این قانون در حقیقت فهرستی از اطلاعات جامع و کامل قطعات اراضی ملی است که براساس آن مشخصات زمین مانند اندازه ، کاربری ، مشخصات رقومی ، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می شود.
این قانون در اردیبهشت ماه سال 1393 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.
حد نگاری و یا عملیات کاداستر، مجموعه فعالیت هایی شامل تهیه نقشه با استفاده از تصاویر زمینی ، دریایی ، هوایی ،‌ ماهواره ای است و با تبدیل رقمی تصاویردریافتی ، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش تکمیل می شود و درپی آن تصاویر زمینی ضمن تطبیق نقشه با وضعیت واقعی موجود املاک تمامی اطلاعات ثبتی ، حقوقی ، توصیفی و کنترل نقشه های نهایی و به روز رسانی می شود.
محمد حسن بهادر روز سه شنبه در نوشهر به خبرنگاران گفت :‌ سازمان ثبت اسناد و املاک باید با همکاری دیگر نهادهای مسئول به مدت پنج سال از زمان لازم الاجرا شدن این قانون تمامی املاک موجود در داخل محدوده مرزهای جغرافیایی این استان اعم از دولتی ، غیر دولتی و نیز موقعیت و حدود کوهها ، مراتع ، جنگل ها ، دریا ، تالاب ها ، اراضی مستحدث ساحلی به صورت نقشه مشخص و ثبت کند تا این نقشه حد نگار در نظام جامع ثبت شود.
وی افزود : ‌در این حوزه بسیاری از نهادهای ذیربط که مسئولیت صیانت از اراضی ملی را برعهده دارند باید همکاری لازم را با سازمان ثبت اسناد و املاک داشته باشند ولی به نظرمی رسد در اجرای این قانون برخی از مسئولان نهادهای ذیربط استقبال خوبی تاکنون نشان نداده اند.
وی با بیان آنکه این قانون در برخی از شهرستان های مازندران بویژه کلاردشت به خوبی اجرا شده است ، ادامه داد :‌ از آنجایی این استان به علت برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند دریا ، جنگل ، کوه و جلگه از دیرباز تاکنون از تهدیداتی مانند پدیده زمین خواری ، دریا خواری و تصرف به اراضی ملی در امان نبوده بنابراین برای اجرای کامل این قانون باید همه نهادهای مسئول همکاری لازم را داشته باشند.
** مالکیت بخشی از اراضی متعلق به بنیاد علوی و مشکلات صدور سند مالکیت برای متقاضیان
مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت :‌ یکی از مهم ترین مشکلات صدور سند مالکیت به متقاضیان دراین استان متعلق بودن بخشی از اراضی به بنیاد علوی است.
بهادر افزود :‌ چنین وضعیتی سبب شده تا بسیاری از متقاضیان برای دریافت سند مالکیت دچار تاخیر شوند و امیدوارم نشستی که در پایان ماه جاری با حضور رئیس سازمان بنیاد مستضعفان خواهیم داشت این مشکلات حل شود.
** آرشیو الکترونیکی کردن تمامی پرونده ها تا پایان امسال
مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت :‌ تمامی پرونده های ثبت املاکی طبق سیاست های این سازمان تا پایان امسال آرشیو الکترونیکی می شوند و درپی چنین اقدامی دیگر نیاز به فراخوان پرونده ها نیست .
بهادر افزود : ‌هم اینک در مرکز این استان چنین اقدامی صورت گرفته و می توان گفت که حدود 98 هزار فقره پرونده آرشیو الکترونیکی شده است .
**وصول 270 میلیارد تومان مطالبات بانک ها
وی همچنین گفت :‌ سال گذشته حدود 270 میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی ، موسسه های مالی و اعتباری دراین استان وصول شد.
بهادر افزود :‌ امروز جایگاه اداره اجرایی اسناد رسمی در صیانت از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی از اهمیت والایی برخوردار بوده و خوشبختانه دراین حوزه اقدامات خوبی از سال های گذشته بویژه این دولت انجام گرفته است.
**رتبه دوم مازندران بعد از اصفهان در صدور رای قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت
به گفته مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران ، این استان در صدور رای قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت بعد از استان اصفهان رتبه دوم را کسب کرده است .
بهادر افزود :‌ از زمان اجرای این قانون تاکنون حدود 90 هزار برگ سند مالکیت برای متقاضیان صادر شده ضمن آنکه هم اکنون دست کم 215 هزار متقاضی نیز دراین سامانه قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت نام نویسی کرده اند.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی**انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.