‎به گزارش خبرزگزاری خبرانلاین از بابل ، ‎دکتر عابدی گفت : روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیره ، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

‎وی گفت: در زمان روز ‌داری ، با ایجاد گرسنگی بدن برای تامین سوخت و ساز خود به سمت استفاده از چربی های ذخیره شده که عمدتا تجمع آنها در بدن مضر است ، پیش می رود و از بین رفتن این چربی‌ها قطعا نقش بسزایی در سلامت بدن خواهد داشت.

‎وی ادامه داد: زمانی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای بدن مفید خواهد بود که فرد طی مدت روز ‌داری ، گرسنگی را احساس کند و قطعا در صورت گرسنه شدن ، بدن از ذخایر چربی برای سوخت و ساز استفاده خواهد کرد. متاسفانه برخی افراد برای پیشگیری از گرسنگی در طول مدت روزه ‌داری حجم بسیاری غذا را در طول فاصله افطار تا سحر مصرف می کنند که این مسئله موجب می‌شود روزه داری نتواند کمکی به دستگاه گوارش آنها کند.

دکتر عابدی اظهار داشت :مصرف حجم بالای مواد غذایی می‌تواند به ارگان‌های مختلف و دستگاه گوارش بدن از جمله کبد آسیب وارد کند .

وی بیان داشت : توصیه میشود افراد در ماه رمضان از مصرف غذاهای پرحجم و پر کالری خودداری کرده و میزان مصرف غذای خود را متناسب انتخاب کنند و اجازه دهند بدن در طول روزه ‌داری گرسنگی را تجربه کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی با اشاره به اینکه تئوری رابطه مستقیم روزه داری و ایجاد زخم معده امری اثبات نشده است ، گفت: آنرا دستاویز معافیت روزه داری نکنیم. گرسنگی پیوسته به اندازه یک روزه داری معمولی نمی تواند عامل ایجاد بیماری باشد یا موجب بروز زخم معده و زخم اثنی عشر شود.

وی با ذکر این نکته که روزه داری موجب بروز زخم معده نمی شود بیان داشت: روزه داری برای تمام افرادی که دچار بیماری های دستگاه گوارش هستند، نتیجه یکسانی ندارد؛ یعنی همان طور که ممکن است روزه گرفتن به گروهی از افراد توصیه نشود برای برخی دیگر می تواند مفید هم باشد.

این فوق تخصص گفت: افرادی که مبتلا به بیماری های فعال گوارشی مانند زخم های فعال اثنی عشر و معده بهتر هستند براساس نظر پزشک معالج مدتی روزه نگیرد تا مرحله حاد بیماری طی گردد. زخم های اثنی عشر برخلاف زخم های معده با گرسنگی بدتر خواهد شد و به همین دلیل به بیمارانی که دچار زخم اثنی عشر هستند و پزشک این مساله را تائید کرده و هنوز هم بیماری شان فعال است و بهبود حاصل نشده، توصیه می کنیم روزه نگیرند.

وی گفت: ریفلاکس یکی از بیماری های شایع گوارشی است که تغذیه و چگونگی غذا خوردن تاثیر زیادی بر آن می گذارد. در شرایط عادی به بیمارانی که دچار این بیماری هستند توصیه می شود حجم غذای مصرفی شان را کاهش دهند و تعداد وعده ها را بیشتر کنند اما در ماه رمضان چنین چیزی امکان پذیر نیست و تنظیم کردن آن دشوار خواهد بود؛ بویژه هنگام سحر که فرد از خواب بیدار می شود، مقدار به نسبت زیادی غذا می خورد و مایعات می نوشد و بعد هم بلافاصله می خوابد.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی توصیه کرد : کنترل کردن این شرایط کمی سخت خواهد بود، توصیه می شود بعد از خوردن وعده سحر نخوابید یا اگر می خواهید حتما بخوابید و استراحت کنید در حالت نیمه نشسته باشید. همچنین مایعات مورد نیاز خوب است که در فاصله میان افطار تا سحر بنوشید، نه این که فقط هنگام سحر. در زمان افطار کمی از مواد غذایی بخورید؛ ولی یکی دو ساعت بعد از آن، غذای اصلی تان را مصرف کنند تا یکدفعه میزان زیادی آب و مایعات استفاده نشود.

دکتر عابدی با اشاره به اینکه افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند روزه داری به نفع شان است اضافه کرد : این افراد زمانی که غذا مصرف می کنند، شرایط بدتری خواهند داشت و به همین دلیل روزه داری برای این بیماران منعی ندارد؛ پس آنها می توانند براساس تشخیص پزشک روزه بگیرند.

وی ادامه داد: شرایط برای بیمارانی که به بیماری های التهابی روده (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) دچار هستند، تفاوت دارد و به این افراد توصیه می شود در صورتی که بیماری شان هنوز فعال است و در حال درمان هستند، تا حد امکان روزه نگیرند.

دکتر عابدی گفت: این روزها بیماری کبد چرب هم خیلی شایع شده و افراد زیادی را درگیر کرده است که روزه داری برای این بیماران هم مفید خواهد بود. همیشه به این افراد توصیه می شود رژیم بگیرند و وزن شان را کاهش دهند و در نتیجه روزه داری برای آنها مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

وی با ذکر این نکته که مصرف نکردن آب و مایعات در طول روز می تواند موجب تشدید یبوست هم بشود ، بیان داشت : یبوست هنگام روزه داری بدتر می شود و به همین دلیل باید به فکر پیشگیری از بروز آن باشیم؛ بنابراین توصیه می شود در فاصله میان افطار تا سحر از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها و سبزی ها و همچنین مایعات به مقدار کافی استفاده کنید.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی توصیه کرد : مصرف میوه های مختلف مانند زردآلو، آلبالو و گلابی می تواند موثر باشد؛ ولی میوه هایی مانند موز و سیبی که پوست آن گرفته شده است، باعث یبوست می شود.همچنین خوب است انجیر خشک، زردآلوی خشک شده، کشمش یا خرمای خشک را داخل آب بیندازید و بگذارید یکی دو روز داخل آب بماند. پس از آن، مصرف این ترکیب می تواند به بهبود یبوست کمک کند.

دکتر عابدی اظهار داشت: در طول ماه مبارک رمضان مصرف مقدار کافی آب و مایعات را فراموش نکنید و تا جایی که ممکن است از میوه ها و سبزی ها نیز استفاده کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف مواد غذایی چرب و سنگین پرهیز کنید. استفاده از موادی مانند خرما بجای شیرنی جات مصنوعی مثل زولبیا بامیه که هم انرژی خوبی دارد و هم حاوی فیبر است، می تواند مفید باشد؛

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 669009
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.