به گزارش خبرنگار ایرنا ، علوم و مهندسی جداسازی از مهم ترین محورهای تخصصی مهندسی شیمی است .
دبیر این کنفرانس در مراسم آغاز به کار آن گفت : مهندسی شیمی علم تبدیل مواد برای تولید مواد جدید مفید و قابل استفاده برای جامعه است که طیف وسیعی از صنایع بزرگ فرایندی همانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، کاغذ، آب و فاضلاب تا صنایع کوچک داروئی، بهداشتی ، لبنی و غیره را در برمی گیرد.
علی اصغر قریشی افزود : اگر فرایندهای واقع شونده در صنایع شیمیایی را به سه دسته تفکیک، واکنش و تلخیص تبدیل کنیم علوم و مهندسی جداسازی دو دسته بزرگ تفکیک و خالص سازی را در برمی گیرد که به طور تخمینی حدود 40 درصد عملیات در صنایع شیمیایی را شامل می شود.
وی اظهار داشت : ظهور فرایندهای نوین جداسازی همچون تکنولوژی غشائی که امروزه حدود 40 الی 50 درصد آب شیرین در جهان با استفاده از این روش تولید می شود و یا انواع مواد میکرومتخلل با کاربردهای عدیده در فرآیندهای جدید گاز و یا روش های نوین جداسازی بیولوژیکی و ادغام این فرایند با روش های سنتی باعث ظهور فرآیندهای هیبریدی جدیدی شده است که توسعه آنها هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.
او افزود : برگزاری منظم و ادواری کنفرانس های جداسازی می تواند به تعمیق علوم و مهندسی جداسازی و تبادل اطلاعات علمی و همکاری مشترک بین پژوهشگران دانشگاه های مختلف کمک کند.
قریشی گفت : اولین و دومین کنفرانس جداسازی در سال های 1388 و 1389 در دانشگاه شهید باهنر کرمان و سومین آن نیز در سال 1391 در سیستان و بلوچستان برگزار شد واکنون بعد از پنج سال وقفه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل میزبان این کنفرانس شده است.
وی افزود : 207 مقاله به دبیرخانه چهارمین کنفرانس ملی علوم و مهندسی جداسازی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ارسال شد که 171 مقاله از سوی هیات داوران انتخاب شده است که 36 مقاله به صورت سخنرانی و 135 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
پدیده‌های سطحی، فرآیندهای غشایی، فرایندهای جداسازی در تصفیه گاز، فرایندهای جداسازی در تصفیه پساب، فرایندهای جداسازی مبتنی بر بیوتکنولوژی، فرآیندهای جداسازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، جداسازی فرایندهای جامد-مایع (استخراج، کریستالیزاسیون)، طراحی، مدلسازی و شبیه سازی فرآیندهای جداسازی، فناوریهای نوین در فرآیندهای جداسازی، فرآیندهای جداسازی در صنایع غذایی، کاربرد فنآوری‌های نانو در جداسازی، کاربرد CFD در فرایندهای جداسازی و شیرین سازی آب از محورهای این کنفرانس 2 روزه است .
این کنفرانس با همکاری انجمن مهندسی شیمی ایران در دانشگاه صنعتی بابل در حال برگزاری است .
همزمان با برگزاری چهارمین کنفرانس ملی علوم و مهندسی جداسازی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یک دوره کارگاه آموزشی با عنوان روش های تحلیل کروماتوگرافی مایع در فشار بالا برگزار و در پایان به هریک از شرکت کنندگان گواهی اعطاء خواهد شد.
خبرنگار : زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7328/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.