به گزارش ایرنا، آرایشگاه های زنانه شاید جز معدود صنوفی باشند که شب عید پررونقی دارند، بازار داغی که از ماه ها قبل صندلی خدمات آن رزور شده و هرچه به نوروز نزدیکتر می شود، مراجعات بیشتری برایشان رقم می خورد.
آنچه این روز ها شمار زیادی از مردم تجربه می کنند این است که هر چه به پایان سال نزدیک تر می شود سالن های آرایشی نیز ساعات کار خود را افزایش داده و به تبع آن ارقام بالا و گاه نجومی را از مشتریان خود خواهان هستند تا خدمات زیبایی مورد نیاز آن ها را انجام دهند و حتی اغلب با بالا بردن قیمت ها خدمات مورد نظر مشتری را که شاید مجوزی برای انجام آن نداشته باشند ارائه می کنند.
بیشترین تخلف را می توان از سالن های آرایش خانگی و زیرزمینی شاهد بود که نظارت بر عملکرد آن ها به دلیل نداشتن اسم و رسم شناخته شده به سختی صورت می گیرد.
یکی از آرایشگران شهر اراک که این روزها به شدت با مشغله کاری مواجه است و برای سخن گفتن نیز خواستار گرفتن وقت از منشی است به خبرنگالر ایرنا گفت: هرسال از 2 ماه مانده به نوروز نوبت دهی به مشتریان را آغاز می کند و با توجه به نوع دریافت خدمات در مدت کمتر از 20 روز تمامی نوبت ها روزو می شود.
این آرایشگر با اشاره به اینکه 2 هفته پایانی اسفندماه اوج کار سالن های آرایشی است که در اکثر مواقع ساعت کاری سالن تا دیروقت تمدید می شود، افزود: در این ایام که سالن های مملو از مشتری است یکی از اصلی ترین وظایف حفظ آرامش و امنیت سالن است چراکه ممکن است در برخی موارد سواستفاده ها و حتی سرقت هایی صورت گیرد به همین دلیل تمام تلاش برای حفظ امنیت فضا به کار گرفته می شود اما گاهی نمی توان از بروز برخی اتفاقات جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: افزایش مشتریان در ایام نزدیک به نوروز در برخی سالن های ممکن است به بازاری برای درآمد بیشتر سالن داران و آرایشگران بدل شود و برخی ارقامی را عنوان کنند که شاید در دیگر ایام سال نتوان آن را از مشتری گرفت اما به دلیل اینکه نوروز در پیش است مستری ها در قبال برآورده شدن خواسته هر رقمی را پرداخت می کنند حتی انعام اضافخ هم می دهند.
این آرایشگر عنوان کرد: این رفتارها سبب شده که برخی خدمات زیبایی همچون تتو روی بدن، بوتاکس، کاشت مژه و زینت ناخن در سالن های آرایشی که مجوز این کار را ندارند رواج یابد و گاهی با اتفاقات ناگوار و پیامدهای جدی نیز همراه است.
وی گفت: به طور قطع انجام چنین اعمالی نیاز به تخصص و رعایت نکات بهداشتی دارد اما برخی سالن داران فارغ از این الزامات وارد عمل می شوند و در پاره ای موارد نظارت ها به اندازه کافی نیست.
رئیس اتحادیه آرایشگران اراک اظهار کرد: در آستانه سال نو و افزایش حجم کاری سالن های آرایشی بازرسی های شدیدی از سالن در حال انجام است.
فهیمه نوروزی گفت: در حال حاضر اماکن، اصناف و اتحادیه نظارت شدیدی بر روند کاری سالن ها و رعایت نکات بهداشتی و فنی دارد و در 10 روز پایانی سال نیز شدت نظارت ها نیز بیش از گذشته قوت گرفته است.
وی افزود: تاکنون در بازرسی های صورت گرفته موردی از انجام بوتاکس در سالن های گزارش نشده است البته انجام تتو امری غیرقابل کتمان است و حتی در برخی منازل انجام می شود که امکان نظارت بر آن ها وجود ندارد و باید تدبیر خاص برای جلوگیری از این امر صورت گیرد.
نوروزی بیان کرد: در حال حاضر در سالن های آرایشی اغلب هاشور ابرو انجام می گیرد که افراد آموزش لازم را دیده اند و با رعایت شاخصه های بهداشتی خدمات ارایه می دهند.
وی، بهره مندی از اتاق ایزوله، استفاده از تجهیزات یک بار مصرف با مجوز بهداشت و زیر نظر پزشک را از الزامات انجام کار هاشور و تتو در سالن های آرایش عنوان و تاکید کرد: در صورت بروز تخلف و اقداماتی خارج از این الزامات دستور جریمه و مهر و موم سالن صادر می شود.
