به گزارش خبرنگارایرنا، دریافت شهریه های بالا، نداشتن فضای مناسب آموزشی و مربی با دانش، تعدد جذب نونهالان و نوجوانان در این کلاس ها و گم شدن استعدادیابی و برخی تخلف ریز و درشت دیگر در این مدارس باعث شده تا وجود این اماکن حتی دست اندرکاران ورزش استان را نیز نگران کرده است.
اگرچه درسال های اخیر با فشاررسانه ای ، کارگروه نظارت بر فعالیت مدارس فوتبال همکاری اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال این استان تشکیل شد، ولی قرار نگرفتن مدارس غیرمجاز زیر چتر نظارتی نگرانی ها نسبت به فعالیت غیر فرهنگی در این اماکن را دو چندان کرد.
یکی ازفعالان ورزش فوتبال در مازندران می گوید : اکثرمدارس فوتبال در این خطه شمال کشور فاقد مجوزند و نداشتن مجوزبه معنای گم شدن آموزش و فرهنگ سازی در این اماکن است.
رضا رزمجو نبود مربی با دانش ، نداشتن فضای مناسب برای تمرین ، جذب دانش آموز بیش از ظرفیت و امکانات در اختیار، ثبت نام فله ای نوآموز بدون توجه به داشتن استعداد، الویت درآمدزایی برآموزش و بروز برخی بداخلاقی ها را مهمترین مشکلات این مدارس اعلام کرد.
وی افزود : نبود نظارت بر کارکرد این مدارس موجب می شود که دانش آموزان ما به دست افرادی سپرده شوند که نه تنها آشنایی با کار فوتبالی ندارند که از لحاظ فرهنگی نیز صلاحیت لازم برای آموزش به نوآموزان را هم ندارند.
وی دلیل فعالیت قارچ گونه این مدارس را سودهای کلانی دانست که در این کلاس های آموزشی نصیب مدرسان بی دانش و مدیران این مدارس می شود .
رزمجومی گوید : طبق قانون هیات فوتبال استان ها و اداره کل ورزش و جوانان موظف به برخورد با مدارس غیر مجاز هستند که این نظارت ها این روزها به دلیل نداشتن امکانات در این مراکز کمرنگ است.
وی اضافه کرد : در کشورهای توسعه یافته مدارس فوتبال زیر نظر باشگاه ها فعالیت دارند و ثبت نام از افراد نیز به صورت فله ای نبوده و مربیان باشگاه ها استعدادها را از کوچه پس کوچه ها شناسایی و تحت آموزش رایگان قرار می دهند.
وی مدارس فوتبال فعلی در کشور را فله ای و فاقد هرگونه صلاحیت لازم برای شناسایی استعداد دانست و گفت که در این مدارس بیشتر افرادی ثبت نام می کنند که خانواده شان تمکن مالی دارند و با دادن پول و تطمیع، فرزندان خود را به این کلاس ها می فرستند.
رزمجور معتقد است این در حالیست که استعدادهای اصلی فوتبال را نونهالان و نوجوانان کوچه پس کوچه ها تشکیل می دهند که به دلیل نداشتن تمکن مالی به مدارس فوتبال نمی روند و به صورت سنتی در این رشته فعالیت دارند.
مدیرعامل باشگاه استقلال ساری نبود نظارت، فعالیت مربیان فاقد تجربه و حتی کارت مربیگری و متوقف شدن کارکرد فرهنگی را در کنار فعالیت آموزشی فوتبالی مهمترین مشکل مدارس فوتبال فاقد مجوز می داند.
محمد محمدی کیادهی علت اصلی گسترش قارچ گونه مدارس فوتبال را سودجویی بی حساب و کتابی دانست که در پی نبود نظارت بالادستی در این مدارس از نوآموزان اخذ می شود.
وی اضافه کرد : هم اکنون بیش از نیمی از مدارس فوتبال این استان بدون مجوز فعالیت دارند و درآمدزایی اهداف اولیه برای این مدارس است.
وی کم کاری هیات فوتبال را دلیل اصلی رشد قارچی این مدارس بدون مجوز درمازندران اعلام کرد و خواهان جمع آوری این مدارس و واگذاری آن به باشگاه ها شد.
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران گفت که تمام مدارس مجاز این استان تحت نظارت اداره کل و هیات فوتبال قرار دارند.
ابوالقاسم عباسی افزود : نظارت به صورت مستمر بر مدارس فوتبال مجاز در این استان انجام می شود و با متخلفان نیز برخورد می شود.
وی در مورد مدارس غیرمجاز فوتبال در مازندران گفت که طبق دستورالعمل جدید وزارت ورزش و جوانان تمام مدارس فوتبال باید از اداره کل و هیات فوتبال استانی مجوز دریافت کنند و در غیر این صورت این مدارس پلمپ می شود.
عباسی افزود : در چند سال اخیر تعدادی از مدارس غیرمجاز فوتبال به دلیل عدم تمدید پروانه فعالیت تعطیل شدند، ولی به نظر می رسد همچنان تعدادی مدارس غیر مجاز نیز وجودداشته باشد که نظارتی بر آنها نمی شود.
رئیس هیات فوتبال مازندران می گوید : حدود نیمی از مدارس فوتبالی که با نام های مختلف و حتی باشگاه های بزرگ در این استان فعالیت دارند، مجوز قانونی ازاین هیات و یا اداره کل ورزش و جوانان ندارند.
غلامرضا بهروان در گفت و گو با خبرنگارایرنا تعداد مدارس فوتبال غیرمجاز را در مازندران حدود 200 مدرسه اعلام کرد و گفت که برخی از این مدارس شاید پروانه فعالیت داشته باشند ، ولی زمان نیاز به تمدید دارند که با عدم مراجعه برای تمدید پروانه به معنای فعالیت غیرمجاز است.
وی مهمترین معضل مدارس فوتبال غیرمجاز را نبود نظارت بر فعالیتشان از سوی دستگاه های مرتبط از جمله هیات فوتبال اعلام کرد.
وی نداشتن کارکرد فرهنگی ، فعالیت مربیان فاقد مهارت و حتی کارت مربیگری، شهریه های نامتعارف و سایر معضلات اجتماعی را از مشکلات مدارس فوتبال غیرمجاز برشمرد.
رئیس سابق سازمان لیگ فوتبال ایران معتقد است که امروز مدارس فوتبال وظایف باشگاه ها را به صورت نیم بند انجام می دهند و این کارکرد نمی تواند برای استعدادیابی که هدف اصلی باشگاه های ورزشی فوتبالی است را به درستی ایفاء کند.
بهروان دلیل اصلی کمرنگ بودن استعدادیابی در مدارس فوتبال را جذب فله ای نونهالان و نوجوانان در این مدارس و شهریه محوری آن اعلام کرد و گفت که این در حالی است که باشگاه ها با شناسایی استعدادهای فوتبالی افرادی را جذب می کنند که بتوانند به صورت حرفه ای به درد فوتبال بخورند.
رئیس هیات فوتبال مازندران معتقد است باید باشگاه های فوتبال در حوزه استعداد یابی و آموزش فوتبالی وارد کارزار شوند تا این کار از دست مدارس بی نام و نشان و فاقد مهارت خارج شود.
گزارشگر : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/6982
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.