مدیر شبکه دامپزشکی نوشهر روز دوشنبه به ایرنا گفت : سمپاشی مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو و مبارزه با انگل های خارجی (کنه) است.
مهدی اسلامی تصریح کرد: در این راستا با فعالیت هشت تیم از سیزدهم خردادماه تاکنون در 52 روستای در بخش کجور عملیات سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام به صورت رایگان انجام شده است.
وی گفت: تاکنون بیش از 150هزار مترمربع از جایگاه های نگهداری دام و بدن 15 هزار 255 راس گاو و 72 هزار 726 راس گوسفند سم پاشی شده و مابقی جایگاه ها و دام ها نیز تا چند روز آینده انجام خواهد رفت.
اسلامی با اشاره به نقش مهم کنترل بیماری تب کنگو با سمپاشی افزود: اداره کل دامپزشکی مازندران اعتبارات ویژه ای را برای تهیه سم در نظر گرفته است که با همکاری جهاد کشاورزی این عملیات به طور کامل در شهرستان نوشهر اجرایی خواهد شد.
مدیر شبکه دامپزشکی چالوس و کلاردشت نیز به ایرنا گفت: سم پاشی جایگاه ها و روی بدن دام در شهرستان های چالوس و کلاردشت برای پیشگیری از بیماری تب کنگو توسط پنج اکیپ به صورت رایگان در حال انجام است.
علی صفر رضوی زاده تصریح کرد:‌ تاکنون عملیات سم پاشی حدود 110 هزار متر مربع جایگاه دام و روی بدن 10 هزار و 472 راس دام سنگین و 30 هزار 117 راس سبک در 37 روستای شهرستان های چالوس و کلاردشت علیه بیماری تب کریمه کنگو انجام شده و بقیه نیز ادامه دارد.
وی از مردم خواست علاوه بر تهیه فرآورده های گوشتی از مراکز مجاز که روی آن برچسب دامپزشکی نصب شده در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام خارج از کشتارگاه و عرضه آن در مراکز عرضه و قصابی ها مورد را به دامپزشکی برای بررسی موضوع و پیشگیری از شیوع بیماری 'تب کریمه کنگو' گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899/1295/ 1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.