به گزارش خبرنگار ایرنا،از آنجایی که ماهیان استخوانی در فصل تخم ریری به دهانه رودخانه ها وارد می شوند و پس از تخم ریزی هم این منطقه را ترک می کنند، اما در یک دهه اخیر علاوه بر آلودگی های مختلف زیست محیطی که در دهانه رودخانه ها بوجود آمد،صید ماهیان بارور هم مشکل دیگری است که رودخانه های مهمی شیلاتی منتهی به دریای خزر در شمال ایران را ناامن کرد.
بر اساس آمار شیلات ایران به همین دلیل بیش از 95درصد ماهیانی که در سه استان گیلان ، مازندران و گلستان از دریای خیز صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر این سازمان است.
در حال حاضر 2 مرکز تکثیر پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری و اسب چین تنکابن در استان مازندران ،سه مرکز تکثیر ماهی شامل مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل و یک مرکز تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی کلمه سیجوال در شهرستان ترکمن استان گلستان فعال است.
بر اساس آمار شیلات ایران سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در استان های شمالی به سال 1352 بر می گردد و در این بخش مرکز تکثیر ، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری به عنوان باسابقه ترین مرکز تکثیر شمال کشور در 30 سال گذشته یک میلیارد و 600 میلیون قطعه انواع بچه ماهی سفید را تولید و در رودخانه های شیلاتی استان رها کرد.
از آنجایی که معیشت بیش از 11هزار ماهیگیر در قالب حدود 150 شرکت تعاونی صیادی پره از طریق صید در دریای خزر در استان های شمالی گیلان، مازندران و گلستان تامین می شود ، تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید از اهمیت خاصی برخوردار است.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی شیلات مازندران ناصر کرمی راد مدیرکل دفتربازسازی ذخایرآبزیان سازمان شیلات ایران روز گذشته در بازدید از مرکز بازسازی و حفاظت ازذخایر ژنتیکی شهید رجایی ساری گفت: امسال279میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی شامل سفید و کپور و چهار میلیون ماهی خاویاری تکثیر می شود.
وی افزود:باتوجه به نقش و جایگاه مهم مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجایی ساری، سهم استان مازندران ازبرنامه های بازسازی ذخایر، تکثیر66 میلیون قطعه بچه ماهی مصنوعی است.
وی ادامه داد: 60 میلیون قطعه بچه ماهی سفید، پنج میلیون کپور دریایی،500 هزارقطعه بچه ماهی خاویاری و نیز 500هزار قطعه بچه ماهی آزاد دریای خزر برای بازسازی ذخایر آبزیان دریا رهاسازی می شوند.
کرمی راد به نقش مهم مشارکتی تشکلات صیادی در بازسازی ذخایر اشاره کرد و گفت:جامعه صیادی درمباحث بازسازی باحرکت خودجوش که بتدریج به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شد در تامین ماهیان مولد و نیز حمل و رهاسازی بچه ماهی نقش اساسی داشته که امیدواریم برنامه های شیلات ایران برای بازسازی ذخایر زمینه های رونق صیدو صیادی رافراهم کند.
فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر هر ساله از نیمه دوم مهر هر سال در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه دارد.
دریای خزر از 575 نوع گیاه ، یکهزارو 332 گونه جانور و 850 نمونه ماهی برخوردار است و 90 درصد خاویار جهان از این دریا صید می ‏ شود .
این دریا ، محیط زیست گرانبهاترین ماهی های دنیاست و در بخش ایرانی آن و رودخانه هایی که از ایران به آن می ریزند 78 گونه و زیرگونه ماهی یافت می شود.
با وجودی که دریای خزرمحیطی مناسب برای زندگی و رشد مرغوب ترین ماهی های خاویاری جهان است اما به گفته محققان صید بی رویه این ماهی ها مولد سبب شدتا 90 درصد از تعداد این ماهیان در یک قرن اخیر کاسته شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.