رفتارهای تغذیه ای در نوروز باید به گونه ای باشد که تعادل در وزن را برهم نزند و با مصرف زیاد خوراکی ها شیرین و شور و پر چرب در این ایام شاخص های سلامتی تهدید نشود.
تعطیلات نوروزی به خودی خود با کم تحرکی نسیت به روزهای عادی همراه است و اگر افراد نسبت به مصرف تنقلات و خوراکی ها زیاده روی کنند به افزایش وزن و چاقی مبتلا می شوند که پیامدهای آن مطلوب نیست.
ضمن آنکه در ایام نوروزی بازار میهمانی ها داغ است و می طلبد که از غذاهای پرچرب به ویژه در وعده غذایی شام پرهیز شود.
مصرف آجیل در طول ایام نوروز چند برابر می شود و اکثر افراد آجیل های همراه با نمک را مصرف می کند که این امرمی تواند افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد به همین دلیل بهتر است از آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده شود.
مغزها و تخمه ها مقادیر زیادی چربی را در خود جای داده اند به طوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری موجود است که این امر با افزایش چربی آسیب جدی به کبد وارد می کند به همین دلیل لازم است میزان کافی مورد استفاده قرار گیرد.
قند موجود در شیرینی ها و شکلات ها اضافه وزن و چاقی را در پی دارد به همین دلیل بهتر است مصرف را به حداقل رساند و همچنین در میهمانی ها از شیرینی های در اندازه کوچک استفاده شود و مصرف میوه که دارای قند طبیعی است جایگزین شیرینی ها و شکلات ها همراه با قند و کالری فراوان شود و افراد دارای دیابت و بیماری های قلبی و فشار خون جوانب احتیاط در مصرف انواع شیرینی ها با جدیت رعایت کنند.
با توجه به افزایش میهمانی ها در ایام نوروز بهتر است مصرف سالاد بیش از مواد غذایی باشد تا ضمن جلوگیری از افزایش وزن جذب مواد قندی و چربی ها کاهش یابد و همچنین از بروز یبوست احتمالی جلوگیری شود و به جای استفاده از نوشابه های گازدار دوغ و آب به عنوان نوشیدنی مصرف شود.
افراط و تفریط در مصرف هر ماده غذایی زیان بار است و با توجه به حجم خوراکی در طول ایام نوروز لازم است در کنار مدیریت خوراک ساعاتی را در روز به تحرک بدنی و وروزش اختصاص داد و در این راستا تنها با 30 دقیقه پیاده روزی تند می توان از اثرات مخرب کم تحرکی و مصرف قند و چربی و نمک کاست.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.