دلاور حیدر پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با هوشیاری کارشناسان مراکز خرید 42تن از دانه روغنی مخلوط شده با دانه های روغنی وارداتی در محل مرکز خرید تضمینی بهشهر ضبط و ثبت شده است، افزود: امسال یک هزارو 700تن دانه روغنی کلزا از طریق بندر امیر آباد وارد استان شده است.
وی تصریح کرد: سود آوری حدود یک هزارو 500تومانی در هر کیلو گرم کلزا بین خرید تضمینی دانه روغنی و قیمت تمام شده وارداتی این محصول عامل سوء استفاده شده است.
وی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا قاچاق محسوب نمی شود، اظهار داشت: با توجه به نیاز 90 درصدی دانه روغنی کلزا از سوی کارخانجات روغن کشی کشور ، نظارت بر واردات و تحویل این محصول به کارخانجات از سوی سازمان های نظارتی به ویژه بازرسی ضروری است.
وی تضریح کرد: از آنجایی که حدود 85 درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است ، وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قائل شده است.
حیدر پور گفت: دولت تدبیر و امید برای گسترش زراعت کلزا و سویا بسته های حمایتی را تعریف کرده است که با استقبال کشاورزان سطح زیر کشت این محصولات استراتژیک افزایش چشم گیری یافته است.
وی سطح زیر کشت کلزا استان مازندران در سال جاری را 12 هزار و 600 هکتار اعلام کرد و گفت: این مقدار نسبت به سال 92 که حدود چهار هزار هکتار بوده است ، سه برابر شد .
وی پرداخت یارانه به بذر گواهی شده ،تسهیلات با نرخ سود بانکی 12 درصد ،بیمه رایگان برای اراضی کلزا کاری شده ،کمک بلاعوض 75 میلیون ریالی برای خرید ماشین کشت خطی کار و کمک نقدی بلاعوض برای خرید علف کش ها را از حمایت های دولت برشمرد.
به گزارش خبرنگا ایرنا فرمانده انتظامی شهرستان بهشهرهفته پیش در گزارشی از توقیف 3 دستگاه کامیون حامل 42 تن دانه روغنی کلزا به ارزش تقریبی بیش از یک میلیارد ریال خبر داده بود.
استان مازندران 460 هزار هکتار زمین های مرغوب کشاورزی دارد که بعد از برداشت برنج و گندم ، بخشی از آنها به کشت کلزا اختصاص می یابد.
کشت کلزا در مازندران به صورت پائیزه و در ماههای مهر و آبان انجام می شود و زمان برداشت آن هم اردیبهشت ماه سال بعد است که تا اواخر خرداد به درازا می کشد.
امسال قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافت و دولت هر کیلوگرم دانه روغنی را به قیمت تضمینی 2 هزارو 783 تومان خریداری می کند.
آمار رسمی نشانگر وابستگی 90 درصدی کارخانجات روغن کشی کشورمان به دانه های روغنی وارداتی است.
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.