مجید عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دولت یازدهم برای اجرای طرح های آبرسانی به روستاهایی که طرح آبرسانی آنها تاکنون به بهره برداری رسیده ، حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است .
وی توضیح داد : تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم میانگین برخورداری جمعیت روستایی مازندران از آب شرب حدود 60 درصد بود که هم اکنون به بیش از 74 درصد رسیده است.
مازندران بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 بیش از سه هزار روستا دارد که 43 درصد جمعیت این استان هم در این مناطق ساکن هستند.
با وجود سرمایه گذاری کلان دولت یازدهم برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی روستائیان مازندران ، این استان همچنان در این زمینه از میانگین کشوری عقب است .
میانگین برخورداری جمعیت روستائی کشور از آب آشامیدنی بر اساس آمارهای رسمی حدود 78 درصد است .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستائی مازندران اظهار داشت : به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ، میانگین دسترسی روستاییان در کشور به آب شرب کاهش یافته و در مقابل مازندران موفق شده با کمک دولت از محل صندوق توسعه ملی به میانگین کشوری نزدیک شود.
وی میزان برخورداری مازندران از اعتبار صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها را حدود 710 میلیارد ریال اعلام کرد.
** تامین آب 90 درصد روستائیان از چاه
مدیرعامل شرکت آبفای روستایی مازندران همچنین با اعلام این که هم اکنون آب مورد نیاز تنها 10 درصد از روستاهای استان از طریق ذخیره آب های سطحی و چشمه ها تامین می شود ، گفت که آب 90 درصد بقیه روستاها از چاهها استخراج می شود.
وی مهم ترین چالش آینده طرح های آبرسانی در روستاهای مازندران را برخورداری از آب زیرزمینی به دلیل کاهش نزولات جوی و خالی شدن سفره این آب ها برشمرد.
عبداللهی گفت : تا پیش از دولت تدبیر و امید بستر سازی برای تامین آب شرب روستائیان از زیرزمینی به سطحی وجود نداشت، ولی از سال 92 با مشارکت شرکت های آب منطقه ای، آبفا شهری و روستایی این زیرساخت ها در حال تامین است.
وی گسترش سد سازی و بهره گیری از آب سد ها برای شرب را مهم ترین بسترسازی برای آب شرب پایدار روستاییان مازندران برشمرد.
مدیرعامل آبفار مازندران اظهار داشت : با آبگیری سد گلورد در ماه گذشته ، همزمان طرح آبرسانی به شهرهای شرق مازندران و روستاهای حاشیه شبکه در دستور کار قرار گرفت و این اقدام نوید بخش برای پایدار شدن آب روستائیان است.
** خوش نشینی و رشد مصرف آب در روستاهای مازندران
مدیرعامل شرکت آبفار مازندران گفت که رشد مصرف و در کنار آن افزایش جمعیت خوش نشین ، چالش کمبود آب در روستاهای مازندران را بیشتر کرده است و برای کاهش دغدغه کم آبی در این مناطق باید مصرف نهادینه شود.
وی پائین بودن آب بهاء روستایی را دلیل افزایش مصرف از یک سو و تامین نشدن اعتبار برای رفع مشکلات دانست و توضیح داد : در حال حاضر نرخ هر متر مکعب آب در روستاها حدود یکهزار ریال است ، در حالی که برای هر انشعاب روستایی در مازندران 25 میلیون ریال اعتبار هزینه می شود و هزینه هر انشعاب برای روستاییان کمتر از 10 درصد این هزینه هاست.
مدیرعامل شرکت آبفار مازندران گفت : نرخ انشعاب آب در روستاها حتی برای خانوارهای خوش نشین هم تفاوتی ندارد ، در حالی که باید تفاوت لحاظ تا هزینه ها تامین شود.
** وجود 432 طرح نیمه تمام آبی در روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت که هم اکنون 423 طرح نیمه تمام آبرسانی به روستاها در استان وجود دارد که برای تکمیل آنها سه هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی افزود : در شرایط فعلی این شرکت برای اجرای طرح های آبرسانی حدود 400 میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار است و حدود 70 میلیارد ریال هم از مشترکان طلب دارد.
عبداللهی گفت : باید از لحاظ اعتباری به شرکت آب و فاضلاب روستائی کمک بیشتری شود و مردم ما نیز با مصرف بهینه این شرکت را در تامین آب شرب روستایی کمک کنند.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون از یکهزار و 900 روستایی که در مازندران از آب شرب برخوردارند ، حدود یکهزار و 600 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند و بقیه به صورت شورائی اداره می شوند.
وی افزود : تامین تمام هزینه های آبرسانی و مرمت در روستاهای تحت پوشش با آب و فاضلاب روستائی است ، ولی ما کمک های موردی نیز به شوراهای آب داریم تا بتوانیم باری از دوش مردم روستاها برداریم.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.