دکتر حسین رضوانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این نکته که تاکنون از تلفات ناشی از بیماری تب کریمه کنگو دام در مازندران گزارش نشده است، افزود: با هماهنگی جهاد کشاورزی و اتحادیه های دامداری ،سموم خریداری شده به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سمپاشی برای ضد عفونی کردن جایگاه های دام درحال انجام است ، گفت: دام هایی که در حال کوچ ییلاقی قرار دارند نیز از حوضچه ضد کنه عبور می کنند.
وی دامداران، سلاخان و قصابان را افراد خط مقدم خطر ابتلا به این بیماری دانست و گفت: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه دامداران به هیچ عنوان کنه های روی بدن دام را با دست پاک نکنند ، گفت: کشتارگاه های سنتی و صنعتی مازندران نیز مراقب مقولات بهداشتی کشتار دام باشند.
وی به دامداران توصیه کرد در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم بیشتر از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان را دارد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران به مردم توصیه کرد ؛ حتما گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی تهیه ، به بر چسب و مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها نیز توجه ویژه کنند ، گوشت تازه مصرف نکنند و گوشت را دستکم به مدت 24 ساعت پس از نگهداری در یخچال مصرف کنند.
**تب کنگو
کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام می‌باشد که توسط ویروسی از خانواده Virus Nairo و از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا مستقیماً از انسان به انسان منتقل می‌شود.
** علایم ظاهری تب کریمه کنگو در انسان
تب، سرگیجه، سفتی گردن، دردپشت، سر درد و فتوفوبی (ترس از نور) تهوع، استفراغ و گلودرد در ابتدا وجود داشته باشد و با اسهال و درد عمومی شکم توام می شود که در صورت حاد شدن احتمال وجود خون در مدفوع نیز وجود دارد.
مازندران حدود 3 میلیون راس دام سبک و سنگین دارد که در دام سبک رتبه نهم و دام سنگین رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
در این استان سالانه افزون بر 63 هزار تن گوشت قرمز تولید می شود به طوری که حدود 8 درصد تولید این مواد پروتئینی کشور در مازندران انجام می شود و این خطه شمال کشور رتبه پنجم ملی را در تولید گوشت قرمز داراست.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده :سید محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.