به گزارش ایرنا، محمد خدادی روز سه شنبه در نشست مشترک شورای هماهنگی روابط عمومی ها با خانه مطبوعات استان مرکزی در اراک افزود: جنس فعالیت ها و مناسبت های ارتباطی دنیای کنونی با گذشته تفاوت ساختاری دارد و فضای انحصار اطلاعات شکسته شده است.
وی اظهار کرد: باید با رویکرد نوینی مهارت های حرفه ای رسانه، تولید و توزیع محصولات خبری بر مبنای تنوع و جذابیت برای مخاطب را پی گرفت.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: بستر جریان ارتباطی در گذشته اینگونه بود که از اطلاعات به مخاطب ختم می شد اما، در شرایط کنونی از مخاطب به اطلاعات می رسیم و در این فرآیند تولید فرآورده های خبری متفاوت به منظور ایجاد قدرت انتخاب برای مخاطب، امری اجتناب ناپذیر است.
خدادی افزود: ماهیت رسانه ای و جریان فراگیر اطلاعاتی کنونی می طلبد که تولید محتوا بر مبنای اطلاعات صحیح و ارقام کلیدی مد نظر باشد و این فضا به صورت حرفه ای از تولید نظرِ غیرمستند فاصله بگیرد.
وی بیان کرد: یکی از علل بی اعتمادی به رسانه می تواند تکیه بر عملکرد محوری باشد درحالی که مهارت حرفه ای در رسانه با الگوی آمار محوری و تولید محتوای با کیفیت گره خورده و ایرنا می کوشد در این راستا صحت و دقت را فدای سرعت نکند چرا که نخستین توقع افکار عمومی از رسانه، اخبار صحیح و مستند است.
خدادی ادامه داد: خام فروشی در رسانه محکوم به شکست است و رسانه حرفه ای می کوشد که ارزش افزوده در محتوا و تولیدات داشته باشد و اطلاعات زنجیروار و هدفمند را که به تولید کیفی می انجامد، محور قرار دهد.
وی گفت: ساده سازی اطلاعات، دسته بندی آگاهانه و هوشمندانه داده ها و انتقال منطقی حلقه های اطلاعاتی با مهندسی خاص سه راس تولید محتوای ماندگار است و رسانه حرفه ای بستر اصلی است که تخم دانش با آگاهی و برنامه در آن پاشیده می شود و ایرنا در سه سال اخیر کوشیده که استراتژی خود را در این حوزه معطوف کند.
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: تولید محتوای خبری برای مردم است و باید نیازهای مردم را برطرف کند و امروز تاریخ مصرف روش های سنتی اطلاع رسانی به پایان رسیده و رسانه هایی موفق هستند که بدانند در خلق تولید عمیق و ماندگار از چه الگویی بهره گیرند و به جای اسم و رسم، اثرگذاری درازمدت را سرلوحه قرار دهند.
خدادی با تاکید بر همگرایی در عرصه رسانه ای عنوان کرد: تکثر در رسانه به معنای قدرت نیست بلکه باید از ظرفیت ها در همگرایی توسعه محور بهره جست.
وی گفت: وجود 45 خبرگزاری دارای مجوز کمیتی است که برای اثربخشی مناسب در عرصه رسانی نیازمند هم افزایی است و محوریت آن باید بر مولفه های توسعه گرا بنیان نهاده شود تا منافع ملی و توسعه پایدار در سایه گفتمان سازی آگاهانه نشر و بسط یابد.
وی تصریح کرد: فعالیت رسانه و اثربخشی آن منوط به تولید خبر و اطلاعات هدفمند است در صورتی که امروز نگاه و باور غالب رسانه ها تولید نظر است و این امر نیاز به مهارت رسانه ای را دو چندان می کند.
خدادی گفت: مهارت تولید اطلاعات در قالب بیان عدد، رقم، نسبت، قیاس و مصداق معنا می یابد تا از طریق این اطلاعات قضاوت در مخاطب شکل گیرد و به اتخاذ تصمیم و عمل بیانجامد.
وی با تاکید بر اینکه دوران تبلیغ به سر آمده، گفت: نگاه ما به جریان رسانه باید همانند طبیب برای رفع درد و پاسخگویی عمیق و موثر به نیاز باشد که نسخه آن با ارائه گزارش عملکرد و اشاعه نظر کامل نمی شود.
خدادی گفت: اطلاعات فاقد تنوع؛ جذابیت و منبع ارزش خبر ندارد و چالش اساسی حوزه رسانه امروز درگیری با نظرهای کم ارزش و فاصله گرفتن از مهارت حرفه ای تولید داده ها است که این ضعف با برنامه محوری و آگاهی رسانه ها رفع می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روابط عمومی ها باید رسانه مدار باشند و ورود آن ها به جرگه رسانه داری خطایی بزرگ است.
مدیرعامل ایرنا در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: روابط عمومی ها باید جریان ساز و محور اشاعه اطلاعات صحیح و موثر باشند.
خدادی عنوان کرد: دریافت بازخورد از انعکاس اخبار و اطلاعات مهمترین شاخصه فعالیت های رسانه ای است و خبرگزاری ایرنا در این راستا به منظور ارتقای اثربخشی خود فعالیت های جدید را دنبال می کند به طوری که امروز بیش از 50 محصول در قالب اینفوگرافی، موشنگرافی، تولید بولتن، گزارش هایی با شالکه مختلف تولید می شود و همچنین فضای مجازی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: تلاش می شود همه فعالیت های رسانه ای در ایرنا به واسطه تلفن های همراه قابل دسترس باشد.
خدادی تاکید کرد: قدرت یک رسانه به دریافت اعتماد از جانب مردم بستگی دارد و این رویه در ایرنا به معنای واقعی به منصه ظهور رسیده است و این خبرگزاری هیچ گاه سرعت را بر صحت اخبار ارجح ندانسته چرا که فکار عمومی انتظار انتشار اخبار واقعی و صحیح دارند.

*** ایرنا بازوی پرتوان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست عنوان کرد: ایرنا هیچ گاه مجموعه خود را از روابط عمومی ها جدا ندانسته است و همواره به عنوان بازوی توانمند در تولید و انتشار بر توان روابط عمومی ها تاکید کرده است.
حسین مهدی زاده افزود: ایرنا رسانه نظام است و با توجه به رسالت خود در جهت انعکاس دستاوردها، خدمات و بررسی منصفانه تنگناهای موجود در کشور تلاش کرده است.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: امروز اصل آموزش محوری و درک منطقی از تحولات پیرامونی جریان رسانه ای در کشور برگ برنده ای برای موفقیت در جبهه اطلاع رسانی است که ایرنا همواره با توجه به رسالت خود، کوشیده تا در این عرصه با قدرت و قوت وارد شود.
در ادامه این نشست نیز تعدادی از اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی و هیات رئیسه خانه مطبوعات به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
خبرگزاری ایرنا در سال 1313 خورشیدی و با تأسیس «آژانس پارس» شکل گرفت و سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه 1360، با تصمیم نمایندگان مجلس، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا» (IRNA) تغییر یافت.
54 نشریه محلی در قالب هفته نامه و ماهنامه و 2 روزنامه، 14 خبرگزاری و پایگاه خبری در استان مرکزی فعالیت دارند.
شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مرکزی در سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از وقفه ای پنج ساله در سال 92 و همزمان با استقرار دولت تدبیر و امید فعال شد.
هم اینک 137 روابط عمومی در شورای روابط عمومی های استان مرکزی عضویت دارند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.