فیبروم نوعی تومور خوش خیم رحمی در خانم هاست که در اغلب موارد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و اساسا به درمان ؛ اعم از جراحی و دارویی نیاز ندارد.
دکتر زینت السادات بوذری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به طور تقریبی از هر چهار زن ، سه نفر زمانی در طول زندگی خود دچار فیبروم می شوند ، اما بیشتر آنها از وجود آن بی اطلاع هستند.
این متخصص زنان و زایمان بیان داشت : فیبروم ها ، شایع ترین تومورهای خوش خیم دستگاه تناسلی زنان هستند که می توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آنها به طور معمول متفاوت است و برخی اوقات باعث درد و ناراحتی فرد می شوند، اما به طور معمول خطرناک نیستند و زندگی فرد را تهدید نمی کنند.
** علائم فیبروم
بوذری از خونریزی شدید و یا دردناک رحمی ، خونریزی طولانی مدت رحمی مثلا هفت روز یا بیشتر ، فشار یا درد لگنی ، تکرر ادراری ، مشکل در تخلیه مثانه ، یبوست ، پشت درد یا پا درد و ترشح واژینال مزمن به عنوان علائم فیبروم رحم یاد کرد.
وی گفت : به طور نادر ، ممکن است که فیبروم رحمی در صورتی که جریان خون آن دچار اختلال شود ، سبب ایجاد درد حاد و یا در صورتی که فیبروم پایه داشته باشد و پایه آن دچار پیچ خوردگی شود ، سبب درد ﺷﺪﻳﺪ و ﮔﺎﻫﻲ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ و تب شود که به طور معمول تمام اﻳﻦ ﻋﻼﻳﻢ ﺩﺭ ﻳک ﻓﺮﺩ ﺑﺎ هم ﺩﻳﺪﻩ نمی شود و ﺩﺭ واﻗﻊ ﺑﺴﺘﮕی ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ و اﻧﺪاﺯﻩ ﻓﻴﺒﺮﻭﻡ و ﺗﻌﺪاﺩ ﺁﻥ ﺩاﺭﺩ.
این متخصص زنان و زایمان به بانوان توصیه کرد که در صورت داشتن درد لگنی ممتد و یا پریود های سنگین و دردناک ، خونریزی و یا لکه بینی بین دو پریود ، درد هنگام نزدیکی جنسی ، مشکلات خالی کردن مثانه و مشکلات اجابت مزاج به پزشک متخصص مراجعه کنند.
وی همچنین تاکید کرد ؛ بانوانی که در مواردی چون خونریزی شدید رحمی و یا درد لگنی که ناگهانی ظاهر شده است ، فوری به پزشک مراجعه کنند.
بوذری گفت : به دلیل اینکه فرد بیمار بعد از ابتلا به فیبروم براین تصور است که چاق شده و یا اینکه درد کمتری دارد ، دیر به پزشک مراجعه می کند ، در حالی که این مساله بزرگ شدن فیبروم را در بردارد که در نهایت دیر شده و باید برداشته شود.
** علل فیبروم و درمان آن
این متخصص زنان و زایمان دلایل ژنتیکی ، هورمون ، عوامل شیمیایی ، سن باروری ، وراثت ، نژاد را از جمله علل ایجاد فیبروم رحم دانست و گفت : در مورد بسیاری از افرادی که فیبروم رحمی بدون مشکل و نشانه دارند ، تحت نظر گرفتن فیبروم بهترین گزینه در درمان آن است .
وی توضیح داد : بسیاری از فیبروم های رحم تمایل دارند که بعد از یائسگی کاهش اندازه داده و حتی ناپدید شوند که البته این در مورد تمامی آنها صدق نمی کند.
او افزود : عمل برداشت رحم یا ' هیسترکتومی ' تنها راه حل دائمی برای فیبروم های رحمی است ، اما باید در نظر داشت که با این عمل توانائی بچه دار شدن فرد از بین می رود ، به همین دلیل بیشتر در افرادی که سن بالا دارند و فیبروم خیلی ایجاد مشکل برایشان کرده ، انجام می شود.
بوذری گفت : میومکتومی یا عمل برداشت فقط فیبروم عارضه اش از عمل برداشت رحم ، کمتر است ولی احتمال برگشت مجدد فیبروم وجود دارد.
خبرنگار : زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7328/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.