مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر ماهیّت این بیماری را بسیار خطرناک برشمرد و بر آموزش به عنوان راه حل اساسی در پیشگیری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بهشهر، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر در جلسه کارگروه سلامت و امنیّت غذایی که با حضور دهیاران روستاهای بخش یانه سر در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در ایران نخستین فرد مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال 1378 تشخیص داده شد و تا سال 95 یک هزار و 184 مورد در ایران و 9 مورد در مازندران به این بیماری مبتلا شدند که 173 مورد یعنی حدود 20 درصد در کشور و  4 مورد یعنی حدود 50 درصد در مازندران به مرگ منجر شد.

محمد تقی صالح طبری گفت: در سال جاری 2 مورد از نوشهر، یک مورد از کلاردشت و یک مورد از سوادکوه مبتلا شدند و 6 مورد مشکوک به این بیماری هستند. وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان  یک بیماری ویروسی  میان انسان و دام مشترک است و معمولا در دام های مبتلا به این بیماری هیچ عارضه ای مشاهده نمی شود و با اتصال کنه ها به دام و یا ذبح غیربهداشتی دام ها، بیماری به انسان انتقال می یابد. مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر با بیان اینکه بخشی از تولید گوشت و محصولات لبنی بر عهده دامداران است، افزود: علاوه بر تضمین سلامت دامداران بایست به سلامت مصرف کنندگان این محصولات نیز توجه شود. صالح طبری ماهیّت این بیماری را بسیار خطرناک برشمرد و بر آموزش به عنوان راه حل اساسی در پیش گیری و بر ساخت استخر ضد کنه، سم پاشی دام ها و اصطبل ها تاکید کرد. معاون فنی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو به طور متوسط 30 درصد مرگ و میر را به دنبال دارد، گفت: این بیماری در صورت شرایط مساعد به بیماری بومی، منطقه ای تبدیل می شود و مازندران یکی از 5 استان مورد توجه  بیماری تب کریمه کنگو است. لطفی در ادامه دامداران، قصابان و کارگران کشتارگاه را گروه های در معرض خطر این بیماری اعلام کرد و افزود: در صورت بستری شدن یک فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان، 90 درصد انرژی و پتانسیل بیمارستان صرف این بیمار و کنترل و حساسیت های این بیماری می شود. وی گزش کنه ای از گونه هیالوما، لاشه حیوانات، خون و ترشحات حیوان آلوده را از راه های انتقال این بیماری برشمرد و بر رعایت اصول صحیح کشتار و بر پرهیز از تماس با گوشت گرم تاکید کرد. معاون فنی بهداشت ودرمان شهرستان بهشهر بیان کرد: ایران در منطقه حسّاس تب کریمه کنگو قرار دارد و استان سیستان و بلوچستان طی سال های 1378 تا 1395 با 730 مورد رتبه نخست مرگ و میر مبتلایان به این بیماری دارد. لطفی ورود دام های آلوده ی زنده غیرمجاز از مرزها، کافی نبودن پست های قرنطینه، بافت غیربهداشتی دامداری های سنتی روستایی و حاشیه ی شهرها، نگهداری دام های آلوده در مناطق مسکونی بویژه حاشیه شهرها، کشتار غیر مجاز و غیربهداشتی دامی، روش ذبح دام بدون رعایت احتیاطات استاندارد و حفاظت فردی، کافی نبودن کشتارگاه های صنعتی بهداشتی و عدم نظارت جدی بر کشتارگاه ها را از عوامل اصلی شیوع این بیماری مطرح کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.