امیدرضا تونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک چوپان محلی 2 بچه شوکا را که چند روز از تولد آنها می گذشت زخمی و آسیب دیده در منطقه جنگلی 'واز'بخش چمستان پیدا کرد و بلافاصله موضوع را تلفنی به اطلاع محیط زیست شهرستان رساند.
وی با بیان اینکه ماموران این اداره با مراجعه به منطقه این 2 بچه شوکا را تحویل گرفتند ، افزود : با توجه به جراحت های که در پشت این 2 بچه شوکا وجود داشت و دوری از شیر مادر یکی از این بچه شوکا تلف شد و شوکا دیگر به اداره کل برای درمان انتقال یافت.
تونی افزود: با بررسی که نیروهای این اداره در منطقه انجام دادند اثری از مادر این بچه شوکاها یافت نشد و با توجه به فصل زاد و ولد این حیوان و افزایش آسیب پذیری آن احتمال می رود که مورد حمله حیوانات وحشی منطقه قرار گرفته باشد.
مدیر حفاظت محیط زیست نور با اشاره به این که در 2 سال گذشته این مورد نخستین مورد از پیدا شدن بچه حیوانات در منطقه است از دامداران و روستائیان منطقه خواست از بردن دام زودتر از موعد مقرر به دلیلی تعرض به زیستگاه حیوانات به این مناطق خودداری کنند و در صورت لزوم با شماره 44522655 اداره محیط زیست شهرستان تماس بگیرند.
تونی همچنین از مداوا و رها سازی 3 پرنده بوتیمار، جغد و دلیجه در اردیبهشت ماه امسال در این شهرستان خبر داد.
حدود یکصد هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، 15 هزار هکتار منطقه حفاظت شده هراز که بین نور و آمل مشترک است و منطقه حفاظت شده جنگلی واز بخش چمستان با حدود 10 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع 400هکتاری رزن بخش بلده توسط نیروهای محیط زیست شهرستان نور حفاظت می شود.
شوکا که به آن کوچک‌ترین گوزن ایرانی گفته می‌شود، جثه‌ای به‌ مراتب کوچک‌تر از مرال دارد و تقریبا به اندازه آهو است.
این حیوان دم بسیار کوتاه دارد و از آنجا که پاهایش بلندتر از دست‌هایش است کمی قوزدار به‌نظر می‌آید. در تابستان موهای شوکاها کوتاه، نرم و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است اما در زمستان بلند، ضخیم و به رنگ خاکستری است، شوکا دو شاخ دارد که هریک از شاخ‌هایش مشتمل برسه شاخک است.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1295/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.