دکتر بهمن صدیق روز یکشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی 'حمایت یابی در برنامه های اجتماع محور' در مجتمع بهزیستی ساری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : سال گذشته این طرح به صورت آزمایشی در یکهزار کلاس درس اجرا شد که با توجه به نتایج مثبت و اثربخش آن طی تفاهم نامه با آموزش و پرورش ادامه می یابد.
وی اظهار کرد : امسال این طرح در 2 هزار کلاس درس پایه هشتم در 31 استان کشور اجرا می شود و دانش آموزان چگونگی اندیشیدن باهم ، مواجهه با مشکلات و تحلیل و بررسی مشکلات را می آموزند و یاد می گیرند چگونه با هم تبادل نظر و پردازش ایده کنند.
او هدف این برنامه را جلب مشارکت نوجوانان برای انجام کارهای گروهی و ارتقا و کیفیت بخشیدن و بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان در مرحله رشد نوجوانی برای ورود به مراحل تحول بعدی در زندگی عنوان کرد.
صدیق اجرای اینگونه طرح ها را تلاشی برای مواجهه با معضلی چون روابط خارج از خانواده نوجوانان که امروز به عنوان یک چالش اجتماعی مطرح است، برشمرد و گفت: نباید اجازه بسط چنین چالش هایی در اجتماع داده شود و پذیرش این مساله از سوی دست اندرکاران، نگاه مردم و چگونگی برخورد مسئولان و قوانین و ساختارهای بالادستی و برخورد خردمندانه سازمان های مردم نهاد با این مساله و نیز شناسایی ابعاد آن در مقابله با این چالش مهم است.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه فعالیت های یکساله انجام شده به عنوان نتیجه این طرح در سالن حجاب تهران طی آینده نزدیک گفت: این طرح ها بخشی از پاسخ به معضلات است و نمی توان تنها به آنها اکتفا کرد.
صدیق گفت: باید به فکر حل معضلات اجتماعی از سنین نوجوانی بود و تکالیفی که برای سنین رشد نوجوانان لازم است انجام شود.
وی ادامه داد: تعداد دانش اموزان کشور امسال با پنج درصد افزایش به 13 میلیون و 500 هزار نفر در همه مقاطع تحصیلی رسیده است .
**پایان اطلاعات متناقض با سامانه رصد آسیب های اجتماعی
سرپرست پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور گفت: پرداختن به مقوله آسیب های اجتماعی در کشور قبل از برنامه ریزی نیازمند اطلاعات متقن است که در این راستا سامانه رصد آسیب های اجتماعی و تعیین کننده های این آسیب، راه اندازی شده است.
صدیق ادامه داد: این سامانه با پایان دادن به آمار و اطلاعات متفاوت باعث می شود ، مقامات تصمیم گیر بخش دولتی و غیردولتی با اتکا به یافته ها و اطلاعات کاملا مستند منابع خود را در کاهش مخاطرات اجتماعی بکار گیرند.
وی افزود: اولین کارگاه آموزشی این سامانه اوایل مهرماه سال جاری برای کارشناسان مسئول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استانها در تهران برگزار شد و مرحله دوم نیز در اواسط آذرماه در گیلان برگزار می شود.
صدیق گفت: برای درج اطلاعات مستند با استفاده از روشی ایمن و قابل اعتماد و معتبر، داده ها از آسیب های اجتماعی جمع بندی و در نرم افزار مربوطه تجزیه و تحلیل شده و توسط اساتید دانشگاهی تبدیل به گزارشهای معتبر و منسجم شده و در اختیار مسئولان قرار می گیرد.
**فعالیت 50 هزار همیار سلامت روان برای کاهش معضلات اجتماعی
سرپرست پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت برنامه ریزی جهت کاهش آسیب ها براساس شرایط بومی و فرهنگی مناطق گفت: در نهادهایی که با مقولات ساختار رفاه اجتماعی سروکار دارند برنامه های مبتنی بر شرایط بومی در نظرگرفته می شود.
صدیق گفت: جمعیت همیاران سلامت روان کشور با 50 هزار عضو از جمله این نهادها هستند که با برخوردی روشمند و براساس ملاحظات بومی و فرهنگی منطقه در جهت کاهش و پیشگیری از معضلات اجتماعی تلاش می کنند.
وی برنامه های اجتماع محور با اقدامات مردمی و اتکا و اعتماد به مردم را از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی در این جهت عنوان کرد و گفت: پایگاه های سلامت با این رویکرد و مسلح به این فناوری هستند و سازمان بهزیستی نیز در حال بروزرسانی این اقدامات با اتکا به سامانه رصد آسیب های اجتماعی است.
صدیق بکاربردن کلمه آسیب اجتماعی را دارای بار منفی و انگ و موجب به حاشیه رفتن فرد در اجتماع عنوان کرد و گفت با توجه به اینکه در تمام جوامع اینگونه معضل اجتناب ناپذیر است به جای کلمه آسیب بهتر است معضل اجتماعی با بار منفی کمتری بکار رود.
کارگاه آموزشی 'حمایت یابی در برنامه های اجتماع محور' با حضور همیاران پیشگیری و سلامت بهزیستی از تمامی استان های کشور امروز یکشنبه در ساری اغاز و به مدت سه روز ادامه دارد.
خبرنگار: رضا غلامی***انتشاردهنده:محسن حسن نیا
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.