به گزارش ایرنا ، مازیچال از دو کلمه مازی و چال تشکیل شده که مازی یا مازو، در گویش محلی به معنای بلوط و چال هم به معنای گودال است این منطقه از لحاظ موقعیت مکانی در فاصله حدود 18 کیلومتری ضلع غربی شهرستان کلاردشت و 27 کیلومتری شهرستان عباس آباد و در ارتفاع 2هزار و 300 متری از سطح دریا قرار گرفته است.
پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع و شامل گیاهان جنگلی، گیاهان بینابینی و گیاهان کوهستانی ازجمله بلوط می‌شود که علاوه بر انواع گل‌های وحشی و خودرو، گل زیبا و ممنوعه سوسن چلچراغ نیز، هر بهار در دامنه‌های پایینی این منطقه می روید.
بررسی ها نشان می دهد که عده ای از دامداران از سال 1344 براساس تعهدی که به مراجع ذیربط داده بودند، اقدام به ایجاد دامسرا و اقامتگاه موقتی کرده بودند ولی با گذشت سال ها سرانجام همین افراد پس از تصویب قانون خروج دام از جنگل و مرتع دراین منطقه زمین هایی در قالب حقوق ما به ازاء دریافت کردند.
اگر چه مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران تاکنون آمارهای جامع و روشنی از گستره این مرتع ارائه نداده اند ولی درعین حال می گویند حدود چهار هکتار از گستره این مرتع جزو مستثنیات و متعلق به اشخاص است.
طبق اظهار نظر برخی از کارشناسان و حتی دامداران قدیمی زمینه ساز تغییرکاربری اراضی و درپی آن ساخت وسازهای غیرمجاز دراین مرتع را می توان به اختلاف نظرهای میان مسئولان شهرستان های کلاردشت ، تنکابن و عباس آباد از لحاظ مالکیت اشاره کرد.
**ساخت وسازهای غیرمجاز در مرتع مازیچال
یک عضو شورای بخش مرکزی کلاردشت در این باره می گوید :‌ طبیعت بکر و زیبای مازیچال چند سالی است که از تهدید ساخت وسازهای غیرمجاز افراد متخلف و زمین خوار در امان نبوده و با تداوم این معضل در آینده نه چندان دور به جای طبیعتی زیبا فقط ویلا در این منطقه قابل مشاهده خواهد بود.
یاسین دلفان همتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ این مرتع جزو شهرستان کلاردشت بوده ولی متاسفانه چند سالی است که از سوی بخشداری بخش نشتا شهرستان تنکابن تابلویی به نام روستای مازیچال در حاشیه مسیر ورودی به این منطقه نصب شده است.
وی با طرح این پرسش که این منطقه بدلیل محرومیت از امکاناتی مانند نبود زیرساخت های بهداشتی ، رفاهی و آموزشی چگونه از لحاظ تقسیمات کشوری جزو روستا محسوب می شود، ادامه داد :‌ با چنین اتفاقی به طور طبیعی هر فرد ناآگاهی پی خواهد برد که در روستا شدن این مرتع عده ای از جایگاه حقیقی و حقوقی خود بهره برده اند.
عضو شورای بخش مرکزی کلاردشت مدعی شد که ‌ درطرح ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 تعداد افرادی که در این مرتع سرشماری می شوند ، یک نفر بوده درحالی این آمار در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 این آمار به 174 نفر افزایش می یابد.
دلفان همتی با اظهار نگرانی از ساخت وسازهای غیرمجاز در این منطقه گفت :‌ گزارش های دامداران و روستائیان در این منطقه گواهی می دهد که هم اکنون در این مرتع که نام روستا روی آن نامگذاری شده ساخت وسازهایی از سوی افراد سودجود انجام می گیرد و برای رفع این معضل نقش مسئولان ذیربط خیلی اثربخش است.
**حمل مصالح به طور پنهانی برای ساخت بنا در مرتع مازیچال
بخشدار کلاردشت نیز دراین باره می گوید عده ای متاسفانه طبق گزارش های موجود به طور شفاف و یا پنهانی اقدام به حمل مصالح برای ساخت بنا در این منطقه می کنند.
