عباس مهدوی/چند سال پیش حادثه آتش سوزی باعث غرق شدن کشتی تجاری متعلق به شرکت ملی نفت شد و در ساحل به گل نشست.

این کشتی سوخته در ساحل شبه جزیره میانکاله به یک جاذبه برای منطقه تبدیل شد و حتی در تبلیغات هتل مروارید صدرا که نزدیک به ساحل امیراباد است جای گرفته است.
این کشتی هرچند تاریخی نبود,اما یادآور کشتی یونانی به گل نشسته ساحل کیش برای گردشگران بود.

با الناز شاکردوست معروف شد

این کشتی که چندی پیش نزدیک بود جان الناز شاکردوست را بگیرد با این ستاره سینما شناخته تر شد.
الناز شاکردوست بازیگر سینما در فیلم سینمایی «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی است، در جریان ضبط سکانسی از این فیلم که قرار بود در آن صحنه غرق شدن شخصیت زن فیلم با نام بهار با بازی او ضبط شود، نزدیک بود در دریا غرق شود.
شاکردوست گفته:این اتفاق به این صورت بود که ما صحنه فیلمبرداری‌مان یعنی لوکیشن ما کنار دریا، نزدیک یک کشتی به گل نشسته‌ به نام میانکاله بود. آن روز قرار بود ما صحنه خودکشی دختر فیلم به نام بهار را بگیریم که نقشش را من بازی می‌کنم. بعد از این که در سکانسی دعوای سختی با پدرم یعنی کسی که نقش پدرم را بازی می‌کند، داشتم، قرار بود به دریا رفته و در دریا آنقدر پیش بروم تا جایی که کسی من را نبیند.
در انتها هم به سمت راست بروم؛ یعنی آن جایی که این کشتی به گل نشسته و نتیجه اینکه از دید دوربین مخفی بمانم. اما هیچ کدام ما نمی‌دانستیم این کشتی به گل نشسته در انتهای پاشنه خودش پروانه‌ای دارد که این پروانه هنوز کار می‌کند و باعث می‌شود که آب در گرداب جمع بشود، هر چیزی را که نزدیکش می‌شود ببلعد و تاکنون چهار نفر پیش از این، به همین شکل غرق شدند.
خوشحالم که تونل مرگ را تجربه کردم در همین لحظه نردبان سپید رنگی سمت من انداخته شد و باید اعتراف کنم، من فکر کردم این همان مرگ است اما ماجرا طور دیگری بود؛ یک زن و مرد ترکمن در این کشتی به گل نشسته زندگی می‌کردند یعنی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اسلامی آنها را در این کشتی گذاشته تا از کشتی مراقبت کنند، چرا که آهن‌هایی که در این کشتی است اهمیت دارد و این زن و مرد با حقوق ماهی دویست هزار تومان از این کشتی مراقبت می‌کنند.
این زن و مرد ترکمن از صدای داد و بی داد عوامل ماجرا را فهمیده بودند و این نردبان را سمت من پرت کردند، البته من از سرمای زیاد، از هوش رفته بودم و حتی مرد ترکمن به گفته خودش می‌گوید احتمال دادم کتفت در برود اما خودم را قانع کردم که جانت مهم‌تر است. من بعد از اینکه به هوش آمدم در کشتی بودم.

مزایده جاذبه میانکاله

حالا پس از گذشت چند سال و تبدیل شدن این کشتی به جاذبه میانکاله ,فرماندار بهشهر از فروش این غول اهنی جذاب خبر می دهد.
سید خالق سجادی فرماندار بهشهر اظهار داشت: این کشتی متعلق به شرکت نفتی بوده است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط این شرکت در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفت.
سجادی بر عدم دخالت فرمانداری در مزایده کشتی به‌گل‌نشسته میانکاله تأکید کرد و افزود: فرمانداری هیچ دخالتی در مزایده کشتی به‌گل‌نشسته در میانکاله ندارد.
وی گفت: تلاش داشتیم تا از ظرفیت زیبا در دریای خزر و در حاشیه میانکاله برای رونق گردشگری استفاده کنیم و همچون کشتی کیش شاهد رونق گردشگری باشیم که با رفتن و به مزایده گذاشتن این کشتی، این امر محقق نشد.

درفرصت سوزی استادیم

باورکنید استاداز دست دادن فرصت های گردشگری هستیم.
در دنیایی که محل چسباندن ادامس به دیوارو کانال فاضلاب شهری به جاذبه گرشگری تبدیل می شود,ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم .
البته از کشور متکی به نفت و گاز که خیال مدیرانش از بابت کسب درامد راحت است شاید بیش از این نباید انتظار داشت.

در حالی که مضحک ترین مکانها و موضوعات در بسیاری از کشورهای دنیا به جاذبه ای برای درامد از گردشگران مبدل می شود ,اینجا در شمال ایران و دریکی از زیباترین نقاط دنیا یکی از جاذبه های زیبای سالهای اخیر نابود می شود.
گویا مسولان از بین بردن این اثر منتظر بودند تا تکه های اهن به جای مانده این کشتی به گل نشسته و سوخته خدای ناکرده حیف و میل نشود و تمام و کمال به بیت المال بازگردد.

کشتی به گل نشسته میانکاله به مدد عکس های یادگاری گردشگران به مکان جذابی مبدل شده بود که اگر در اینترنت جستجو کنید می توانید شادابی گردشگران را در جوار این غول اهنی نظاره کنید.

کشتی که تاریخی نبود,اما حضورش در کنار ساحل و غروب های زیبایش موجب شده بود تا گردشگرانی که به میانکاله می امدند حتما سری هم به این کشتی به ماسه نشسته بزنند و عکس های یادگاری با ان بگیرند.

کشتی میانکاله قدمت کشتی یونانی کیش را نداشت اما حس خوشی داشت که برای گردشگران شرق مازندران و طبیعت بکر میانکاله جذاب بود.

نمی دانیم فروش قطعات یک کشتی سوخته و زنگ زده چقدر در این مزایده سوداور بوده ,اما می دانیم می شد با بازسازی ان سالهای متمادی پذیرای گردشگران بود و درامد بسیاری کسب کرد.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 686163
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.