مدتی است که موضوع فروش و تغییر کاربری زمینی در نزدیکی مجموعه باغ های عباس آباد مازندران نقل محافل رسانه ای و شبکه های اجتماعی شده است، برخی با گمانه زنی ها و استفاده از واژه هایی همچون تاراج ، تخریب و یا نابودی باغ عباس آباد به پیشباز این موضوع رفتند.
مجموعه تاریخی باغ‌های عباس‌آباد به مساحت 500 هکتار در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز یکی از 9 باغ ایرانی است که در قالب پرونده‌ زنجیره‌ ای باغ‌های ایرانی در سال 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
اراضی جنگلی عباس‌آباد متعلق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و جزو منابع طبیعی و ملی ایران بود و این نهاد زمین مورد نظر را در سالهای بعد از انقلاب برای احداث زندان در اختیار سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه قرار داد.
سال‌ها بعد که این زندان از کاربری افتاد، زمین‌ به امانت داده شده از سوی منابع طبیعی، توسط سازمان زندان‌ها و براساس مصوبات هیات وزیران وقت مربوط به 'فروش اموال در اختیار' به فروش گذاشته شد.
زمین مورد مناقشه در فاصله حدود 400 متری از دریاچه عباس آباد و در پشت مجموعه فرهنگی و رفاهی سپاه تهران و در مجاورت مجموعه ورزشی و رفاهی سپاه بهشهر قرار دارد.
این زمین به متراژ بیش از 24 هزار متر در سال 91 توسط امور زندان ها و قوه قضایه به مزایده گذاشته شد که شخصی به نام 'احمد جلیلی' با پیشنهاد یک میلیارد و 610 میلیون تومان ، برنده این مزایده و مالک زمین شد .
اسنادی که جلیلی به ایرنا ارائه داده نشان میدهد وی تاکنون از 13 دستگاه مختلف از جمله بازرسی کل استان ،آب منطقه ای ، شرکت گاز ، منابع طبیعی ، بخشداری منطقه و دیگر دستگاه های مرتبط استعلام تهیه کرده است.
وی همچنین استعلامی در تاریخ 3/3 /1396 از میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بهشهر دارد که بلامانع بودن ساخت و ساز وی را تایید می کند .
اما اکنون پس از گذشت پنج سال از فروش و مزایده علنی این زمین وهمچنین پس از چهار ماه از آخرین استعلام مالک از میراث فرهنگی شهرستان بهشهر، اداره کل میراث فرهنگی مازندران مدعی شده که بر اساس ضوابطی که سازمان یونسکو برای ثبت جهانی عباس آباد تعیین کرد ، 300 هکتار از عرصه باغ عباس آباد در عرصه ثبت جهانی قرار دارد .
اما بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در محل باغ عباس آباد برخی نهادها مانند منابع طبیعی هم در چند مدت اخیر اقدام به ساخت و ساز در اطرف دریاچه باغ کرده است .
چیزی که مشاهده شد شامل ساختمانی جدید به همراه چند آلاچیق که تصور نمی رود که عمر آن از حدود یک سال فراتر برود .
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به ایرنا گفت : با توجه به اینکه زمین مورد مناقشه در دست امور زندان ها 'امانی' بود ، این نهاد بعدها با تغییر مکان زندان ،این ملک را به منابع طبیعی پس نداد.
دلاور بزرگ نیاافزود : علت اصلی این کشمکش مجوز هیات وزیران در سال 91 به دادگستری برای فروش زمین و همچنین غفلت خریدار از کسب اطلاع از شرایط زمین است .
وی همچنین بیان کرد : مسئولین امر و متصدیان فروش زمین هم باید فرد را از وضعیت و شرایط زمین با خبر می کردند که این امر صورت نگرفت که منجر به خسارت شخص خریدار شد .
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تاکید کرد: هر گونه ساخت و ساز در محوطه های تاریخی حتی با مجوز قانونی دیگر دستگاه ها ، باید مورد سنجش شورای فنی میراث فرهنگی قرار گیرد تا 'تایید' یا 'رد' آن مشخص شود.
