به گزارش ایرنا ، بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان و تولید کنندگان گل و گیاه غرب مازندران این منطقه برخوردار از ظرفیت بالای بخش کشاورزی بویژه در تولید انواع گل و گیاه است و برای دستیابی آسان به صادرات گل و گیاه به بازارهای جهانی با توجه به وجود ظرفیت های مختلف حمل و نقل هوایی ، دریایی و زمینی، ضرورت احداث این پایانه در عباس آیاد مصوب شده است.
عملیات اجرایی این طرح ملی از سال 1384 درآئینی با حضور مسئولان کشوری ، استانی و محلی در زمینی به گستره حدود 22.5هکتار در منطقه اسبچین از توابع شهرستان عباس آباد غرب مازندران آغاز شد.
استقرار امکانات اداری ، سالن تجارت الکترونیک و حراج ، 184 دفترv.i.p ، نمایشگاه شیشه ای و دائمی ،‌ فضاهای آموزشی ،‌تحقیقاتی ، (دانشگاه مجازی ) ،‌بازار خرید و فروش ،‌ آزمایشگاه های مجهز و مدرن 9 سالنه ، قرنطینه گل و گیاه ، کنترل کیفی ، سردخانه های زیر صفر و بالای صفر ، سالن بسته بندی ، تخلیه و بارگیری ، امکانات رفاهی و رستوران ، بانک ، گمرک ، قرنطینه ، استاندارد ،‌بهداشت ، دامپزشکی ، اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و موسسه بذر و نهال از مهم ترین بخش و مشخصات این پایانه بوده است.
اگرچه مسئولان وقت در آئین عملیات اجرایی این طرح وعده دادند که باید ظرف 2 سال این پایانه ساخته و به بهره برداری برسد اما با گذر حدود 12 سال هنوز وعده ها محقق نشد و کماکان اجرای کامل این طرح در نیمه راه متوقف شده است.
نکته دیگر آنکه برای بررسی و شناخت مشکلات و موانع اجرای کامل این طرح ، نشست های متعددی با حضور مسئولان کشوری ،استانی و محلی در شهرستان عباس آباد محل اجرای این طرح برگزار و دراین نشست ها تصمیمات خوبی هم از سوی مسئولان ذیربط و سرمایه گذار برای رفع موانع اجرایی این طرح گرفته شد ولی طبق اظهار نظر سرمایه گذار این تصمیمات نتایج مطلوبی به همراه نداشت.
در همین حال شماری از مسئولان و تولیدکنندگان گل و گیاه با انتقاد از نبود نظارت پیوسته بر فرآیند عملیات اجرایی این طرح، بر لزوم شتاب بخشی بر ساخت و تکمیل آن تاکید دارند.
یکی از تولید کنندگان گل و گیاه در شهرستان تنکابن گفت :‌ ساخت این پایانه حسرتی است که پس از سال ها چشم انتظاری همچنان بر دل تولید کنندگان گل و گیاه باقی مانده است و هنوز چشم انتظار بهره برداری آن هستند.
علی پورشعبان افزود: مسئولان نهادهای ذیربط در دولت تدبیر و امید باید موضوع به بهره برداری نرسیدن این پایانه را به طور جدی پیگیری می کردند ولی وضعیت موجود نشان می دهد که دراین حوزه کوتاهی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بارها مسئولان نهادهای ذیربط در بازدیدهای پیوسته از این طرح در نشست های مختلف و حتی گفت و گوها با رسانه ها اعلام کردند که این طرح تا پایان این دولت به پایان می رسد اما هیچکدام از این وعده ها محقق نشد.
این تولید کننده گل و گیاه گفت :‌ فعالان این بخش اکنون به دلیل نبود پایانه مناسب مجبورند تولیدات خود را به شکل سنتی در کنار جاده ها بفروشند و این روش باعث از دست رفتن فرصت های کسب درآمد فردی و ملی می شود.
پورشعبان تاکید کرد که‌ ساخت این پایانه می تواند تحول چشمگیری در بخش های مختلف بویژه در زمینه درآمد پایدار و رفع مشکل اشتغالزایی ایجاد کند.
وی با اشاره به تولید حدود پنج میلیون اصله گل های گلدانی در غرب مازندران گفت: این منطقه در تولید گل های گلدانی خوشبختانه در کشور رتبه نخست را دارد که چنین تولیداتی بهره برداری این پایانه را ضروری می سازد.
