به گزارش ایرنا، محمود نعمتی روز یکشنبه در کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی افزود: بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان حدود یک میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پرورشی حذف اجباری شد که جبران خسارت واحدهای مرغداری نیازمند همکاری بانک ها و بیمه ها است.
وی ادامه داد: پولت های 16 مرغداری آلوده به بیماری آنفلوآنزا معدوم و 12 واحد مرغداری نیز به دلیل مجاورت با مرغداری های آلوده حذف اجباری شدند که این مهم بیش از 170 میلیارد ریال خسارت به همراه داشته است.
مدیر کل امور اقتصادی و بین المللی استانداری استان مرکزی بیان کرد: از 15 دی ماه امسال، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کنترل شده و واحدهای مرغداری که در مجاورت واحدهای آلوده قرار داشتند 21 روز و واحدهای آلوده نیز سه ماه بعد از آخرین گزارش کنترل این بیماری می توانند اقدام به جوجه ریزی کنند.
وی ادامه داد: واحدهای زیان دیده از این بیماری برای جوجه ریزی به خصوص پرورش مرغ تخمگذار نیازمند اعتبارات لازم به عنوان سرمایه در گردش هستند، بنابراین شرکت های بیمه باید اقدامات لازم را برای پرداخت غرامت به واحدهایی که تحت پوشش بیمه بودند را در اسرع وقت انجام دهند.
نعمتی اضافه کرد: شمار قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان از شیوع بیماری آنفلوآنزافوق حاد پرندگان متحمل زیان های بسیاری شدند که تحت پوشش بیمه نبودند و می طلبد بانک ها چتر حمایتی خود را نسبت به پرداخت تسهیلات لازم به این واحدها گستردش دهند.
وی اظهار کرد: سالانه بیش از 40 هزار تن تخم مرغ در استان مرکزی تولید می شود در صورتی که مصرف استان تنها 18 هزار تن است و مازاد تولید تخم مرغ استان در اختیار استان های غربی و جنوبی کشور قرار می گیرد.
مدیر کل امور اقتصادی و بین المللی استانداری استان مرکزی ادامه داد: تولید مرغ و تخم مرغ بالا در استان مرکزی ظرفیت ارزشمندی در توسعه اقتصادی استان و همچنین اشتغالزایی دارد که حفظ این جایگاه نیازمند همکاری همه جانبه بانک ها و شرکت های بیمه ای است.
وی در ادامه سخنانش در خصوص صدور کارتکس و مجوز تردد کمباین های شرکت کمباین سازی اراک نیز گفت: با توجه به اینکه فصل فعالیت کمباین از ابتدای فروردین در استان های جنوبی کشور آغاز می شود و چندین سفارش خرید کمباین از این استان ها به کمباین سازی اراک ارسال شده، پلیس راهور باید همکاری لازم را در خصوص صدور مجوز تا رسیدن پلاک راهنمایی و رانندگی 150 کمباین آماده تحویل، انجام دهد.
نعمتی همچنین در خصوص حقابه کشاورزان محلات از رودخانه قم رود نیز گفت: سازمان آب منطقه ای استان باید نسبت به دریافت مصوبه وزارت نیرو برای احقاق حقابه کشاورزان محلات از این رودخانه اقدام کند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نیمه دوم آذرماه امسال در استان مرکزی شیوع پیدا کرد و 15 دی ماه نیز مهار شد که محوریت کانون شیوع آن در تالاب کویری میقان اراک و مناطق حاشیه ای آن بود.
3017/6013 خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.