رئیس اتحادیه آرایشگران اراک تصریح کرد: نرخ نامه نیز برای تعیین قیمت خدمات آرایشی و پیرایشی در سالن های دارای مجوز تنظیم شده است و سالن داران با افزایش 17 درصدی قیمت خدمات اجازه افزایش قیمت دیگری ندارند و درصورت دریافت مبالغ بیشتر شاکیان می توانند به اتحادیه مراجعه کرده و با انتقال مورد شکایتشان موضوع در اسرع وقت رسیدگی می شود.
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در خصوص نظارت های مرکز بر سالن های آرایشی عنوان کرد: مرکز بهداشت تمامی موارد بهداشتی اعم از ابزار و وسایل بهداشت فردی و الزاماتی مبنی بر گواهی نامه های مربوطه را به صورت مستمر مورد بازرسی و نظارت قرار می دهد.
فضیله درد شیخ ترکمانی افزود: با توجه به نزدیکی نوروز و همچنین افزایش حجم کاری آرایشگاه ها نظارت ها تشدید شده است به طوری که از ابتدای اسفندماه تا 15 فروردین ماه سال آینده براساس طرح سلامت نوروزی بازدید های مستمر از سالن های آرایش در حال انجام است.
وی تصریح کرد: تمامی آرایشگاه ها باید از وسایل و تجهیزات استریل استفاده کننده و الکل همواره در دسترس آن ها وجود داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز بیان کرد: بازرسی از آرایشگاه های زنانه براساس طرح مطالعاتی بر مبنای 29 شاخص دسته بندی شده و با ابلاغ به دستگاه های اجرایی مرتبط انجام شده است و مقرر است پس از 6 ماه بازرسی غیرمحسوس توسط بازرسان به منظور بررسی مشکلات ثبت شده و اقدامات صورت گرفته در راستای رفع آن انجام بگیرد.
زهرا فرجی افزود: براساس این طرح 12 درصد آرایشگاه های اراک در قالب 127 آرایشگاه مورد بازرسی قرار گرفته است و البته در طرح بررسی 166 آرایشگاه مورد نظر بود که برخی از آن ها تعطیل و برخی در زمان مراجعه بسته بودند.
وی گفت: مهمترین شاخص های بررسی شده در این طرح بررسی سالن ها از نظر بهداشتی، امنیتی و در اختیار داشتن گواهی نامه های موردنظر بود که در این بین با وجود نظارت مرکز بهداشت برخی مشکلات بهداشتی وجود داشت به طوری که اصول و الزامات انجام عمل تتو توسط سالن داران و آرایشگران فراگیری شده بود اما مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح دریافت نشده بود که در این راستا نتایج بازرسی به دستگاه های مرتبط ارجاع شد.
فرجی عنوان کرد: در این بازرسی ها تعدادی دستگاه انجام کار تتو نیز در سالن ها ضبط شد.
وی اضافه کرد: در بحث امنیتی سالن های آرایش باید دارای استقلال کامل نسبت به محیط های اطراف باشد، ساختمان اطراف به آن مشرف نباشند، دارای ایفون تصویری و قفل مناسب باشد که این شاخصه با جدیت مورد ارزیابی قرار گرفت.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تاکید کرد: سالن داران و آرایشگران باید گواهی نامه های مهارتی مختلف برای انجام خدماتی که به مشتریان ارائه می شود را در اختیار داشته باشند که در این بازرسی برخی گواهی نامه ها با تاریخ اعتبار گذشته کشف شد و می طلبد مراجع مسئول در حصوص دوره های بازآموزی جدیت داشته باشند.
وی عنوان کرد: برخی نرخ نامه ها مربوط به 2 سال قبل بود که این امر باید توسط اصناف پیگیری شود.
فرجی تصریح کرد: کلیه موارد استخراجی از مطالعات انجام شده به دستگاه ها ارجاع شدو ظرف مدت 6 ماه آینده بازرسی مجدد به صورت غیرمحسوس در دستور کار است.
وی توضیح داد: یکی از اقدامات نگران کننده مشاوره های فاقد مجوز از روش های چاق و لاغری و گاهی تجویز رژیم ها و داروهای خاص است که برای سلامت با پیامدهای جدی مواجه است اما به دلیل اینکه مستند سازی این موارد بسیار مشکل است در مطالعات مذکور موردها فقط شفاهی درج شده است اما باید در این زمینه نیز اقدامات پیشگیرانه و نظارتی مانسب اعمال شود.
این ضرب المثل قدیمی که کسب و کارش سکه است در آستانه نوروز برای اغلب شاغلان صنف آرایشی و پیرایشی زنانه صدق می کند که به جای خود همه از این رونق خوشحال هستند اما نظارت های اصولی نیز باید به موازات آن انجام شود تا نوروز به کام کسی تلخ نشود.
در این راستا مشتریان به عنوان خدمات گیران اصلی در صف اول ناظران افتخاری هستند و می طلبد در صورت مشاهده تخلف از نرخ نامه و یا خدمات فاقد مجوز، موارد را به مراجع مسئول برای پیگیری اطلاع دهند.
شهرستان اراک دارای 840 سالن آرایش است که حدود 200 واحد آنها بدون مجوز فعالیت دارند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.