علیرضا ذکائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ برخی از روستائیان روستای طویدره با مشاهده حمل غیرمجاز مصالح به مناطق بالادست مرتع مازیچال مراتب را به بخشداری و دادستانی گزارش کردند.
وی اظهارداشت : ‌هرچند در پی مصوبه شورای تامین شهرستان از حمل مصالح به مازیچال جلوگیری شد ولی این مشکل باید به طور اساسی حل شود.
بخشدار کلاردشت گفت :‌ واقعیت امر این است که از این مرتع از گذشته برای چرای دام استفاده می شد ضمن آنکه بناهای قدیمی درقالب دامسرا نیز در این مرتع ساخته شد و از لحاظ منابع طبیعی نیز جزو حوزه کلاردشت است.
ذکائیان افزود :‌ طبق بررسی های انجام گرفته این مرتع چند سالی است که به عنوان یک روستا و در حوزه بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن قرار گرفته ولی مسئولان شهرستان کلاردشت به دلیل راه دسترسی به مازیچال از طریق روستای طویدره ، در دفاع از مطالبات این شهرستان سکوت نخواهند کرد.
**برخورد قانونی و قضائی با متخلفان در مرتع مازیچال
فرماندار کلاردشت نیز خواستار برخورد قانونی و قضائی با عوامل تغییرکاربری و درپی آن ساخت وسازهای غیرمجاز در مرتع مازیچال شد.
ایوب صالحی پیش از این در نشست خبری با خبرنگاران گفت که شهرستان با ارائه اسناد و مدارک لازم نسبت به اینکه مازیچال در گذشته متعلق به کلاردشت بوده به بخش تقسیمات کشوری وزارت کشور ارائه کرده است که امیدوارم برای تعیین تکلیف این مرتع که هم اکنون نام روستا به خود گرفته از سوی مسئولان ذیربط برای حفظ آن تصمیماتی مناسبی اتخاذ شود.
رئیس پیشین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت که ساخت و سازهای صورت گرفته در مازیچال (مازُوچال) واقع در غرب کلاردشت بدون مجوز منابع طبیعی صورت گرفته است.
مجید یحیایی راد افزود: برخی از ادارات با اراده خود، برای اراضی ملی تصمیم گیری و مجوز صادر می کنند در حالی که وظیفه اصلی در چنین مواردی بر عهده اداره منابع طبیعی است که نماینده قانونی دولت محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه طبق تقسیمات کشوری وزارت کشور، منطقه مازوچال جزو دهستان کترا در بخش نَشتا و شهرستان تنکابن قرار دارد، اظهار داشت: اما منابع طبیعی این منطقه زیر نظر حوزه منابع طبیعی کلاردشت است.
رییس پیشین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت یادآور شد: مرز منابع طبیعی کلاردشت با حدود شهرستان در تقسیمات کشوری انطباق کامل ندارد و حوزه منابع طبیعی کلاردشت، کل شهرستان کلاردشت و بخشی از شهرستان چالوس و همچنین بخشی از شهرستان تنکابن را در بر می گیرد.
وی گفت: از تنکابن به مازیچال جاده مستقیم ماشین رو وجود ندارد و مسئولان شهرستان تنکابن اگر بخواهند از این منطقه به عنوان حوزه خود بازدید کنند باید به عباس آباد و سپس کلاردشت بروند و از کلاردشت راهی مازیچال شوند.
وی افزود : جاده کلاردشت به مازوچال جاده جنگلی طرح های جنگل داری، یعنی متعلق به منابع طبیعی است و در حدود سال 1342 ساخته شده است و از آن زمان طرح های جنگلداری سری یک و پنج کلاردشت و سری یک لَنگا در آن اجرا می شد.
یحیایی تصریح کرد: پدران بعضی از کسانی که اکنون از مدعیان مالکیت مازوچال هستند در تاریخ 1 تیر 1347به نمایندگی از دامداران منطقه، در دفترخانه شماره 20 عباس آباد تعهد کتبی و محضری داد که فقط دامداری کند و ادعای تصرف و مالکیت نداشته باشد و هر زمان که منابع طبیعی خواست این منطقه را تخلیه کند.