خیرالله ابوالحسنی مدیر جهادکشاورزی عباس آباد نیز گفت: غرب مازندران و به طور کلی شمال ایران به دلیل داشتن خاک مرغوب و آب و هوای معتدل، منطقه ای بسیار مناسب برای تولید گل و گیاه زینتی است.
وی افزود: پرورش گیاهان زینتی در میان مردم بویژه در غرب مازندران طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مردم به صورت فردی و خانوادگی در کار تولید و پرورش گل و گیاه هستند.
ابوالحسنی با اشاره به اختصاص حدود 77 هکتار از اراضی منطقه به تولید گل و گیاهان زینتی گفت: سالانه مقادیر زیادی از این نوع محصولات در شهرستان تولید می شود که متاسفانه به علت نبود مراکز خرید و نمایشگاه گل و گیاه بیشتر سود حاصل از فروش این محصول به جیب دلالان می رود.
نماینده رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از خلف وعده سرمایه گذار نسبت به بهره برداری بموقع پایانه گل و گیاه شمال کشور در شهرستان عباس آباد تاکید کرد که مسئولان باید با این سرمایه گذار که به وعده خود عمل نکرده، برخورد کنند.
شمس الله شریعت نژاد اخیرا در نشست شورای اداری شهرستان عباس آباد گفت که سرمایه گذار این طرح ملی اولویت ها را رعایت نکرده و تسهیلات دریافتی را در بخش دیگری هزینه کرده است.
وی افزود :‌ با گذشت حدود 12 سال از آغاز کلنگ زنی ، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده برای این که سرمایه گذار بخشی از این تسهیلات بانکی را در بخش های دیگری هزینه کرده که چنین رویه ای بنوعی تخلف و تضییع حقوق تولید کنندگان و گلخانه داران گل و گیاه در این مناطق است.
وی اظهارداشت :‌ ‌نکته مهم تر این که سرمایه گذار با این که به تعهداتش عمل نکرده ، بدون اطلاع برای این پایانه سهام گرفته است و چنین رویه ای نیز خلاف قانون است.
فرماندار عباس آباد نیز گفت :‌ این طرح ملی طبق اسناد موجود قرار بود به مدت 2 سال ساخته و به بهره برداری برسد که متاسفانه چنین نشد.
حق الله کثیری افزود :‌ با بازدیدهای بعمل آمده و نشست های متعددی که با سرمایه گذار به منظور بررسی مشکلات و موانع اجرای کامل این طرح گذاشته شد یکی از مهم ترین مشکلات در این حوزه کمبود نقدینگی و در اختیار نداشتن سرمایه از سوی سرمایه گذار برای ادامه فعالیتش درساخت این پایانه بوده است.
فرماندار عباس آباد ، سوء مدیریت را از دیگر علت های راه اندازی نشدن این پایانه در این منطقه معرفی کرد و گفت :‌ اگر در روند ساخت این پایانه بدرستی مدیریت می شد یعنی به عبارتی در صورتی سرمایه گذار اولویت ها را رعایت می کرد به یقین امروز با چنین مشکلاتی مواجه نمی شد.
کثیری افزود : ‌اینکه گفته شود سرمایه گذار تسهیلات دریافتی را در جای دیگری هزینه کرده چنین گفتمان هایی صحیح نیست بلکه به نظرم سرمایه گذار این اعتبار را در ساخت این پایانه هزینه کرده ولی اولویت ها را رعایت نکرده است.
وی، تحریم های ظالمانه علیه نظام جمهوری اسلامی در دوره گذشته و در پی آن افزایش تورم و مشکلات اقتصادی را از دیگر علت های به بهره برداری نرسیدن این پایانه دراین منطقه معرفی کرد.
فرماندار عباس آباد تاکید کرد که نباید عملیات اجرایی این طرح متوقف شود بلکه باید همه مسئولان دستگاه های ذیربط برای اجرای کامل این طرح ملی همکاری ، هم افزایی و مشارکت لازم با سرمایه گذار آن داشته باشند.
کثیری اظهار امیدواری کرد که بزودی نشستی با حضور مسئولان استانی و محلی در محل اجرای این طرح برگزار و برای رفع موانع و مشکلات ساخت این پایانه تصمیمات خوبی هم گرفته می شود.
سرمایه گذار و مجری طرح ملی پایانه صادراتی گل و گیاه ، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی شهرستان عباس آباد با ارسال جوابیه ای علاوه بر تشریح وضعیت موجود پایانه گل و گیاه، اظهار نظر نماینده غرب مازندران نسبت به انحراف استفاده از تسهیلات بانکی دراجرای این طرح طبق اسناد موجود رد کرد.
