به گزارش ایرنا، محمد تقی آبایی هزاوه روز چهارشنبه در آیین بیست و هفتمین جشنواره تجلیل از کارگران، گروه های کار نمونه و واحدهای نمونه و یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان مرکزی در سالن فنی و حرفه ای واحد خواهران اراک افزود: سهم استان مرکزی از تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی طرح رونق اقتصادی برای واحدهای کوچک و متوسط بحران زده، چهار هزار میلیارد و 430 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: با پیگیری و تلاش های صورت گرفته، هفت هزار میلیارد و 700 میلیون ریال از محل این تسهیلات به یکهزار و 45 واحد تولیدی استان مرکزی پرداخت شده که این مهم نقش موثری در حفظ اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی جدید داشته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: شرایط این استان مطلوب است و نسبت به سایر استان های کشور پیشرو می باشد.
آبایی هزاوه عنوان کرد: حوزه کارگری استان مرکزی بدنه فهیمی دارد و با وجود اینکه در ماه های قبل مشکلاتی در برخی واحدها وجود داشت اعتراض ها منجر به تنش نشد.
وی اظهار کرد: با پیگیری انجام شده بسیاری از مشکلات شرکت هپکو اراک حل شده و قرارداد 6 هزار واگن پایه بلند با کشور روسیه نیز منعقد شده است که بر اساس آن چهار هزار و 900 واگن باید توسط واگن پارس و سه واحد تولیدی دیگر استان مرکزی ساخته شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور از شرایط اقتصادی فعلی کشور است.
علی اکبر کریمی افزود: بحث اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر بارها توسط رهبر معظم انقلاب تاکید شده و نخستین بار این موضوع توسط ایشان در سال 89 در جمع کارآفرینان مطرح شد.
وی بیان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز سال گذشته ابلاغ شده و پیام کلی آن مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تغییرات و شوک های داخلی و خارجی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخورداری کشور از اقتصاد منعطف یکی از راه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کریمی عنوان کرد: روحیه خلاق و کارآفرین نیز از نیازهای اساسی جامعه است و صنعت کشور و استان مرکزی باید با این روحیه در بازارهای بین المللی حضور پررنگ داشته باشد.
وی گفت: افزایش صادرات جز با تولید کالاهای با کیفیت امکان پذیر نیست و توجه به این مهم امری ضروری است.
نماینده دیگر مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: در یک زمان مشخص 10 هزار و 200 شغل در واحدهای تولیدی بزرگ و بحران زده استان وجود داشت اما شماراشتغال این واحدها به پنج هزار شغل رسیده است.
سید مهدی مقدسی افزود: باید همت و تلاش های زیادی صورت گیرد تا این شغل ها مجدد احیا شود.
وی بیان کرد: نیروی انسانی عامل توسعه و تولید است و باید با تغییر ماهیت روابط کار دلبستگی به فعالیت تولیدی و شیوه های تولید با کیفیت را در صنایع داخلی نهادینه کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون کار باید به نحوی اصلاح شود که همه ذی نفعان را راضی کند.
مقدسی تاکید کرد: صنایعی که احیا می شوند باید به فناوری روز مجهز باشند و بخش های دانش فنی و مهندسی خود را روز به روز تقویت کنند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه نیز در این آیین گفت: بحث اشتغال و بیکاری تنها مربوط به ایران نیست و کل دنیا با این معضل روبه رو است.
محمدرضا منصوری افزود: باید برای حل این موضوع گام های بلندی برداشت و توانمندی ها شناسایی شود.
وی بیان کرد: اگر واحدی تولیدی خالق فناوری و نوآوری نشود محکوم به تعطیلی است و باید تلاش شود تا سرمایه گذاری های صورت گرفته خروجی موثرداشته باشد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهار آموزی هدفمند در نظام آموزشی کشور باید نهادینه شود و تازمانی که این مهم اصلاح نشود، مشکل بیکاری حل نخواهد شد.
منصوری اظهار کرد:باید به سمتی حرکت کرد که یک جوان پس از کسب مدرک دیپلم، توانمند و کارآفرین باشد.
رئیس شورای مرکزی کانون کارآفرینی کشور نیز در این آیین گفت: کارگران و کارفرمایان نقش و سهم به سزایی در توسعه کشور دارند.
مجید ایزدی افزود: توان در 2 بخشخصوصی و دولتی باید ایجاد شود و حوزه دولتی با 80 درصد از امکاناتباید بهره وری خود را افزایش دهد.
رئیس کانون شورای اسلامی کار استان مرکزی هم در ادامه این آیین گفت: این استان به عنوان پایتخت صنعتی کشور دارای بیش از 300 هزار بیمه شده اصلی است.
ابوالفضل پوروفایی افزود: بیمه شدگان این استان با احتساب خانوارهایشان نیمی از جمعیت استان را شامل می شود.
وی بیان کرد: واحدهای تولیدی کشور و این استان با مشکلاتی همراه مواجه اند که بخشی از آن منشاء داخل و بخشی دیگر به واسطه خارجی دارد.
رئیس کانون شورای اسلامی کار استان مرکزی ادامه داد: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا، این معضل هنوز به عنوان عاملی برای افزایش مشکلات واحدهای تولیدی ادامه دارد.
پوروفایی ادامه داد: اگر معضل قاچاق کالا حل نشود، تولید و صنعت کشور به نابودی کشیده خواهد شد.
وی عنوان کرد: بیشترین مشکلات، آسیب ها و بحران ها در واحدهای تولیدی متوجه کارگران می شود.
رئیس کانون شورای اسلامی کار استان مرکزی اضافه کرد: هیچ فردی نمی تواند وضعیت کارگری که 6تا 26 ماه حقوق معوقه دارد را درک کند.
پوروفایی گفت: بحث معیشت کارگران و امنیت شغلی این قشر باید مورد توجه جدی قرار گیرد، 90 درصد نیروهای کار این استان به صورت قراردادی هستند و از کارگری که قرارداد آن یک ماه است نباید انتظار بهره وری و انگیزه داشت.
رئیس کانون شورای اسلامی کار استان مرکزی افزود: هزینه های گزاف کنونی در جامعه را می توان با حقوقی که برای کارگران در نظر گرفته شده پر کرد و انتظار است این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.
در پایان این جشنواره، با حضور محمود زمانی قمی استاندار مرکزی از 35 کارگر، گروه کار نمونه و واحدهای نمونه، پنج کارآفرین برتر و سه کارآفرین برگزیده با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.
3005/6013 خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.