به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران سالانه با تولید نزدیک به 16 هزار تن ماهی سردآبی قزل آلا یکی از سه استان برتر کشور در تولید این نوع ماهی است.
امروزه نیاز به مواد پروتئینی سالم و کمبود منابع آبی در ایران باعث شده تا بهره‌برداری دو یا چند منظوره از منابع آب همواره مورد توجه قرار گیرد که یکی از این بهره‌برداری‌های چند منظوره پرورش ماهی قزل آلا است .
ماهی قزل آلا از نوع ماهی‌های سردآبی است و در زیرگروه ماهی‌های آزاد جای می‌گیرد اما بدنی فشره و دمی بزرگ‌تر از ماهی آزاد دارد. حداکثر طول بدن ماهی قزل آلا 140 سانتیمتر و وزن آن تقریباً به پنج کیلوگرم می‌رسد و تعداد خارهای نخستین کمان آبشش این ماهی نیز بین دو تا پنج عدد است که به شکل شمشیر بوده و در پایین به شکل دکمه درآمده‌اند.
ماهیان سردابی همچون قزل آلا در 18-12 درجه سانتیگراد رشد می‌کنند و دمای بالای 24 درجه موجب تلفات این ماهی می‌شود.
میزان اکسیژن محلول در آب برای پرورش این ماهی نیز، به فاکتورهای متعددی از جمله ارتفاع ، دما، شوری و... بستگی دارد ولی در هر حال اکسیژن خروجی نباید کمتر از پنج میلی‌گرم در لیتر باشد. جهت افزایش اکسیژن محلول راه‌های متعدد وجود دارد از جمله استفاده از هواده‌ها که امروزه انواع مختلف داشته و عملکردهای متعدد دارند.
به طور کلی افزایش شوری آب موجب کاهش درجه اشباع اکسیژن می‌شود و ماهی قزل آلا فقط تا شوری ppt 30 را تحمل می‌کند و شوری مناسب برای ماهی قزل‌آلا نیز به میزان ppt 10 است.
باید توجه داشت که قزل‌آلا ماهی شکارچی و گوشتخوار است و به همین دلیل شفافیت آب تاثیر به‌سزایی در رشد آن دارد. به عبارت دیگر ماهی باید غذای خود را ببیند تا آن را بخورد. به طور کلی در پرورش قزل آلا شفافیت باید تا کف استخر تامین شده باشد و میزان مواد معلق آن باید کمتر از 30 میلیگرم در لیتر باشد.
یک کارشناس صنایع غذایی با بیان اینکه ماهی قزل آلا بیشترین میزان امگاـ3 را در میان سایر ماهی ها داراست، گفت : این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد.
هوشنگ مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امگاـ3 برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی ، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود.
وی اظهار داشت : قزل آلا به عنوان منبع غنی پروتئین، به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود و تقریبا به طور کامل در بدن به مصرف می رسد و سر و کبد این ماهی بیشترین میزان امگاـ3 را داراست.
به گفته این کارشناس ، قزل آلای پرورشی در مقایسه با انواع رودخانه ای و دریایی، ید کمتری دارد ولی به دلیل سطح پایین جیوه، مصرف آن برای خانم های باردار، خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و کودکان زیر 6 سال نیز توصیه می شود.
وی با بیان اینکه 100گرم از این ماهی، 112 کیلو کالری انرژی، 19 گرم پروتئین و 4 گرم چربی دارد ، خاطر نشان کرد : تخم ماهی قزل آلا سرشار از ویتامین A است که به حفظ سلامتی چشم، پوست، دندان و استخوان ها کمک می کند و علاوه بر این برای تقسیمات سلولی یا تجدید حیات و جوان شدن سلول ها نیز لازم است و نقش کلیدی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.
یک کارشناس اقتصادی در امور بین الملل از هدف گذاری سازمان شیلات کشور برای صادرات 30 هزار تن ماهی قزل آلا به کشورهای همسایه در سال جاری خبر داد و گفت : کشور روسیه بهترین بازار برای صادرات ماهی قزل آلای تولیدی پرورش دهندگان ماهی کشور است که در این راستا اتحادیه ها باید تلاش کنند تا تاییدیه دامپزشکی این کشور را برای صادرات دریافت نمایند.
مهرداد ملکیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای غلبه بر رقبای خارجی وزن ماهیان قزل آلای تولیدی باید بین یک و نیم تا دو کیلو گرم باشد و در قیمت گذاری آن نیز بسیار دقت شود تا از قیمت پیشنهادی سایر کشورها بیشتر نباشد.
