به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران دلاور بزرگ نیا اظهارکرد: نتایج پژوهش های باستان شناسی محوطه تاریخی وستمین اعم از اشیای سفالی، شیشه ای و فلزی در این روز به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی افزود: این محوطه باستانی در جریان عملیات حفاری، جهت ایجاد خط انتقال گاز به این منطقه در بهار 1394 کشف شده است و وستمین در حقیقت نام روستایی در ساری است و منطقه باستانی کاوش شده در 3 کیلومتری شمال آن واقع و نام اصلی این محوطه اشکانی 'لت سر' نامیده می شود.
بزرگ نیا با بیان اینکه اشیای سفالی بدست آمده از ماحصل کاوش های باستان شناسان در این محوطه به شکل ظروف، مهره و سر دوک هستند، گفت: بیشتر ظروف به رنگ قرمز بوده و تکنیک و ساخت آن ها از مهارت بالایی برخوردار است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: اشیای شیشه ای این محوطه تاریخی به اشیایی به شکل عطردان و یا سرمه دان شبیه است، که مهره هایی از جنس خمیر شیشه، سفال، صدف، قیر و سنگ به عنوان تزیینات در آن ها به کار گرفته شده اند.
به گفته وی همچنین اشیایی همچون شمشیر، خنجر، سرپیکان، دستبند، انگشتر، گوشواره، سگگ و... که عمدتا از جنس آهن هستند نیز به عنوان نمونه های فلزی یافته شده از این منطقه به شمار می روند.
این نمایشگاه از 9 صبح پنجشبه 28 اردیبهشت در عمارت کلبادی به عنوان موزه تاریخ شهر ساری میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
خبرنگار: فاطمه رحمتی***انتشاردهنده:سید محسن حسن نیا
3009/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.