به گزارش خبرنگار ایرنا ، هم اکنون حدود یک میلیون خانوار در استان مازندران ماهانه یارانه نقدی دریافت می کنند در حالی که ساخت سد گلورد به خاطر نبود یا کمبود اعتبار سه دهه به درازا کشید و دولت یازدهم با وجود تنگناهای مالی ناشی از تحریم ها و کاهش قیمت نفت ، 80 درصد هزینه آن را تامین کرد.
استان مازندران با وجود بارندگی های سالانه بیش از 700 میلی متری ، به خاطر ضعف سرمایه گذاری در مهار روان آبها با مشکل کمبود آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی رو به رو است و همه ساله کشت و کار کشاورزان استان در فصل بهار و تابستان با تنش آبی مواجه می شود.
هم اکنون تعدادی سد در مازندران در دست ساخت است و پیشرفت کار آنها به خاطر کمبود اعتبار رضایت بخش نیست .
سد هراز که بر روی رودخانه هراز در دست ساخت است یکی از طرح های مهم آبی استان است که در صورت بهره برداری توان مهار 14 درصد از آب های روان استان را دارد.
این سد که ساخت آن به صورت یک بسته دیده شده ، نیازمند یکهزار و 800 میلیارد تومان اعتبار و تقریبا معادل یارانه نقدی پرداختی به شهروندان استان است .
سد هراز در حال حاضر حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در زمان بهره برداری قادر به تامین آب 110 هزار هکتار معادل نیمی از شالیزارهای استان و آب شرب مورد نیاز یک میلیون و 200 هزار خانوار ساکن در پنج شهرستان است.
** اندک اندک کسر گردد ، وانگهی ...
یک کارشناس اقتصادی با تشبیه یارانه نقدی به سیاهچاله ، معتقد است که بسیاری از افراد جامعه اگر اطلاعات درستی در باره آسیب های ناشی از آن برای آینده خود و خانواده اشان بدانند ، به طور قطع به تداوم پرداخت آن رضایت نخواهند داد.
علی اکبر جوشنی به خبرنگار ایرنا گفت : اگر چه رقم یارانه نقدی برای بسیاری از افراد جامعه یا خانواده چندان زیاد به نظر نمی رسد ، اما با در نظر گرفتن رقمی که هر ساله دولت برای این منظور مثلا در مازندران هزینه می کند ، رقم قابل توجهی می شود که می توان آن را برای اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی سرمایه گذاری کرد.
وی افزود : این وظیفه رسانه ها و مسئولان است تا در این باره با ذکر مثال های ملموس به جامعه اطلاع رسانی کنند و زیان های ناشی از یارانه نقدی را به اطلاع مردم برسانند.
جوشنی توضیح داد : مثلا بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای مازندران ، اعتبار مورد نیاز برای مجموعه طرح های ساخت سد مخزنی هراز ، کانال انتقال آب از غرب ، ایجاد جاده انحرافی ، شبکه پایین دست آن و 2 واحد نیروگاهی به ظرفیت 25 مگاوات برق ، یکهزار و 700 میلیارد تومان است که با بهره برداری از آن ، مهار آب سطحی استان از 10 درصد فعلی به 24درصد افزایش می یابد.
عملیات ساخت سد هراز به ظرفیت 230 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه بزرگ هراز در 30 مهر ماه سال 88 آغاز شد و از سه سال پیش با توجه جدی دولت تدبیر و امید با سرعت بیشتری همراه شده و در این مدت با اختصاص بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار ملی بیش از 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
** غرق شدن کشاورزی در نبود اعتبارات
به رغم اهمیت آب در فعالیت های کشاورزی ، اما به دلیل عدم مهار و کنترل این منبع عظیم ، بخش مهمی از اراضی کشاورزی مازندران در وضعیت غرقابی قرار دارند و امکان کشت و کار در آنها وجود ندارد و بخش دیگری از زمین ها نیز به دلیل کمبود آب دچار خشکسالی می شوند.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
شبکه انتقال آب بابلکنار،شبکه انتقال آب شرب از سد شهید سلیمان تنگه به شهر ساری ،سد سازی ،زهکشی ،تسطیح و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی ،نوسازی و اصلاح باغات از جمله طرح های مهم استان درحوزه کشاورزی است که همچنان بخش عمده ای از این طرح ها به علت مهم کمبود اعتبار به کندی پیش می روند.