وی با بیان اینکه پرورش دهندگان ماهی برای افزایش سطح صادرات باید کیفیت و سطح سلامت ماهی تولیدی خود را افزایش دهند ، اظهار داشت : سطح نظارت بر این محصولات در کشورهای هدف بسیار بالا است و در صورت مشاهده کوچکترین آلودگی ، به کشور مبداء برگشت داده می شود.
این کارشناس بر ضرورت برندسازی محصولات شیلاتی در کشور تاکید کرد و بیان داشت : امروزه در عصر چهارم تجارت یعنی عصر برند زندگی می کنیم و مصرف کنندگان با برند سر و کار دارند نه با کالا.
به گفته ملکیان ، آنچه که در مورد کالاهای صادراتی ایران باید گفت اینکه کالاهای ما نه تنها برند نیستند بلکه فرایند صادرات طولانی ما را با بحران مواجه می کند .
وی یادآور شد : باید برای صادرات هر محصول تولیدی در کشور برند سازی شود تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
هم اکنون قیمت خرده فروشی ماهی قزل آلا در مزارع پرورش ماهی تنکابن کیلویی 23 هزار تومان می باشد.
یک پرورش دهنده ماهی قزل آلا در تنکابن کمبود نقدینگی، تامین نهاده های اولیه خوراک، مولد اصلاح نژاد، مسائل بهداشتی، بازاریابی و میزان قیمت را از بزرگترین چالش های پیش روی تولیدکنندگان برشمرد .
اسماعیل رستمی با بیان اینکه در حال حاضر ماهی تیلاپیلای چینی یکی از مهمترین رقیب های ماهی قزل آلا در بازار داخلی است به خبرنگار ایرنا گفت : باید جلوی واردات بی رویه این محصول گرفته شود تا تولیدکنندگان قزل آلا بیشتر از این متضرر نشوند.
وی اظهار داشت : متاسفانه در زمینه دانش صادرات بسیار ضعیف هستیم و باید دستگاه های متولی کلاس های آموزشی برای تولید کنندگان بگذارند تا این مشکل برطرف شود.
به گفته رستمی ، اگر حمایت های لازم به تولید کنندگان و فعالان این عرصه صورت گیرد مطمئنا علاوه بر اشتغالزایی ، ارزآوری بیشتری برای کشور خواهیم داشت.
وی خواستار ورود و نگاه ویژه دولت و مسئولان دست اندرکار و هم افزایی بین نهادها و ارگان های ذیربط برای تسهیل و برداشتن موانع موجود در آبزی پروری و پرورش ماهیان دریای خزر شد.
رئیس اداره شیلات شهرستان های تنکابن و رامسر در این باره گفت : در شهرستان تنکابن 21 مزرعه پرورش قزل آلا کوهستانی ، 33 مزرعه پرورش قزل آلا جلگه ای ، چهار مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی، یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری و 4 قفس پرورش ماهیان دریایی وجود دارد که در مجموع سالانه حدود پنج هزار و 500 تن ماهی در این مزارع تولید می شود.
رضا فلکی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون برای 670 نفر در بخش شیلات شهرستان شغل ایجاد شده است ، افزود : تعداد غرفه های فروش ماهی در تنکابن 55 غرفه و تعداد افراد شاغل در بخش فروش 120 نفر و در بخش تولید 550 نفر می باشد.
وی اظهار داشت : در شهرستان رامسر نیز تعداد 4 مزرعه پرورش قزل آلا کوهستانی ، یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری و 4 طرح نیمه متراکم پرورش ماهی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت می کنند.
به گفته فلکی مقدم ، مشکلات این بخش معطوف به بانک‌ها و وثیقه های سنگین و اهدای تسهیلات با نرخ سود 18 درصد است که در بازپرداخت ، سرمایه گذار دچار مشکل می شود و باید تجدید نظری در این زمینه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه 25 نفر در صف انتظار برای احداث فعالیت های آبزی پروری در تنکابن قرار دارند، خاطرنشان کرد : مجوزهای کسب شده این نفرات مربوط به چند سال اخیر بوده و اکنون هیچ مجوزی برای این امور داده نمی شود و اجرای این طرح ها در مناطق جنگلی دوهزار و سه هزار نیز ممنوع اعلام شده است.
فلکی مقدم، تنکابن را یکی از قطب های تولید بچه ماهی قزل آلا در کشور دانست و افزود: تمامی ماهیان قزل آلا تولیدی این دو شهرستان در بازار مصرف داخلی توزیع می شود و هیچگونه صادراتی در این زمینه صورت نمی گیرد.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار: علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.