب وجود چشمه سارهای متعدد همچنین حاصلخیزی و اقلیم مطلوب، زمینه مناسب و مساعدی برای رشد و پرورش انواع درختان میوه دراین منطقه ایجاد کرده و وجود آثاری چون امامزاده سلطان سیداحمد مربوط به سده 8 و9 هجری قمری پیشینه تاریخی هزاوه را می نمایاند.
خانه منتسب به امیر کبیر، مسجد، حمام و تپه های تاریخی از دیگر آثار موجود در این روستای هدف گردشگری است.

*** منطقه حفاظت شده هفتاد قله
این منطقه با مساحت 82 هزار و125 هکتار در 43 کیلومتری اراک و 30 کیلومتری خمین واقع شده و در سال1353 تحت حفاظت محیط زیست درآمده است.
وجود بیش از70 کتیبه بر دل کوه متعلق به 400 سال پیش از میلاد نشان از ارزش زیستگاهی این منطقه دارد.

*** تخت سادات کرهرود و تفرجگاه کلاله
این منطقه بامساحت 30هکتار در 5 کیلومتری جنوب غربی اراک، و در محدوده شهر کرهرود واقع شده است.
تفرجگاه کلاله در 5 کیلومتری غرب اراک واقع شده است سفره خانه سنتی، هتل دردست ساخت وسایل بازی از امکانات کنونی این تفرجگاه است.
بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
دراستان مرکزی 263 بنای مذهبی و بقاع متبرکه وجود دارد و هرساله به خصوص نوروز؛ خیل کثیری از گردشگران و مهمانان را به سوی خود فرامی خواند.
استان مرکزی در حوزه جاذبه های معنوی نیز سرمایه های گران سنگی دارد که وجود 80 زیررشته صنایع دستی از 362 رشته فعال صنایع دستی کشور بیانگر ذوق و قریحه هنری و زیباشناختی مردم این دیار است.
استان مرکزی در ایام تعطیلات نوروز با مجموعه جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی آماده بازدید گردشگران است.
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.