یکی از نگارگران آشتیانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: هنر نگارگری از هنرهای مغفول مانده است که کمتر کسی شناخت کافی نسبت به آن دارد و این امر باعث شده است که زیبایی ها و ظرافت های این هنر اصیل کمتر در لایه های کاربردی زندگی اقشار مختلف مردم نمود عینی یابد.
مهدیه صانعی افزود: هنر تذهیب از زمره هنرهای نگارگری محسوب می شود که در آن از نقوش گیاهان و گل ها استفاده می شود و با پرداخت آن نمایی جذاب به هنر نگارگر بخشیده می شود.
وی گفت: تذهیب با ابزارهایی چون آبرنگ قلم مو و بر روی مقواهای ضخیم که ماکت عنوان می شود انجام می گیرد و تذهیب کاران حاذق بر روی سفال نیز نیز نگارگری می کنند که این نیز جلوه ای بسیار زیبا دارد اما، این هنر در ابعاد محتوایی و زیباشناختی در بین مردم زیاد شناخته نشده است.
صانعی بیان کرد: جذابیت تذهیب بر کسی پوشیده نیست و لایه های هنری و زیبا شناختی آن در سایه صبر و دقت حاصل می شود.
وی اظهار کرد: استعداد درونی یکی از موارد موفقیت نگارگران در کار است و با آموزش و ممارست می توان آثاری خلق کرد که در زیبایی مانندی نداشته باشد و با این آثار بار دیگر جایگاه اصلی هنر تذهیب را احیا کرد و معرفی جامعی از این هنر در سطح جامعه در بین علاقه مندان انجام داد که آن با هنر نقاشی اشتباه گرفته نشود.
این نگارگر آشتیانی با بیان اینکه اتمام یک اثر تذهیب بسته به نوع جزئیات در زمانی بین 2 هفته تا یک ماه به طول می انجامد و به همین واسطه صبوری یکی از شاخصه های هنرمندان نگارگر است.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی این هنر در شهرستان گفت: با وجود آنکه کلاس ها دایر است اما متقاضی در حد انتظار نیست و این رشته هنری نیازمند حمایت های خاص برای شناخته شدن و جذب هنرجو است.
صانعی اضافه کرد: با وجود آنکه تذهیب یکی از هنرهای قدیمی و با اصالت شهرستان آشتیان است اما نمایشگاهی ویژه از آثار هنرمندان این شهرستان وجود ندارد در صورتی که باید هنر مذهبان به منظور احیای این جایگاه به نمایش گذاشته شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: هنر تذهیب یکی از هنرهای قدیمی است که با خوشنویسی ترکیب می شود.
سید محسن رحمتی عنوان کرد: میراث فرهنگی به صورت ویژه تاکنون حمایتی از تذهیب کاران نداشته است اما وظیفه دارد که تمام رشته های هنری شناخته شده را مورد حمایت قرار دهد، همچنین در رشته های رو به فراموشی نیز موارد احیای این هنرها مورد توجه قرار می گیرد.
وی گفت: به منظور احیای رشته های در حال فراموشی مباحث آموزشی و ترویجی دنبال می شود البته رشته تذهیب همچنان جز رشته های و هنرهای دستی زنده در استان مرکزی به شمار می رود که حمایت های مورد نظر از مذهبان صورت می گیرد.
رحمتی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 35 تا 40 هنرمند تذهیب کار در استان مرکزی مشغول به کار در این رشته هستند، افزود: تاکنون نمایشگاهی ویژه و اختصاصی برای این هنر برگزار نشده است و به دلیل اینکه تذهیب با خوشنویسی همراه است همواره به صورت ترکیبی مجوز برگزاری نمایشگاه برای این هنر صادر می شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر نگارخانه استاد واشقانی در اراک میزبان هنر تذهیب کاران و خوشنویسان اراکی است و در کنار این نوع حمایت در صورت نیاز حمایتی ویژه برای راه اندازی کارگاه و یا فضای آموزشی مورد نیز انجام می گیرد و به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت وام قرض الحسنه معرفی می شوند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: حتی اگر هنرمندان نیاز به کارگاهی برای فعالیت داشته باشد و این فضا توسط میراث فرهنگی امکان مهیا شدن داشته باشد نیز حمایت خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، در فرهنگ پارسی برای هنر تذهیب معنی دقیقی نمی توان یافت، واژه تذهیب واژه عربی به معنای طلاکاری شده است و استفاده از رنگ طلایی در این هنر جلوه و درخششی چشم نواز را نشان می دهد.
این هنر بیشتر به منظور زیباتر کردن کتب مورد استفاده قرار می گرفته به طوری که در دوره ساسانی به صورت گچ بری‌های دیوار و پیش از آن به صورت نقوش روی سفالینه وجود داشته‌است.
وی بیان کرد: پس از آن کتاب آرایی ها به واسطه هنر نذهیب صورت گرفت و پس از ورود اسلام به ایران نیز این هنر به منظور آرایش قرآن ها، کتب تاریخی و علمی مورد استفاده قرار گرفت.
این هنر در دوره های مختلف در اوج قرار گرفت به طوری که در دوره صفوی ترکیب نقاشی، تذهیب و خوشنویسی کتاب آرایی های نابی را رقم زد که امروز در بسیاری از موزه به عنوان اثری شاخص در معرض نمایش قرار گرفته است.
امروزه شاید کمتر کسی نگارگری و هنر تذهیب را به خوبی بشناسد و بتواند در خصوص سابقه این هنر خاص زبان به سخن آورد اما با همه این دشواری ها هستند هنرمندان و مذهبانی که دست از تلاش و ثبت آثاری سرشار از هنر برنداشته اند و تمام تلاش خود را برای احیا و توسعه این هنر به کار گرفته اند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.