به گزارش خبرنگار ایرنا ، وی شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت حافظ که با حضور شماری از شاعران، ادیبان و علاقه مندان به شعر و ادب فارسی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد ، افزود : محققین می توانند با بررسی قدیمی ترین نسخ دیوان حافظ ، این عزلیات اضافه شده را بیابند.
این فیلسوف شاعر با اظهار این که در طول تاریخ الحاق هایی به اشعار شاعران ایرانی اضافه شده است ، گفت که در دیوان حافظ این موضوع جلوه بیشتری دارد.
وی افزود : البته ما به دنبال حذف الحاق ها در دیوان حافظ یا اشعار فردوسی یا سعدی نیستیم ، بلکه به دنبال آن هستیم تا اشعار واقعی این شاعران را شناسایی کنیم و الحاقات آن نیز در کنارشان قرار داشته باشند.
موحد گفت : در طول دوره های مختلف چون مردم به اشعار این شاعران علاقه مند بوده اند ، کلمه ، بیت یا غزلی را به دیوان آنان اضافه می کردند که به مرور زمان این الحاق ها در اشعار شاعران جای گرفته است.
** حافظ ، شاعر منتقد
این شاعر فیلسوف از حافظ به عنوان شاعر منتقد یاد کرد و گفت : حافظ به علت شرایط اجتماعی دوره خود که سرشار از چاپلوسی، تظاهر و ریا بود ، به نقد می پرداخت.
وی افزود : حافظ نابغه ای بوده است که به شعر ایران زمین غنای خاصی بخشیده است.
او ادامه داد : بسیاری معتقدند با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، دیوان حافظ به درد زمان حال نمی خورد ، اما معتقدم که اشعار حافظ فرا زمانی است و وقتی این شعرش را می خوانیم که با دوستان مروت با دشمنان مدارا ، این مختص تمامی عصرهاست و می تواند به عنوان یک مبنا مطرح باشد.
موحد گفت : 80 درصد اشعار حافظ عاطفی و اجتماعی است و بقیه برمبنای خرد سروده شده است.
وی افزود : خرد در اشعار حافظ نه به معنای خرد کاسب کارانه ، بلکه به معنی خرد انسانی است که این موضوع را همه ما باید مدنظر داشته باشیم.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.