یعقوب خواجوند عابدینی در این جوابیه نوشت : عملیات اجرایی این طرح از سال 1384 با حضور وزیر وقت بازرگانی آغاز شد و طبق وعده های داده شده در آئین کلنگ زنی این طرح قرار بود به مدت 2 سال به بهره برداری برسد که متاسفانه بنا به دلایلی اجرای کامل این طرح دچار تاخیر شد.
وی ، فراهم نبودن زیرساخت ها ، عدم تخصیص بموقع تسهیلات بانکی ، کم توجهی و عدم حمایت مسئولان از سرمایه گذار و در پی آن نداشتن امنیت سرمایه گذاری را از علت های اساسی تاخیر در ساخت این پایانه در این منطقه برشمرد.
این سرمایه گذار در این جوابیه خاطر نشان کرد که به عنوان نمونه از سال 1387طبق مصوبه شورای عالی اشتغال مازندران قرار بود حدود 610 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک عامل برای اجرای این طرح پرداخت شود که تا به امروز 250 میلیارد ریال آن پرداخت نشده است.
در این جوابیه آمده است: نکته مهم تر آنکه براساس ضوابط بانک مرکزی در بسته سیاستی و نظارتی اجرای طرح های اشتغالزا، کارآفرینی و کشاورزی میزان تسهیلاتی که به این دسته ازمتقاضیان واجد شرائط تعلق می گیرد باید با سود حدود 10 درصد محاسبه شود درحالی که بانک در اقدامی مغایر با این ضوابط ، سود دوران مشارکت را تا حدود 22 درصد افزایش و محاسبه کرده است.
خواجه وند عابدینی در این جوابیه با تکذیب ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر سرمایه گذاری تسهیلات این پروژه در جای دیگر ، گفت : بی انصافی است که گفته می شود سرمایه گذار این طرح در ساخت این پایانه مرتکب خلاف شده و بخشی از تسهیلات دریافتی را در جای دیگری مصرف کرده است طبق اسناد موجود حدود 800 میلیارد ریال برای اجرای این طرح ملی جزو آورده شخصی سرمایه گذار بوده است.
این سرمایه گذار میزان پیشرفت فیزیکی ساخت این پایانه را حدود 75 درصد اعلام کرد و ادامه داد :‌ از 2 سال پیش تاکنون مرحله نخست عملیات اجرایی این طرح به پایان رسیده به گونه ای که نخستین محموله 80 تنی محصولات جالیزی نیز دربهمن ماه سال گذشته از این پایانه به روسیه صادر شد.
وی در این جوابیه با بیان آنکه امنیت سرمایه گذاری در کشور در سایه همگرایی ، هم افزایی و همراهی مسئولان فراهم می شود ،‌ برای رفع موانع و مشکلات موجود بهره برداری از این پایانه از مسئولان ذیربط به ویژه استاندارمازندران و نماینده مردم شهرستان عباس آباد در مجلس شورای اسلامی خواستار نشستی در این زمینه شد.
به اعتقاد این سرمایه گذار با بهره برداری این پایانه می وان برای دست کم 200 نفر از جوانان بیکار این منطقه شغل ایجاد کرد.
استان مازندران در تولید درخت و درختچه های زینتی مقام نخست و در تولید گل های زینتی مقام دوم کشور را دارد و حدود 90 درصد تولید گل های گلخانه ای و زینتی مازندران در غرب استان تولید می شود.
طبق آمار منابع رسمی، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز تولید می شود که به گفته مسوولان بین پنج تا هفت درصد گل و گیاه تولیدی این استان صادراتی است.
آمارها نشان می دهد که حدود 12 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران به ضایعات تبدیل می شود که نبود سامانه مناسب حمل و نقل، بسته بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف، نبود نمایشگاه دایم، نبود هماهنگی های بین بخشی، ضعف تشکیلاتی اتحادیه گل و گیاه زینتی، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادرکنندگان از فنون بازاریابی بین المللی از جمله دلایل آن است.
16 درصد گل و گیاه کشور یعنی سالانه 160 میلیون شاخه و اصله و گلدان گل در 600 هکتار فضای بسته گلخانه ای و باز در استان مازندران تولید می شود
خبرنگار:‌مهراب زکی پور **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7078 / 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.