به گزارش ایرنا سیدعلی قاسمی روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مازندران که با حضور استاندار برگزار شد، جمعیت دانش آموزی این استان را یک هفتم جمعیت استان برشمرد و افزود: در سایه توجهات مجریان امر به مساله آموزش و پرورش و المیپادهای علمی از 7 قبولی سال 93 در استان مازندران به 12 قبولی در سال 96 در مرحله نهایی رسیده ایم.
وی افزود:آینده هر نظام در گرو شکوفایی علمی استعدادهای جوان هر کشور است و وزارت آموزش و پرورش به دنبال شناسایی دانش آموزان و دانش پژوهان جوان و مستعد، حمایت، تقویت و راهنمایی آنها به منظور بهبود سطح دانش آموزان را در دستور کار خود دارد.
قاسمی گفت: این مساله با تولیت مرکز ملی استعدادهای درخشان و در قالب عملیات چند مرحله ای در استان ها پیگیری می شود و المپیادهای علمی در رشته های ریاضی، فیزیک، ادبی و کامپیوتر، شیمی، زیست شناسی، نجوم و سلول های بنیادی به عنوان یکی از محورهای بروز نخبگی و شناسایی استعدادهای برتر از جمله اقدامات در این راستاست
وی تاکید کرد:گام های قابل توجه آموزش و پرورش مازندران در این بخش ترغیب و تشویق دانش آموزان جهت شرکت در المپیاد، تشکیل کلاس های مقدماتی با محوریت مدارس استعدادهای درخشان با دعوت از اساتید صاحب نظر کشوری، شناسایی استعدادها و ظرفیت ها بویژه بعد از اعلام قبولی شدگان مرحله اول و تشکیل کلاس های پیشرفته و فشرده در 3 سال گذشته با تامین منابع استانی جهت آماده سازی دانش آموزان مستعد بوده است.
وی استمرار فعالیت های مربوطه به المپیاد با بازنگری و اصلاح، هدف گذاری کمی برای توسعه مشارکت در المپیادهای علمی ذکرشده و پیگیری تاسیس باشگاه دانش پژوهان استانی را نیز از اقدامات در حال پیگیری این اداره کل برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران عضویت صاحبان مدال در بنیاد علمی نخبگان و بهره مندی از فرصت های آن و قبولی صاحبان مدال طلا در دانشگاه مورد علاقه بدون کنکور را از مزایای المپیادهای علمی جهت تشویق دانش آموزان عنوان کرد.
***مازندران جزو 7 استان برتر کشور در زمینه فعالیت آزمایشگاه های نانو است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران نیز تعداد پژوهشسراهای این استان در سال 92 را 15 واحد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تمامی شهرستان ها و مناطق استان به جز منطقه دودانگه دارای پژوهشسرا هستند که هریک از این پژوهشسراها نیز دارای آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی می باشند.
اسفندیار نظری فعالیت آزمایشگاه پلاسما در شهرستان نکا به عنوان دومین آزمایشگاه دانش آموزی پلاسما در خاورمیانه را از افتخارات این استان برشمرد و افزود: کسب رتبه سوم کشوری در المپیاد نانو و جشنواره زیست فناوری، رتبه های برتر کشوری در مسابقات جهانی شناخت مغز و سلولهای بنیادین و رتبه های برتر جهانی در رشته رباتیک در کشورهای مکزیک، چین و ترکیه نیز از دیگر افتخارات جمعیت دانش آموزی این استان است.
وی خواستار اختصاص درصدی از اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی استان به پزوهشسراها شد و تصریح کرد: جهت تکمیل آزمایشگاه های مازندران از جمله پلاسمای نکا و خرید تجهیزات برای پژوهشسراهای مناطق محروم 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
***مازندران 31 پژوهشسرای دانش آموزی دارد
استاندار مازندران نیز در این جلسه گفت: این استان در بین استان های کشور در المپیادهای علمی پیشرو است.
ربیع فلاح افزود: مازندران 31 پژوهشسرا دارد و از آزمایشگاه هایی برخوردار است که برخی بر اثر استعدادهای محلی و تعدادی نیز با هدفگذاری قبلی رشد کرده اند.
وی آموزش و پرورش را بستر کارهای علمی برشمرد و تاکیدکرد: باید زمینه های ظرفیتی دیگر در استان براساس نیازها جهت راه اندازی آزمایشگاه ها بررسی شده و تنها به اقتضائات اکتفا نکنیم.
استاندار گفت: در بخش غناسازی سرمایه های فرهنگی آموزش و پرورش نیز باید توجه داشت که این بخش مختص و محدود به فیلم های آموزشی نیست و عوامل متعددی در این ارتباط موثرند و نیازمند برگزاری جلسات تخصصی بیشتری در این زمینه هستیم.
جلسه شورای آموزش و پرورش به منظور بررسی اساسنامه پژوهشسراهای دانش آموزی استان مازندران و طرح غنابخشی سرمایه های فرهنگی آموزش و پرورش این استان و تبیین عملکردهای معاونت های این نهاد برگزار شد.
خبرنگار: فاطمه رحمتی***انتشاردهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/3009
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.