زمین های مازندران بستر کشت 72 نوع محصول کشاورزی است که این استان در 15 نوع از جمله برنج با یک میلیون 50 هزار تن ،مرکبات با حدود 2 میلیون و 300 تن ،کیوی با 95 درصد ،گل و گیا ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را در اختیار دارد.
** تعلیق توسعه با ترجیح یارانه نقدی
مدیر کل اقتصاد و دارایی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، کاهش یارانه بگیران را کمکی بزرگ به دولت برای افزایش سرمایه گذاری در تقویت زیرساخت ها دانست و گفت : اگر زیرساخت ها از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها در جامعه تقویت شود در واقع رفاه اجتماعی بویژه در بخش سلامت ، حمل و نقل ، بهبود معیشت و اشتغال می رسیم.
موسی قاسم پیشه با توضیح این نکته که با کاهش هزینه دولت در بخش پرداخت یارانه نقدی ، زمینه سرمایه گذاری بیشتر در بخش های کشاورزی ، حمل و نقل، سلامت و توسعه زیرساخت ها از جمله آب ، برق و گاز فراهم می شود ، بیان داشت : اکنون 969 هزار300 خانوار در مازندران ماهانه معادل 142 میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت می کنند که معادل سالانه آن یکهزار و 713میلیارد تومان برابر با اعتبار مورد نیاز مهم ترین و بزرگترین سد در حال ساخت هراز بر روی رودخانه هراز است .
وی با مقایسه رقم پرداختی سالانه یارانه نقدی با بودجه عمرانی استان ، افزود : در حالی که بودجه عمرانی به عنوان اصلی ترین موتور محرکه در بدنه اقتصادی محسوب می‌شود ، اما حجم بودجه عمرانی مصوب دولت در سال 94 برای مازندران یک هفدهم و در سال 95 یک یازدهم رقم سالانه یارانه نقدی بوده است .
قاسم پیشه توضیح داد : اعتبار عمرانی ابلاغی در سال های 94 برای مازندران 200 میلیارد تومان و سال 95 هم 300 میلیارد تومان بود که در سال 94 فقط 50 درصد معادل 100 میلیارد تومان و در سال 95 نیز 155 میلیارد تومان تخصیص یافت و پرداخت شد که نشانگر فاجعه آمیز بودن پرداخت یارانه نقدی برای طرح های عمرانی استان است .
وی با اعلام این که در مازندران بیشتر از سه هزار طرح عمرانی نیمه تمام وجود دارد ، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تمامی آنها را نیازمند حدود یکهزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که مبلغ یارانه نقدی یک سال استان ، تامین کننده اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح های عمرانی است.
** چو دخلت نیست ، خرج آهسته تر کن
قاسم پیشه با مقایسه مبلغ یارانه نقدی پرداختی در مازندران طی سال گذشته با درآمد استان در همان سال ، گفت : در سال 95 درآمد عمومی استان از محل مالیات ، جرائم راهنمایی و رانندگی ، اداره ثبت و دیگر منابع ، یکهزار و 250 میلیارد تومان بود که معنایش در مقایسه با یارانه پرداختی پیشی گرفتن خرج از دخل است.
وی اضافه کرد : این آمار نشان می دهد که درآمد پارسال استان در واقع 450 میلیارد تومان کمتر از یارانه نقدی پرداختی به شهروندان استان بوده و این وضعیت یعنی این که ما نه تنها همه درآمدهای استان را بابت یارانه نقدی مصرف کردیم ، بلکه بقیه را از جای دیگری تامین کرده ایم .
مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی هم اکنون 455 هزار ریال است.
یارانه نقدی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها از آذرماه 1389 تاکنون به مردم پرداخت می شود.
دولت ماهانه 34 هزار میلیارد ریال معادل سه هزار و 300 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود 20 هزار میلیارد ریال آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و بقیه بر اساس قانون از بودجه عمومی برداشت می‎‎شود.
استان مازندران بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.