این روزنامه نوشت : امام جمعه محترم شهر چهار هزار خانواری گتاب بابل در خطبه نماز جمعه این شهر از دولت به خاطر سند 2030 انتقاد و اعلام کرد حاضر است با مدافعان این سند به مناظره بنشیند.
پس از سخنان امام جمعه بلافاصله برخی از موافقان سند از جمله یک حقوقدان، آمادگی خویش را برای مناظره اعلام نمود، ساعتی از این اعلام آمادگی سپری نشده بود که دفتر امام جمعه طی بیانیه ای که در فضای مجازی انتشار یافت اعلام نمود: با در نظر گرفتن جایگاه عبادی و سیاسی و فرهنگی این نهاد مقدس (نمازجمعه) و نیز با درنظر گرفتن جایگاه امام جمعه، امام جمعه محترم صیانت از این جایگاه را واجب می داند به همین خاطر ایشان فقط حاضرند با وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مناظره نمایند و برخی متقاضیان محترم را جهت مناظره به روحانیون معظم یا دانشگاهیان محترم حاضر در شهر گتاب که حضوری عالمانه دارند ارجاع می دهیم.
در مورد این رفتار امام جمعه جوان، این نکته را می توان متصور شد : چون در اکثر جلسات و منابر، جناب امام جمعه متکلم وحده بوده و شرایط و فرصتی برای بیان نظرات منتقدان احتمالی فراهم نمی گردد و یا منتقدان طرح نظرات خویش را در چنین جلساتی بی حاصل می دانند بنابراین از طرح آنها خودداری می کنند، شاید جناب امام جمعه پنداشتند که این مرتبه هم مثل گذشته احدی برای مناظره اعلام آمادگی نمی کند.
حال که برخلاف انتظار امام جمعه تعدادی اهل خرد و اندیشه آمادگی خویش را برای مناظره اعلام نمودند شایسته بود که جناب امام جمعه هم موافقت می نمود تا به این وسیله در جامعه روشنگری صورت گیرد بهانه هایی همچون جایگاه امام جمعه و صیانت از ... بازی با واژه هاست، شرکت در یک بحث علمی چه خسـرانی بر جایگاه نمازجمعه و امام جمعــه وارد می کند؟ چنین بهانه هایی فرار به جلوست.
روحانیون محترم خود را شاگرد مکتب امام جعفر صادق (ع) می دانند و در خطابه های خویش نیز به حق دوره حیات مبارک آن امام را دوران شکوفایی علم وفقه فقه جعفری توصیف می نمایند، یکی از ارکان وعلت اصلی این شکوفایی برپایی کرسیهای آزاد اندیشی و جلسات مناظرات آن حضرت با کفار و ملحدین، زنادقه، دهریون، علمای مسیحی و یهودی و... بود، درسیره آن حضرت نداریم که بفرمایند من فقط با فلان وفلان که دارای درجات علمی و جایگاههای سیاسی وکیل و وزیر هستند مناظره می کنم.
اینکه جناب امام جمعه اعلام می کند که من فقط با وزرا و نمایندگان مجلس مناظره می کنم با کدامیک از آموزه های دینی وسیره ائمه هدی سازگار وهمخوانی دارد؟ قصد جسارت نیست اما امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: هیچ موجودی نیست که تکبر بورزد یا خود را بزرگ بشمارد، مگر به خاطر ذلتی که در نفس خود می یابد.
آیا بهتر نیست درست بیندیشیم ودرست تصمیم بگیریم ؟.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.