به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از بابل ، دکتر بوذری گفت: بیمار خانم ٦٥ ساله با درد مفصل زانو به این مرکز مراجعه نمود که در سونوگرافی و رادیوگرافی جهت جراحی ، جسم خارجی در رحم (IUD)تشخیص داده شد.
وی با اشاره به این که این خانم که دارای ٦ فرزند می باشد، گفت: جهت پیشگیری از بارداری، ٣٨ سال قبل از آی یو دی (IUD ) استفاده کرده بود که از اولین نوع های آی یو دی بوده است و احتمال میداده است که IUD افتاده باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: پس از جراحی این بیمار مشخص شد که این IUD ، از نوع لیپس لوپ بوده که پلاستیکی و مارپیچی است و اولین بار در سال ١٩٦٤ به بازار عرضه شد که پس از ان انواع دیگر از جمله سافت کویل از سال ١٩٦٧تا ١٩٨٣، نوع مس از ١٩٧٣ تا ١٩٨٦ ونوع T. شکل مس TA380 در سال ١٩٨٤ و نوع پروژستاسرت در ١٩٧٦ به بازار امد.
وی گفت: آی یو دیIUD وسیله ای پلاستیکی است که معمولا توسط ماما یا پزشک در روزهای پایانی قاعدگی درون فضای رحم قرار داده می شود تا از بارداری پیشگیری کند که آی یو دی های موجود ؛ معمولا ماده ای آزاد می کنند تا اثر آنها را در پیشگیری از بارداری افزایش دهد.
این متخصص بیان داشت: معمولترین آی یودی ها، به شکل T بوده و به مدت 10 سال مس آزاد می کند و همچنین انواع کم عارضه تر آی یودی های مس دار که 5 سال دوام دارند و درد و خونریزی پریود به دلیل سایز کوچکتر و بازوهای خمیده آنها کمتر است.
دکتر بوذری ادامه داد: انواع گران قیمت تر ای یو دی نیز اخیرا به بازار ایران وارد شده که هورمون پروژسترون ازاد می کند و میرنا نام دارد ، به مدت 5سال در حفره رحم قرار گرفته و مقدار اندکی پروژسترون آزاد می کند. که هم میزان خونریزی را کاهش می دهد و هم به دلیل خمیدگی بازوهای آن درد قاعدگی با وجود آن کمتر است و متاسفانه تنها مشکل این نوع از آی یو دی ها قیمت بالای انهاست، گرچه این نوع از آی یو دی ها خود به عنوان درمان خونریزی های شدید حوالی یائسگی نیز کاربرد دارد.
وی با ذکر این نکته که آی یو دی یک روش پیشگیری از بارداری بسیار امن و موثر است، گفت: آی یو دی ها یکی از کمترین میزانهای شکست را در بین روشهای پیشگیری از بارداری دارند.
این متخصص با اشاره به این که آی یو دی روشی بسیار موثر وطولانی اثردرجلوگیری ازحاملگی است و پس ازکارگذاری ،نیاز به یادآوری روزانه برای استفاده ندارد ، ادامه داد: تداخل نداشتن در تماس جنسی ، نداشتن آثار وعوارض روش های هورمونی ، تاثیرنداشتن برشیردهی از مزایای استفاده از این روش است که تا دوران یائسگی قابل استفاده می باشد و پس ازخارج کردن آی یو دی قابلیت باروری بلافاصله برخواهد گشت .
دکتر بوذری گفت: آی یودی حتما باید توسط پزشک یا ماما در داخل رحم کارگذاشته شود و همچنین خروج آن نیز باید توسط آنها انجام شود و احتمال خروج خودبخودی این وسیله از داخل رحم وجود دارد.
وی گفت : این وسیله از انتقال بیماری هایی که از راه تماس جنسی منتقل می شوند جلوگیری نمی کند و کسانی که از آی یو دی استفاده می کنند حتما باید برای معاینه دوره ای مراجعه نمایند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: افزایش خونریزی و درد هنگام قاعدگی ، افزایش ترشحات از واژن عوارض شایع این روش می باشد.
متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت: قبل از کارگذاری آی یو دی انجام یکسری آزمایش و معاینه ضروری است و پس از کارگذاری آی یو دی لازم است که فرد به صورت دوره ای برای اطمینان از وضعیت آی یو دی خود یک ماه پس از کارگذاری و سپس هر 6 ماه یکبار به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نماید.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 712256
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.