محمدابراهیم یخکشی روز جمعه پس از بازدید از سد هراز به خبرنگار ایرنا گفت : کار ساخت سد هراز در سه سال گذشته با توجه جدی دولت تدبیر و امید با سرعت بیشتری همراه بوده و در این مدت با اختصاص بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار ملی بیش از 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد و شبکه های پائین دست را بیش از 200 میلیارد تومان اعلام کرد.
یخکشی گفت : برای سال جاری حدود 11 میلیارد تومان از محل ردیف بودجه و 40 میلیارد تومان از محل خرید اوراق اعتبار برای تکمیل سد پیش بینی شده است .
** دغدغه امحای دپوی زباله در بالا دست سد
مدیر عامل شرکت آب منطقه مازندران با بیان اینکه تعیین تکلیف در خصوص تخلیه و یا ساماندهی محل دپوی زباله شهر آمل در محل بالا دست سد هراز یکی از دغدغه های مهم و تاثیرگذار در روند اجرای سد در آینده است، گفت : با انتخاب مشاور جدید ، امحای بدون خسارت بالای زیست محیطی در حال بررسی است که بزودی اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ساخت جاده جایگزین در مسیر بالا دست سد هراز آمل از دیگر طرح های مهمی است که همزمان با اجرای مراحل سد هراز در حال اجراست ، افزود : خوشبختانه جاده جایگزین هم اکنون براساس جانمایی های قبلی که وزارت راه مشخص کرده درحال انجام است و تاکنون بیش از 10 درصد پیشرفت کاری داشته است.
** مهار 25 درصد آب های سطحی مازندران با تکمیل ساخت سدهراز
یخکشی با اشاره به اینکه با وجود چندین سد فعال در مازندران، اکنون کمتر از 10 درصد از آب های سطحی مازندران مهار می شود، گفت : سد هراز به تنهایی بیش از 14 درصد آب های سطحی مازندران را مهار خواهد کرد.
سد مخزنی هرازآمل از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 150 متر طول تاج سد و 373 متر طول تاج سد به ظرفیت 230 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه بزرگ هراز درحال ساخت است.
تولید 2 واحد نیروگاهی به ظرفیت 25 مگاوات برق و تامین آب مورد نیاز 98 هزار هکتار زمین های کشاورزی و تامین آب شرب مورد نیاز یک میلیون و 200 هزار خانوار پنج شهرستان مرکزی مازندران با بهره برداری از سد هراز امکان پذیر خواهد شد.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.