به گزارش خبرنگار ایرنا ، ابوالفضل یاوری روز دوشنبه در مراسم قرق شکنی که در مرتع ' موزی چشمه ' منطقه ' گدوک ' شهرستان سوادکوه برگزار شد ، افزود : برای بهره برداری از این مراتع بیش از 300 هزار فقره پروانه کلان در کشور وجود دارد .
وی با اظهار این که برای حدود 30 میلیون هکتار از مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده است ، گفت که 18 میلیون هکتار از این طرح ها تحویل مرتعداران شده است که از 6 میلیون هکتار آن بهره برداری می شود.
یاوری مهم ترین خطر برای مراتع کشور را خشکسالی و بهره برداری بیشتر از ظرفیت از آنها دانست و هشدار داد که این وضعیت در صورتی که اصلاح نشود کشور را با مشکلات زیست محیطی مواجه می کند.
وی افزود : امروز با مخاطرات زیست محیطی بسیار شدیدی مواجه مانند سیل ، ریزگردها و تغییرات آب و هوایی مواجه هستیم و نباید اجازه دهیم که مشکلات از این بیشتر شود.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها نقش مراتع را در تعدیل شرایط آب و هوایی مهم ارزیابی کرد و گفت : تاکنون 30 هزار گونه گیاه در جهان شناسایی شده است که هشت هزار از این گونه در ایران وجود دارد و بیشتر این گونه ها وابسته به مراتع هستند.
وی تعلیف بیش از حد ظرفیت مراتع و ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام ها سبب از بین رفتن گونه های مختلف دانست و تاکید کرد : این تبعات منفی برای ایران که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد ، در صورت مدیریت نشدن و بی توجهی به مسایل زیست محیطی تشدید می شود .
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها همچنین خواستار جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در مراتع کشور شد و گفت که بسیاری از منابع زیبای شمال ایران به دلیل ساخت و ساز غیر مجاز از بین رفته است .
همزمان با حضور مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها ، مرتع موزی چشمه گدوگ بر روی دامداران باز شد .
مراتع مناطق ییلاقی مازندران هر ساله از اوایل فصل پائیز با کوچ دامداران به قشلاق قرق می شود و سال بعد در ماه خرداد و با گرم شدن مناطق قشلاقی بر روی دام ها باز می شود .
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود هفت میلیون واحد دامی در قالب 10 هزارو 500واحد دامپروری صنعتی و سنتی در این استان وجود دارد که فقط 500واحد آن صنعتی است و بقیه به صورت سنتی فعالیت و ییلاق و قشلاق می کنند.
سالانه 570 هزار تن شیر خام، معادل حدود 6 درصد تولید کشور و 63 هزار تن گوشت قرمز معادل حدود هشت درصد تولید کشور در استان مازندران تولید می شود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.