به گزارش خبرگزاری خبرانلاین منطقه مازندران حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران که در مراسم افتتاح پروژه کارگاه تولید و فرآوری عرقیات گیاهی در روستای تیرتاش گلوگاه سخن می گفت تصریح کرد: پروژه کارگاه تولید و فراوری عرقیات گیاهی زنان روستایی ، به عنوان شانزدهمین پروژه GGP ( همکاری مشترک استانداری - دفتر امور زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی و سفارت ژاپن ) در تیرتاش ( استان مازندران ) می باشد . این پروژه در قالب تعاونی زنان روستایی تیرتاش با 400 نفر عضو اجرا می شود که با اجرای آن ضمن تقویت مشارکت زنان در تولید ، اشتغال و درآمد ، ماندگاری در روستاها ، برای حدود یک هزار و 200 نفر از زنان و دختران روستایی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد .
حسن خیریانپور گفت: این کارگاه با کمک فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع احداث که با یک خط تولید سالانه 400 تن عرقیات با داشتن 400 حوض ایجاد شده است. به دلیل رویش انواع و اقسام گیاهان دارویی به صورت خودرو در منطقه و یا کشت مستقیم کشاورزان و استفاده از این ظرفیت موجود ، اشتغالزایی مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم از دلایل احداث این کارگاه است.
حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران تصریح کرد : در این پروژه اختصاص اعتبار بلاعوض از سوی سفارت ژاپن به این پروژه 75 هزار یورو ( بیش از 252 میلیون تومان ) و مبلغ بیش از 50 میلیون تومان نیز از طریق تسهیلات اداره کل جهاد کشاورزی استان ، مبلغ 100 میلیون تومان از محل تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و بالغ بر 250 میلیون تومان نیز از محل تعاونی مذکور هزینه شده است .
حسن خیریانپور افزود: با فرآوری و تولید عرقیات گیاهی ، بازار مناسبی برای صادرات محصولات فوق به وجود می آید و بدین ترتیب هر مقدار که کیفیت بالاتر باشد ، بازارپسندی در بخش بین الملل افزایش پیدا می کند . همچنین این پروژه یک پروژه الگویی - ترویجی برای سایر تشکل ها و تعاونی ها خواهد بود. سند پروژه شانزدهم GGP دفتر امور زنان روستایی ، برای اجرا در سال 1394 در استان مازندران با پیگیریهای جناب آقای دکتر فلاح جلودار استاندار محترم مازندران در زمینه ساخت و تجهیز کارگاه صنعتی تولید و فراوری عرقیات گیاهی در محل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت متبوع بین سفیر ژاپن و رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی مراسم رسمی امضاء شد .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران در خصوص پروژه های GGP گفت: GGP ( Grant assistancy for grassroots human security projects) پروژه هایی هستند که از محل اعتبارات بلاعوض دولت ژاپن برای اجرای پروژه هایی در زمینه توسعه و تأمین امنیت انسانی و بر حسب نیازهای متفاوت کشورهای در حال توسعه اجرا می شوند و هدف آنها کمک به توسعه و رفاه جوامع روستایی است . این پروژه ها بر اساس تفاهمنامه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه ژاپن منعقد شده و با اعلام و هماهنگی امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و از محل اعتبارات بلاعوض دولت ژاپن و برای اجرای پروژه هایی در زمینه توسعه امنیت بشری و تأمین امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه اجرا می شوند . دولت ژاپن برنامه کمک های مالی خود را جهت اجرای پروژه های توسعه ای به منظور تأمین نیازهای اساسی افراد در شرایط سخت تحت عنوان کمک های بلاعوض برای پروژه های تأمین امنیت انسانی GGP در کشورهای در حال توسعه ارائه می کند . این طرح از پروژه های پیشنهادی نهادها مانند تشکل های غیر دولتی و مقامات محلی حمایت می کند . از طریق کمک های GGP کمک های بلاعوض در اختیار سازمان های غیر دولتی ، مراکز درمانی ، مدارس ابتدایی و دیگر سازمانهای غیر انتفاعی برای کمک به اجرای پروژه های توسعه انها اختصاص می یابد.
حسن خیریانپور تصریح کرد: این پروژه ها در توسعه اجتماعی - اقتصادی خانوارهای روستایی به ویژه کاهش فقر ، جلوگیری از مهاجرت شهری ، ایجاد موقعیت های اشتغال و درآمد برای خانوارهای روستایی به ویژه زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست نقش بسزایی داشته اند و موجبات رضایت بهره برداران را فراهم کرده اند. این پروژه برای اجرای پروژه های توسعه امنیت انسانی در مناطق کم برخوردار اجرا می شود . این همکاری در اجرای پروژه های ترویجی - توسعه ای کشاورزی ، دام و صنایع تبدیلی است و بخشی از اعتبار هزینه های سرمایه ای پروژه را تأمین می کند .
حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران ، بهبود وضعیت اقتصادی خانوار روستایی از طریق ایجاد اشتغال و درامد ، بهبود کیفیت و کمیت تولیدات ، کاهش ضایعات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی ، ترویج فعالیت های مشارکتی و گروهی ، ایجاد پروژه های تیپ در سطح استان و تبدیل فعالیت سنتی زنان روستایی به نیمه صنعتی را از جمله مهمترین اهداف پروژه GGP اعلام کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 718310
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.