علی صفر رضوی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ با توجه به شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو و ضرورت پیشگری ، عملیات سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام به صورت رایگان آغاز شد.
وی با بیان این که تاکنون هیچ موردی از این بیماری دام های سبک و سنگین در شهرستان های چالوس و کلاردشت مشاهده نشده است تصریح کرد : با برنامه ریزی برای افزایش 20 درصدی سمپاشی رایگان در این 2 شهرستان شاهد بروز بیماری مشترک تب کریمه کنگو نخواهیم بود.
رضوی زاده خاطر نشان کرد : در سال گذشته سمپاشی بدن 30 هزار دام سبک و 10 هزار دام سنگین و 80 هزار متر مربع جایگاه های نگهداری دام در چالوس برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو به طور رایگان انجام شد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چالوس و کلاردشت به مردم توصیه کرد : فرآورده های گوشتی را از مراکز مجاز که روی آن برچسب دامپزشکی نصب و مهر این سازمان شامل تاریخ تولید، انقضاء و محل کشتار درج شده است، تهیه و گوشت را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.
رضوی زاده با اشاره به افزایش 35 درصدی واکسیناسیون تب برفکی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: تاکنون 9 هزار 304 گاو و 20192گوسفندو بز ، علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
وی همچنین گفت: امسال بیش از 18 هزار دام سبک و سنگین در مقابل بیماری آبله و شاربن در چالوس و کلاردشت تاکنون واکسینه شده و این روند ادامه دارد.
بیماری تب کنگو از طریق کنه عامل بیماری به دامهای دیگر انتقال می یابد و سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری بین دامها دارد.
تب کریمه کنگو یا CCHF بیماری مشترک بین انسان و دام است که موجب بروز تب حاد و خونریزی می شود که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر مرگ دارد.
شهرستان های چالوس و کلاردشت در مجموع دارای 28 هزار راس دام سنگین، 110هزار راس دام سبک و 9 مزرعه پرورش ماهی و یک مزرعه تکثیر ماهی است.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1602/1295/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.