به گزارش خبرآنلاین منطقه مازندران، دلاور حیدرپور اظهار کرد: دو ماهه امسال 30.7 هزارتن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 48 میلیون و 598 هزار و 657 دلار از گمرکات مازندران به بازارهای هدف صادر شده است.

وی ادامه داد: صـادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند فرآوده‌های لبنی، کیوی، گل و گیاه، سیب‌زمینی، کلم و سبزی،کنسانتره، رب گوجه فرنگی، سایر مواد غذایی و فراورده‌های گوشتی در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: رویکرد غیرحرفه‌ای برخی تجار ایرانی در مواجه با بازارهای جدید ونگاه کوتاه مدت صاحبان کسب و کار و صادرکنندگان و رقابت منفی و مخرب فعالان حوزه صادرات در بازار هدف سبب روند نزولی صادرات محصولات کشاورزی شده است.
حیدرپور با بیان اینکه وجود موانع بازدارنده در راستای توسعه تجارت مانند تعرفه‌های زیاد و متنوع گمرکی و طولانی بودن مراحل بوروکراسی صادرات و واردات کالا و ضعف سیستم بانکی در برقراری و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی و عدم برخورداری از استراتژی صادراتی و برنامه مدون از دیگر دلایل کاهش صادرات بوده است، گفت: فقدان پوشش مناسب خطرات بازار از سوی بیمه‌ها، تعدد مراکز تصمیم ‌گیر و موانع مربوط به بخش خصوصی و حوزه بنگاه‌ها و ضعف ساختاری برای هدایت تجار، صنعت‌گران و صادرکنندگان خدمات فنی سبب شده صادرات محصولات کشاورزی کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: اعمال مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان، تغییر قوانین و تعرفه‌ها در گمرک کشورهای هدف، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مشکلات زیرساخت‌ها در کشور و پایین بودن دانش فنی صادرکنندگان از فیزیولوژی پس از برداشت محصولات کشاورزی از دیگر دلایل کاهش صادرات بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: روند صادرات محصولات کشاورزی در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارای نواقص متعددی است که برای جهانی شدن و رقابت با این کشورها، باید دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر بستر سازی‌های لازم را انجام دهند تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند صادرات کشور را به نقطه مطلوب برسانند.
حیدرپور اظهارکرد: عراق، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و امارات از کشورهای هدف برای صادرات فراورده‌های لبنی، ازبکستان و روسیه کشور هدف صادرات کیوی و به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و ارمنستان گل وگیاه صادر شده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 672177
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.