وی تصریح کرد: منابع طبیعی برای حفظ اراضی ملی شکایت کرده و برخی از اسناد مالکیت غیر قانونی را با صرف زمان و هزینه، ابطال کرده و بعد از ابطال، دادخواست قلع و قمع و تخریب آن را از دادگاه خواستار شده است.
حوزه منابع طبیعی کلاردشت دارای 26 هزار هکتار جنگل و 24 هزار هکتار مرتع است و به دلیل نزدیکی به پایتخت و داشتن آب و هوای مناسب، به شدت در خطر تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز غیر مجاز است.
** ساخت وساز در چهارهکتار از مرتع مازیچال
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران گفت :‌ حدود چهارهکتار از گستره مازیچال جزو مستثنیات است و اگر ساخت وسازی هم صورت گرفته در زمین های متعلق به اشخاص بوده است.
سرهنگ مهدی عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار تاسف افزود :‌ ساخت وسازهایی در زمین های ملی ایجاد شده بود که با صدور حکم نسبت به تخریب آن ها اقدام شد.
وی اظهاردشت : هرچند عوامل صیانت از این منطقه با بکارگیری تعدادی نگهبان تامین شده ولی اگر افرادی در قالب دامدار بخواهند آلونگی در این منطقه ایجاد کنند در این حوزه مشکلی ندارد.
وی از حساسیت و تلاش رسانه ها در حوزه اطلاع رسانی با هدف صیانت از این منطقه قدردانی کرد.
بخشدار بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن نیز گفت :‌ مازیچال از لحاظ تقسیمات کشوری جزو این بخش است و هم اکنون دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.
فرهاد عسگرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ اینکه گفته می شود در این روستا عده ای افراد سود جو با تغییر کاربری اراضی ملی و یا کشاورزی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجازی می کنند ، چنین اطلاعاتی بدور از واقعیت است.
وی اظهارداشت :‌ رئیس کل دادگستری مازندران و نیز رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در پی انعکاس اطلاعاتی در رسانه ها با این عنوان که تخلفات ساخت وسازهای غیرمجاز در این روستا انجام گرفته ، چندین بار از مازیچال بازدید کرده اند.
وی ادامه داد : بنا به تاکید این مسئولان از آن زمان یعنی 2 سال گذشته تاکنون یک مورد هم ساخت و ساز غیرمجاز دراین منطقه انجام نگرفته و با جدیت با متخلفان برخورد می شود.
بخشدار نشتا گفت :‌ از سال گذشته از سوی مسئولان و کارشناسان ذیربط فرآیند تهیه نقشه طرح هادی دراین روستا در حال انجام است و بزودی این طرح پس از تصویب در ادارات مرتبط در این منطقه اجرا می شود.
به گفته عسگرپور ، در زمان حاضر عده ای از دامداران و کشاورزان در این روستا مشغول فعالیت کشاورزی هستند و ضمن آنکه در طرح عمومی سرشماری نفوس مسکن سال گذشته نیز آمار ثبت شده این روستا دستکم 56 خانوار بوده است ولی متاسفانه برخی از مسئولان دست اندرکار در اقدامی پشت پرده این آمار را به 16 خانوار کاهش داده اند.
**ارتقای مرتع مازیچال به روستا
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت :‌ مازیچال (مازوچال ) ازلحاظ جمعیت ممیزی مراتع سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و حوزه سیاسی و تقسیمات کشوری جزو شهرستان تنکابن است.
شمس الله شریعت نژاد افزود :‌ برای منطقه ای که بیش از 20 خانوار جمعیت داشته باشد از لحاظ قانونی روستا محسوب می شود که مازیچال نیز در این زمینه مستثنی نیست.
عضوکمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت :‌ نکته مهم تر آنکه قبل از تشکیل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری مسیردسترسی از به مازیچال از روستای طویدره در کلاردشت بوده و این به معنای آن نیست که این منطقه جزو این شهرستان باشد.
شریعت نژاد افزود : اگرتاکنون ساخت و سازی هم در این منطقه صورت گرفته بیشتر مربوط به واحدهای مسکونی فرسوده و غیرمقاوم بوده است که اکنون بهسازی شده اند .
گزارشگر :‌ مهراب زکی پور کینجی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.