به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دادگستری استان مرکزی رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی در خصوص روند پیشرفت پرونده قتل شش نفر از شهروندان اراکی گفت: روند رسیدگی به پرونده های قضایی اعم از اینکه پرونده ها در خصوص موعد رسیدگی و زمان صدور حکم به تشخیص دادگاه رسیدگی کننده به پرونده ها بستگی دارد و غیر از دادگاه رسیدگی کننده هیچ مرجعی صلاحیت اظهار نظر در خصوص این موضوع را ندارد.
رحمتی با تاکید بر اینکه رسیدگی به پرونده های مهم از جمله پرونده های قتل عمدی طبق قانون در صلاحیت دادگاه کیفری یک است، بیان کرد: دادگاه کیفری یک، دادگاهی تخصصی است که به جرائم جنایی و سنگین رسیدگی می کند و تشریفات قانونی خاصی نیز دارد.
وی ادامه داد: در روند رسیدگی به پرونده های مهم در دادگاه کیفری از آنجا که نتیجه آن صدور احکام اعدام، قصاص و حبس های طویل المدت است، باید با دقت نظر قانونی همراه باشد و تمام تشریفات قانونی با دقت رعایت شود.
وی ادامه داد: این تشریفات بدین شکل است که تمام متهمانی که در این دادگاه محاکمه می شوند باید دارای وکیل باشند و اگر خود وکیل معرفی نکنند دادگاه مکلف است برای آنان وکیل تسخیری در نظر گیرد و در پرونده های این دادگاه متهمان باید جهت تأیید سلامت روانی معاینه روان پزشکی شوند.
این مقام مسئول افزود: دادگاه باید قبل از رسیدگی گزارش پرونده را تهیه کرده، جلسه مقدماتی اداری را تشکیل دهد و اخطاریه موضوع ماده 387 قانون آیین دادرسی کیفری را برای طرفین پرونده اعم از متهمان به قتل، اولیای دم و وکلا ارسال کند.
وی افزود: همه این موارد دارای مهلت و فرجه های قانونی است که قانونگذار پیش بینی کرده و رعایت نکردن هریک از این تشریفات قانونی ممکن است روند رسیدگی دادگاه به پرونده را زیر سؤال برد.
رحمتی ادامه داد: دادگاه موظف است تشریفات قانونی را رعایت کند، ما نیز در این مدت کوتاه که پرونده قتل شش شهروندان اراکی را که بررسی کرده ایم و برای یکی از متهمان که در قتل معاونت داشته و وکیل نداشت از کانون وکلا، وکیل تسخیری اخذ کرده ایم و اخطاریه ماده 387 ابلاغ شده است.
رحمتی بیان کرد: یکی از مقتولان فرزند صغیری دارد که طبق قانون در خصوص ولی دم صغیر رئیس قوه قضاییه در خصوص تقاضای دیه یا قصاص اعمال نظر می کند که ما این امر را از رئیس قوه قضایه استعلام کرده ایم .
وی خاطرنشان کرد: تشریفات قانونی به طور معمول حداقل 6ماه زمان می برد اما، پرونده هایی که حساسیت بالایی دارند و احساسات عمومی را به شدت جریحه دار و زمینه ناامنی در جامعه را فراهم کرده اند از جمله این پرونده را خارج از نوبت و فوق العاده انجام داده ایم و حتی تمام ابلاغ ها جهت تسریع در امور حضوری انجام شده است.
رحمتی تأکید کرد: تمام حقوقی که قانون برای طرفین پرونده اعم از اولیای دم و متهمان پیش بینی کرده، لحاظ شده است، با این تفاسیر موفق شدیم ظرف مدت یک ماه که پرونده از دادسرا به دادگاه ارجاع داده شده با رعایت تمام تشریفات قانونی به مرحله رسیدگی رسانده و امید است تا پایان وقت اداری سه شنبه، 17 اسفند سال جاری پرونده با قاطعیت قانونی مورد رسیدگی، تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم قرار گیرد.
قتل شش نفر از شهروندان اراکی 22 دی ماه سال جاری اتفاق افتاده و ابتدا تحقیقات مقدماتی در دادسرا صورت گرفته است و پس از صدور کیفرخواست در تاریخ چهارشنبه، 13 بهمن سال جاری به شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی ارجاع و ظرف یک ماه اقدامات با سرعت و دقت قانونی مورد رسیدگی قرار گرفت.
در پی تیراندازی متهم به قتل 4 نفر دیگر از شهروندان اراکی به شدت مجروح شدند و با توجه به طولانی بودن طول درمان آنان و جهت تسریع در رسیدگی به پرونده قتل تفکیک شده است.
بامداد 22 دی ماه سال جاری جوانی 26 ساله در دو مرحله با سلاح گرم، جان شش تن از شهروندان اراکی را گرفت.
قاتل که به دلیل انتقام جویی جان شش نفر از شهروندان اراکی گرفت، ظرف 14 ساعت با تلاش عوامل امنیتی و اطلاعاتی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.
6992خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.