به گزارش خبرنگار ایرنا، این فعالان اقتصادی عصرپنجشنبه در نشست تخصصی با معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت ورئیس سازمان توسعه تجارت ایران در محل کارخانه کاله آمل افزودند: وجود ظرفیت های بالای تولیدی درمازندران وتلاش تولید کنندگان استان در افزایش کیفیت وبرند سازی محصولات تولیدی برای حضور در بازارهای هدف منطقه درحالی انجام شده است که برخی موانع گمرکی وتعرفه ای وبالابودن هزینه های تولید به عنوان سد محکم باعث شده تا رقبای خارجی در بازارهای هدف منطقه از تجار وبازرگانان ایرانی سبقت بگیرند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن وکشاورزی مازندران دراین نشست ، افزایش قیمت تمام شده برای تولیدکننده بدون فراهم شدن تسهیلات حمایتی دولتی در برابر رقبای منطقه وحضور در بازارهای اورآسیا را غیرممکن دانست وگفت: در بازارهای کشورهای ' سی ای اس' اگر حمایت دولت از تولیدکنندگان وتجارمازندرانی نباشد، ودولت یارانه ای برای توسعه صادرات دراین بخش پیش بینی نکند، به راحتی صادرکنندگان استان از بازارهای منطقه با توجه به هزینه های بالای تولید درمقابل قیمت های پایین رقبا حذف خواهند شد.
عبداله مهاجر افزود: اتاق بازرگانی مازندران دراین دو سه سال اخیر مقدمات زیادی را با اعزام هیات های تجاری وبازرگانی به کشورهای آسیای میانه داشته ولی با توجه به بالابودن هزینه های تولید در کشور رقابت با قیمت های تولیدکنندگان کشورهای هدف سخت است.
وی با بیان اینکه مازندران با توانمندی های بالای واحدهای تولیدی برتر ظرفیت بیش از 2 میلیارد دلار صادرات در سال را دارد، گفت: تحقق این مهم با فراهم شدن برخی ملزومات وتسهیلات مورد نیاز از سوی دولت است.
مهاجر با اشاره به اینکه در دولت تدبیر وامید البته قدم های خوبی برای وصل شدن به کشورهای اورآسیا ازجمله با صفر شدن تعرفه های گمرکی برداشته شده است، گفت: بخش خصوصی این آمادگی را دارد که به دولت درزمینه صادرات غیرنفتی کمک کند. رییس خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران هم دراین نشست گفت، با وجود موانع ساختاری وبیرونی در بخش تولید، یکی از اساسی ترین راه خروج از رکود، توسعه بخش صادرات است.
سیدمجتبی رضوی افزود: مشخص شدن تک نرخی شدن ارز و تک رقمی شدن تورم در این دولت هم کمک زیادی به تولیدکنندگان در بخش توسعه صادرات خواهد کرد.
وی اضافه کرد، درعین حال برای توسعه بخش صادرات، نگاه تولید کنندگان کشور به سرمایه گذاری کلان از سوی دولت است، هرچند دردولت یازدهم مشکلات گمرکی کمتر شده ونیاز به کمتر شدن هست.
** کوچک تر شدن سبد غذایی خانواده ها
رییس انجمن صنایع همگن غذایی ودارویی مازندران هم دراین نشست با اشاره به اینکه ازابتدای امسال تاکنون 175 هزار تن صادرات شیر ازاستان انجام شده وتا سه ماه آینده این میزان به حدود 400هزار تن افزایش خواهد یافت، افزود: این درحالی است که در 5 سال گذشته سرانه مصرف لبنیات درکشور به کمتر از 80کیلوگرم رسیده است.
اسماعیل خاتمی مقدم با بیان اینکه دولت دربرنامه ششم توسعه کشور مصرف لبنیات برای هرشهروند 160کیلوگرم هدفگذاری وبرنامه ریزی کرده است، افزود: متاسفانه با وضعیت فعلی هیچ گونه ظرفیت سازی برای افزایش سرانه نشده و از کجا قرار هست که این میزان شیر برای افزایش سرانه لبنیات درکشور تامین شود.
وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی تولید شیرکشور را 9میلیون و 600هزار تن اعلام می کند که اصلا واقعیت ندارد، افزود: اگر در کشور به دنبال خودکفایی در کره مصرفی هستیم وافزایش سرانه لبنیات حداقل باید برای تولید بیش از 2 میلیون تن شیر ظرفیت سازی شود تا به تولید وسرانه 160کیلوگرم برای هر نفر برسیم.
** ارائه تسهیلات جدید برای صادرکنندگان
به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت ورئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست گفت: در سال 95 با سیاست های تجاری صورت گرفته در حمایت از تولید داخلی و اشتغال، توانستیم تراز تجاری کشور را برای دومین سال پیاپی مثبت نگاه داریم.
مجتبی خسرو تاج ، استفاده از اهرم تعرفه و تعیین حقوق گمرکی واردات کالا به کشور و همزمان با آن، جلوگیری از ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه تولیدات داخلی برای دستگاه های دولتی از جمله این اقدامات بیان واضافه کرد، از سال گذشته اجازه واردات برخی کالاها صرفا از طریق نمایندگی های رسمی اعطا شد و با اختصاص ارز گران‌قیمت (ارز آزاد) با واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مقابله کردیم.
خسروتاج در ادامه این نشست از سیاست های تجاری جدید و قابل اعمال برای ادامه روند حمایت از تولید و اشتغال در سال 96 گفت: با هماهنگی های صورت گرفته، ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ضعیف با هدف رشد و ماندگاری آنها و بازبینی مجدد و تشدید موانع فنی با هدف جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و غیراستاندارد، از سیاست ها ما هستند.
معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت همچنین، از ارائه تسهیلات جدید برای صادرکنندگان ایرانی خبر داد و گفت: با توافق‌های صورت گرفته در اتحادیه گمرکی اوراسیا، سود بازرگانی در برخی کالاها صفر می‌شود.
خسروتاج ادامه داد: بر اساس این توافق‌ها، چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا همچون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان صادرات کالا داشته باشد، از بخشی از این کالاها سود بازرگانی صفر و یا با تخفیف‌های ٢٠ تا ٨٠ درصد دریافت می‌شود، البته با امتیازاتی کم و بیش مشابه با محصولات آنها در ایران اقدام خواهد شد.
وی یادآورشد: از برنامه های دیگر حمایتی برای توسعه بخش صادرات کشور، کمک از صندوق توسعه ملی برای کاهش سودبانکی برای واحدهای فعال درامر صادرات است.
خبرنگار: مهدی غلامی**انتشا ردهنده: محسن حسن نیا
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.