به گزارش خبرنگار ایرنا ، تحلیل آماری دفتر مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران نشان می دهد که روند رو به رشد تبخیر آب بهار امسال در این استان چهار برابر بیشتر از میزان بارندگی بوده است.
بر اساس آمار این دفتر ، در حالی که میانگین بارش استان در بهار امسال 92.7 میلی متر بود ، تبخیر آب بیشتر از چهار برابر آن یعنی 369.5 میلی متر ثبت شده است .
همچنین اختلاف بارش بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته 42.7 کاهش داشت و برای دوره آماری هم کاهش 16.6 درصدی را نشان می دهد.
همچنین میزان تبخیر آب در بهار سال جاری نسبت به بهار پارسال 8.9 درصد و نسبت به دوره آماری 9.6 درصد افزایش داشته است که موید خشک شدن فصل بهار در این استان است .
میانگین دمای هوای استان هم در فصل بهار امسال 17.4 درجه سانتی گراد بود که اگر چه نسبت به پارسال یک دهم درجه سانتی گراد کاهش دارد ولی نسبت به دوره آماری هفت دهم درجه سانتی گراد افزایش داشته است.
** بهار خشک
کارشناس ارشد مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران در باره وضعیت بارندگی بهاری امسال مازندران و افزایش میزان تبخیر به خبرنگار ایرنا گفت : مقدار بارش در فصل بهار سال جاری نسبت به سال گذشته بین 20 تا 67 درصد و نسبت به دوره آماری بین 2 تا 39 درصد کاهش داشته است.
دکتر رحیم یوسفی زاده با بیان اینکه بیشترین کاهش بارش استان در فصل بهار در نواحی شرقی استان رخ داده است ، بیان داشت: شرایط خشکسالی در فصل بهار مازندران بین نرمال تا خشکسالی متوسط است.
وی افزود : تحلیل آمارها 6 ماهه استان حکایت از شرایط میان ترسالی ضعیف تا خشکسالی شدید دارد و آمارهای 12 ماهه ترسالی شدید تا خشکسالی شدید را نشان می دهد در حالی که آمارهای 36 ماهه نشانگر شرایط بین ترسالی متوسط تا خشکسالی شدید است.
بر اساس تحلیل های کارشناسی هواشناسی ، خشکسالی 1 تا 3 ماهه نشانگر خشکسالی هواشناسی ، 3 تا 12 ماهه خشکسالی کشاورزی و 12 تا 24 ماهه هم نشانگر خشکسالی آب های سطحی است.
خشکسالی های با مدت دوره بیش از 36 ماه نشانگر خشکسالی های اندوخته و تجمیع یافته ای است که در بستر طبیعت باقی مانده است. به عبارتی شاخص های بلندمدت می توانند بیانگر انعکاس کلی از شرایط ذخیره آبی مناطق تحت تاثیر باشند.
**حرکت گازانبری خشکسالی
یوسفی زاده توضیح داد : براساس شاخص 12 ماهه منتهی به خرداد ماه امسال ، در مجموع حدود 71.8 درصد از مساحت مازندران با شدت های مختلف خشکسالی مواجه بوده است به نحوی که 53.3 درصد استان خشکسالی خفیف ، 15.2 درصد خشکسالی متوسط و 3.3 درصد هم خشکسالی شدید را تجربه کرده است .
وی افزود : همچنین در این مدت 21.5 درصد استان با شرایط نرمال، چهار درصد با ترسالی ضعیف ، 2.3 درصد با ترسالی متوسط و چهار دهم درصد با ترسالی شدید رو به رو بوده است.
کارشناس ارشد مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران روند خشکسالی استان در سه دهه اخیر یعنی از سال 1365 تا 1394 را هم مورد تحلیل قرار داد و گفت : بر اساس داده های مرکز ملی خشکسالی و با توجه به نمودار و نقشه های تهیه شده ، فراوانی و شدت وقوع خشکسالی در استان مازندران رو به افزایش است.
وی اظهار داشت : تحلیل‏ها نشان می دهد طی 10 سال اخیر نسبت به دوره‏های آماری 30 سال گذشته ، شدت و فراوانی خشکسالی افزایش پیدا کرده است ، به طوری که طی یک دوره 30 ساله ، 13 سال آن با انواع خشکسالی ، 9 سال با شرایط نرمال و تنها 8 سال با شرایط ترسالی مواجه بوده است.
یوسفی زاده گفت : استان مازندران در 10 سال اخیر ، هفت بار انواع خشکسالی ، یک سال تر سالی و 2 سال وضعیت نرمال را تجربه کرده است و طی دوره اخیر تعداد دوره های نرمال رو به کاهش بوده است.
** مدیریت آب ، ضروری ولی ناپیدا
به گزارش ایرنا ، خشکسالی ، یک رویداد و یا واقعه اقلیمی است که خصوصیات آن بستگی به مدت ، استمرار ، شدت و وسعت منطقه تحت تاثیر و تسلط آن دارد که می تواند کوتاه و کمتر زیانبخش یا طویل المدت و کشنده باشد.
بدون شک ، خشکسالی یکی از بدترین دشمنان طبیعی زیست انسانی به شمار می آید که به اعتقاد کارشناسنان ؛ آغاز آن غافلگیرکننده ، پیشرفت آن موذیانه و اثرات آن می تواند بسیار مخرب باشد و به همین علت هم زلزله خاموش لقب گرفته است.
کارشناسان ، خشکسالی را به خشکسالی هواشناسی ، کشاورزی، هیدرولوژیکی (ذخیره آبهای سطحی و زیرزمینی)و خشکسالی اقتصادی و اجتماعی تقسیم بندی می کنند.
بسیاری معتقدند استان مازندران با تجربه کردن خشکسالی هواشناسی ، وارد خشکسالی کشاورزی شده و بزودی شاهد خشکسالی هیدرولوژیکی خواهد شد.
مازندران از مناطق پربارش ایران است و پراکندگی بارندگی آن در فصول مختلف سال اگر با برنامه ریزی و مدیریت آب همراه شود ، می تواند از روند فزاینده تبخیر و خشکسالی جلوگیری کند.
بر اساس آمارهای رسمی ، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
تاکنون 2 سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 324 میلیون مترمکعب و 800 قطعه آببندان با ظرفیت 350 میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آب های سطحی توسط سد ها کمتر از 11 درصد است.
با وجود اهمیت آب در فعالیت های کشاورزی ، به دلیل عدم مهار و کنترل این منبع و نیز یکپارچه نشدن این اراضی ، بخش مهمی از اراضی کشاورزی مازندران در پاییز و زمستان در وضعیت غرقاب است.
استان مازندران با داشتن 460 هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه 72 نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید ، 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات و 80 هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.