بزرگ نیا تصریح کرد: برخی گفته ها درباره تفکیک زمین مورد مناقشه صحت ندارد و تمام بلوک های چیده شده در اطراف زمین خشک چین بوده و هیچ گونه سفت کاری انجام نشده است .
وی اظهار کرد: براساس مذاکراتی که با خریدار انجام شد، موافقت مالک بر جابجایی جلب و باغ جهانی عباس آباد حفظ و تمام زمین های خریداری شده به منابع طبیعی و میراث فرهنگی باز خواهد گشت.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین از برچیده شدن دیگر تفرجگاه های اطراف دریاچه به تناسب زمان خبر داد و گفت این موضوع به صوت مرحله به مرحله انجام می گیرد .
** مالک زمین نظر دیگری دارد/خرید زمین با مجوز تغییر کاربری
احمد جلیلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، هرگونه تایید پیشنهاد معاوضه زمین را رد کرد وگفت : فقط چند جلسه مسئولان میراث فرهنگی با وی دراین باره داشتند و پیشنهاداتی هم ارائه شد .
وی گفت: تاکنون علاوه بر قیمت زمین، بیش از 35 میلیارد ریال در آنجا برای تخریب زندان، دیوار کشی، پاکسازی زمین، ایجاد فضای زیربنایی و دیگر اقدامات هزینه کرده است .
مالک زمین بیان کرد : زمین مورد نظر از ابتدا با تغییر کاربری به وی فروخته شده بود .
جلیلی ادامه داد : از زمان خرید تاکنون از بیش از 13 نهاد مرتبط و حتی غیر مرتبط استعلام تهیه شده که نتیجه آنها بر بلا مانع بودن تغییر کاربری و همچنین ساخت و ساز بود .
وی با اشاره به استعلامی که در تاریخ خرداد ماه سال جاری از میراث فرهنگی شهرستان بهشهر گرفته است افزود: برای او عجیب است در طی چهار ماه گذشته چه اتفاقی افتاده که نظر میراث فرهنگی تغییر کرده است.
جلیلی با بیان اینکه جواب صحیحی تاکنون به غیر از منع ساخت ساز به او داده نشده گفت : نسبت به اتفاقی که اکنون افتاده و منع وی پس از سرمایه گذاری 5 میلیارد تومانی در این زمین سردر گم است .
وی سرمایه گذاری اینده شرکت خود دراین زمین را بیش از 700 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت : با این روند وی و دیگر سرمایه گذاران هیچ تمایلی به سرمایه گذاری دربهشهر ندارند .
جلیلی برنامه اش در این زمین را ساخت مجموعه فرهنگی رفاهی و گردشگری اعلام کرد و افزود: همچنین برنامه ساخت موزه ای در این مجموعه که طرح آن با بخشداری نیز هماهنگ شده بود طرح ریزی شد.
به گفته کارشناسان ، مازندران از آنجایی که استانی گردشگر پذیراست و اقتصاد مبتنی بر گردشگری مهم ترین بخش از معیشت مردم استان است، باید همه تصمیم گیری ها بر اساس منافع مردم با رعایت و حفظ منابع ملی باشد.
باید به این نکته هم اشاره کرد که عباس آباد مهم ترین و تا حدی تنها مجموعه گردشگری شهرستان بهشهر است، که هم اکنون صدها خانواده ساکن این منطقه و شهرستان در آن امرار معاش می کنند.
شهرستان بهشهر با جمعیت 168 هزار نفری پنجمین شهرستان استان مازندران از نظر جمعیت است.
به طور حتم حفظ آثار تاریخی برای هر مازندرانی اصلی ترین اولویت خواهد بود و کسی با تخریب بناهای تاریخی و فرهنگی این استان موافق نیست و با این همه به گفته کارشناسان باید راههایی پیدا شود تا سرمایه گذاران پس از پیمودن راههای بسیار و درگیر کردن بخشی از سرمایه خود گرفتار بروکراسیهای مختلف اداری نشوند.
خبرنگار : رضا غلامی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.