در سال جاری که به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده؛ رهبر انقلاب تنها راه برون رفت از مشکلات را عملیاتی شدن مولفه های برنامه اقتصاد مقاومتی، تکیه بر ظرفیت های داخلی و به کار گیری توان نیروهای جوان عنوان کردند که در همین راستا واحدهای تولیدی شهرستان فراهان نمونه موفق و بارزی از آن است.
نبود اشتغال پایدار در روستاها، معضلات خشکسالی و کم آبی و بیمارهای دامی این روزها به مشکلات اقتصادی روستائیان دامن زده اما، در این میان جوانان پر تلاش و با اراده فراهان به جای مهاجرت، آستین همت را بالا زدند و در راستای اقتصاد مقاومتی کارگاه های آبا و اجدادی پدرانشان را رونقی دوباره بخشیدند.
نگاه جوانان تولید کننده فراهان این روزها به حمایت مسئولان دوخته شده و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای حمایت از تولیدات داخلی، بهبود فضای کسب ‌و کار و حذف قوانین و مقررات اداری دست و پا گیر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای حمایت از تولید داخلی است.
یکی از کارگاه داران روستای امیر آباد فراهان گفت: در این کارگاه 18 نفر به صورت مستقیم و چهار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند که این میزان در زمان های مختلف متغیر است.
رسول امیرآبادی افزود: دوره های آموزشی خیاطی را علاوه بر تحصیلات عالی نزد استادان ماهر خیاطی در تهران فرا گرفت و پس از اتمام این دوره ها با مراجعه به روستا اقدام به ایجاد کارگاه در زادگاهش کرده است.
وی اظهار کرد: سه میلیارد و 600 میلیون ریال آورده خود متقاضی بود که مقرر شده بانک سینا نیز مبلغ 12 میلیارد ریال در راستای گسترش و رونق این کارگاه پرداخت کند.
امیرآبادی، با تاکید بر این امر که دریافت تسهیلات اشتغالزا باعث افزایش تولید و ایجاد زمینه های شغلی بیشتر می شود، تصریح کرد: پرداخت پنج ساله با سود هشت درصد، دریافت ضمانت نامه ملکی و جواز تاسیس از جمله شرایط دریافت این تسهیلات است.
امیرآبادی ادامه داد: عمده محصولات تولیدی این کارگاه کفش های بچگانه، دخترانه و پسرانه است که در صورت دریافت تسهیلات تولید بخش زیرین کفش (pvc و pu) و کفش های زنانه نیز به ظرفیت های تولید این کارگاه افزوده می شود.
وی گفت: محصولات تولید شده به تهران، اصفهان و تبریز ارسال می شود که در صورت برخورداری از شرایط مساعد و دریافت تسهیلات بدون بهره ظرفیت تولید و صادرات ارتقا یافته و به کشورهای برون مرزی مانند عراق و افغانستان نیز ارسال می شود.
این کارگاه دار فراهانی در ادامه خاطرنشان کرد: امید است اداره کل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی همکاری لازم را در خصوص حل مشکل جواز تاسیس حل ک ند تا رشد، رونق و شکوفایی این حرفه و شغل در نقاط مختلف شهرستان محقق شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فراهان در این خصوص افزود: 14 واحد تولیدی کفش به صورت دستی و ماشینی در فراهان مشغول به فعالیت هستند و خوشه تولید کفش را در این شهرستان تشکیل داده اند.
علی احمدی با تاکید بر این امر که محصولات تولید شده در این کارگاه های به سراسر کشور ارسال می شود، افزود: تصمیم بر این است که فراهان به قطب تولید انواع کفش در کشور تبدیل شود که در این راستا نشست هایی نیز با فرماندار شهرستان صورت گرفته است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان فراهان بیان کرد: 29 کارگاه در زمینه تولید کفش، مانتو، شلوار و تریکو دوزی در سطح شهرستان فراهان فعالیت می کنند که 120 فرصت شغلی به صورت مستقیم و 350 فرصت شغلی غیر مستقیم توسط این واحدهای تولیدی برای افراد ایجاد شده است.
ابوالفضل محمودی ادامه داد: جوانان شاغل در این کارگاه ابتدا دوره های آموزشی را در تهران نزد استان فعال در این زمینه آموزش دیده و به دلیل پایین بودن هزینه های مسکن و مکان برای تولید و در دسترس بودن نیروی کار ارزان، این حرفه را در روستای خود آغاز و مشغول به فعالیت شدند.
وی، رکود بازار در صنوف، کمبود نقدینگی در بین افراد و ارائه تسهیلات با کارمزد بالا را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: امید است با حل مشکلات این بخش رشد، بالندگی و تحقق اهداف این حرفه در شهرستان صورت گیرد.
محمودی در ادامه گفت: محصولات تولیدی این بخش از کیفیت بالایی برخوردار است و به سراسر کشور ارسال می شود که امید می رود با همکاری دستگاه هایی مانند فرمانداری، شهرداری و غیره یک شهرک تولیدی در راستای ساماندهی فعالیت این مجموعه در فراهان ایجاد شود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان فراهان اظهار کرد: به دلیل نواقص قانونی موجود و دیده نشدن کارگاه های صنفی خرد، این مجموعه ها دارای مشکلات زیادی هستند که با سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی قرار است این موضوع در سال 96در اولویت و دستور کار دستگاه ها و نهاد های متولی باشد.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است و دارای 2 بخش (مرکزی، خنجین) است و در سال 1389 به شهرستان ارتقاء یافته و در این خطه بر اساس آخرین آمار 30 هزار و 42 نفر جمعیت زندگی می کنند.
7114/ 6013/خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.