مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت :‌ سوابق و تجربه سال های گذشته نشان می دهد که متاسفانه در برخی مکان های مذهبی به علت رعایت نکردن موازین بهداشتی عزاداران پس از مصرف غذاهای نذری دچار مسمومیت شدند بنابراین با اقدامات پیشگیرانه از وقوع چنین حوادثی نباید دو باره این اتفاقات در شهرستان رخ دهد.
سال 94 دست کم 337 نفر از عزاداران حسینی (ع ) به علت مصرف آبگوشت در یکی از مساجد شهرستان چالوس دچار مسمومیت شدند و در این میان عده ای از آن ها سرپائی مداوا وعده دیگر نیز پس از بستری یک شبانه روز از مراکز درمانی نوشهر و چالوس مرخص شدند.
**اقدامات پیشگیرانه و توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از مسممومیت غذاهای نذری
دکترحدیث گردکلی گفت :‌ درحوزه پیشگیری از احتمال مسمومیت ناشی از مصرف غذاهای نذری در ماه محرم نشست هایی با هیات های مذهبی ، پایگاه های بسیج ، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاری ها با حضور فرماندار و امام جمعه در این شهرستان برگزار شد.
گردکلی افزود:‌ مهم ترین نکاتی که در این نشست ها و حتی کارگروه سلامت و امنیت غذایی مطرح و مورد تاکید قرار گرفت آن اینکه رعایت بهداشت فردی ، تعیین مکان مناسب برای پخت ، نگهداری ، توزیع و مصرف غذا ، استفاده از لباس های مناسب بود.
وی کشتار دام به عنوان قربانی در محیط کشتارگاه با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تب کنگو کریمه ، توزیع شیرهای پاستوریزه و نیزاستفاده از پودرهای استاندارد ودارای تاریخ انقضا برای درست کردن شربت در تکایا از دیگر موارد و توصیه های بهداشتی دانست که دراین نشست ها مطرح شد.
** گشت های کارشناسان بهداشت محیط در مکان های مذهبی
مدیرشبکه بهداشت ودرمان چالوس گفت : کارشناسان بهداشت محیطی شهرستان نیز در این ایام بر نحوه فعالیت هیات های مذهبی و یا به عبارتی افرادی که بنوعی در پخت و توزیع غذاهای نذری در فضاهای مذهبی نقش دارند ، نظارت می کنند و هرگونه موارد غیر بهداشتی برخورد خواهند کرد.
شهرستان چالوس با جمعیتی دست کم 120 هزار نفر از 140 مسجد و 80 هیات مذهبی برخوردار است.
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی**محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.