به گزارش ایرنا مهرداد الیاسی روز شنبه در کارگاه آموزشی نحوه ثبت و ارزیابی اختراعات در دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری یکی از راه های گسترش ثبت اختراع را افزایش آگاهی بخشی عنوان کرد و افزود: در کشور ما آمار قابل قبولی از ثبت اختراع وجود ندارد و بسیاری از اختراعات به دلیل عدم یا نادرستی نحوه ثبت وارد بازار کار نشده اند.
به گفته وی کشورهایی که اقتصاد خود را بر پایه دانش بنا نهاده اند دارای قدرت اقتصادی، سیاسی و توان چانه زنی قوی تری در عرصه تعاملات بین الملل هستند و در بسیاری از کشورهای دنیا از طریق تعداد اختراعات، میزان قدرت آن ها در عرصه های مختلف سنجیده می شود.
وی افزود: منابع انسانی بویژه اگر علم و عمل باهم باشند، در کشورها حرف اول را می زنند و بحث مالکیت فکری نیز سالهاست که در دنیا مورد توجه قرار گرفته اما در کشور ما به دلیل پی نبردن به اهمیت آن و یا عدم گستردگی، خیلی به آن پرداخته نشده است.
رئیس اداره ثبت اختراعات کشور تاکید کرد: مالکیت معنوی، حقوقی است که از طرف جامعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی به خاطر خلق آثار ادبی، معنوی، اختراعات و طرح ها ارائه می شود و دیگران را از حق استفاده از این مالکیت ممانعت می کند.
وی ضمن پیشنهاد به پارک های علم و فناوری در ایجاد یک شبکه مجازی برای تصحیح و اشتراک اطلاعات و شناسایی ظرفیت های استانی و منطقه، افزود: پارک های علم و فناوری پلی بین اداره ثبت اختراعات و دانشگاه ها شده و پای بسیاری از محققان را به عرصه ثبت اختراعات گشوده اند.
الیاسی در زمینه دزدی اختراع نیز خاطرنشان کرد: وقتی اظهارنامه ثبت اختراع فایل یا ثبت می شود، حقی برای مبتکر ایجاد می کند که مانع از ورود دیگران به طرح شده و از زمان ثبت در سیستم مرکز مالکیت معنوی، حمایت از طرح آغاز می شود.
رئیس اداره ثبت اختراعات کشور دزدی اختراع یا جابجایی مدارک را امری غیرممکن دانست و تصریح کرد: در سیستم الکتریکی امکان هیچگونه دستبردی نیست.
وی توسعه بخش خصوصی را به دلیل چابکی و برخورداری از عرصه فعالیت بیشتر، یکی از مهمترین مولفه های توسعه کشور عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی در تمامی شاخه های مالکیت فکری ظرفیتی رو به جلو دارند پس باید به بحث نوآوری توجه کنند چراکه یک خلاقیت کوچک می تواند یک کمپانی را از رقبا جلو اندازد.
کارگاه آموزشی نحوه ثبت و ارزیابی اختراعات به مدت یک روز به منظور آموزش نحوه ثبت و ارزیابی روند ثبت اختراع، مدارک مورد نیاز، چگونگی نگارش و تدوین و تصحیح متون، هزینه‌های ثبت اختراع، تاریخچه، مصادیق و روش‌های جست و جوی اختراع در سطح ملی و بین‌المللی به شرکت کنندگان در ساری برگزار شد.
خبرنگار: فاطمه رحمتی ***انتشاردهنده: سید محسن حسن نیا
3009/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.